Jump to content

Recommended Posts

Jag blev rekommenderad av en person som har skruvat på amerikanska bilar i minst 20 år att byta växellådsoljan mot automatolja i min 4-växlade T-10 låda för att eliminera att tvåan är trög att få i då bilen är kall.

Är det någon som har provat eller överhuvudtaget hört talas om att det skulle fungera? Själv ställer jag mig väldigt tveksam.

Har en gång i tiden ägt en Ford Sierra med manuell låda och skulle vid ett tillfälle byta växelåds olja.

Köpte RÄTT olja på OK men efter bytet var det som att röra i en kola smet när man växlade.

Efter det köpte jag istället RÄTT olja på Ford och fick då samma olja som i automatlåda och då gick den som en dröm.

Har senare sett att många manuella lådor faktiskt har automatolja!

Om det fungerar på T10 har jag ingen aning men rekomendationen du fått är säkert rätt.

Vill du prova så kan du ju köpa just den typen av olja som används i modernare lådor istället för vanlig automatolja.

Är det inte standard med ATF-olja i bla Volvos lådor 200, 700 och 900 serien? Samtliga BW T-5 bland annat.. Är ju ofta små fina rullager i moderna lådor så en för tjock olja kan nog bli för bra. Men en automatolja borde vara idealisk, smörjer, tunn och bra hydraulfunktion när man behöver det..

Men det är mina idéer - finns säkert miljoner till.

  • 1 month later...

Hej niklas!

Jag har oxå en 4-vxl toploader och undrar som dig vilken olja som är den rätta? lådan är under renovering.

Om du kommer fram till vad det ska vara för sort så hör gärna av dig.

Ska försöka forska i saken oxå..

Mvh Jesse

69 Mach1 s-code

Jag har ingen aning om vad som lämpar sig bäst i en gammal låda, men eftersom jag inte kör torrt så hänvisade jag till information om vad jag använder. Till min T-5a. Denna information borde lätt kunna hittas på nätet.

/jocke

Hej igen niklas W!

fick hem en bok igår: "Transmission repair book-Ford 1960 to 2001"

(utgiven av "Ellery publications") tjock o saftig,renoverings info om typ "alla" fords lådor.

Där står ang. Toploader:

Recommended lubricant: ESP - M2C - 33F grade 80w

Recommended Capacity: 2.2 litres.

Har ej hört mig för hos nån oljefirma än om denna sort.

nån som känner igen sorten?

De som ger ut boken säger att de renoverat toploader sen 60-talet så de bör ju veta.. :?

MVH Jesse.

Mer info om Olja i 4vxl Toploader:

enligt "Haynes" skall det vara: ESW -M2C - 83B Mängd: 1,9 ltr

alltså skillnad mot de 2,2 ltr som det står i boken i inlägget ovan

(transmission repair book -Ford...) ?

Sen har vi info från David Kee Toploaders i Usa:

www.4speedtoploaders.com

OILING SPECIFICATIONS

BREAK IN

Fill your Toploader with any quality 75W-90 gear lubricant until the oil level reaches the fill plug opening. It should take approx. 2 quarts.

We recommend changing the gear lube for the first time between 500 and 1000 miles to remove the grease used to pack the needle bearings that has dissolved, Permatex, break in metal, glass beads etc.

We use several new parts in our transmissions and they will seat in with each other during the break in period. It is not uncommon to see very fine metal on the magnetic drain plug when you drain the oil the first time.

MAINTENANCE

We recommend changing the gear lube every 20-25,000 miles in normal street driving applications. If you have higher than stock horsepower or drive your car aggressively you should change the gear lube every 10-15,000 miles. For stock type applications 75W-90 should work well in all climates. In heavy duty applications and hot climates 80W-140 will work best.

ROAD RACE TRANSMISSIONS

Toploaders used in racing applications need a break in period. Put some EASY laps on the transmission at low to mid rpm lightly accelerating and decelerating in each gear. This will give the gears a chance to break in and dissolve the grease in the needle bearings used during assembly. After a few laps, drain the transmission and clean the magnetic drain plug, then fill with 2 quarts of high quality gear lubricant. Once completed, the transmission should be race ready. 80W-140 seems to work best for competition applications. Change the gear lubricant after every race event.

SYNTHETIC GEAR LUBE

Synthetic oil is very popular in the automotive industry today. The way a Toploader is designed it needs a certain amount of friction for the blocker rings to synchronize shifts. We have had people try synthetics and say it works great and some say it doesn't work at all. Everyone agrees that standard gear lubricant does work. The biggest determining factor as to whether it will work or not is the driver. If you drive your car normally and shift it normally synthetic would be a great choice. If you drive aggressively or want to shift fast then synthetic may not work well. If you try synthetic gear lube and it does not work for your driving style drain the transmission and try standard 80W-140 gear lubricant

Jag tror på David Kee, de är ju experter på ämnet..!

MVH Jesse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...