Jump to content

kamdrivning 351c


Larry

Recommended Posts

Hej Mustangfreaks!!

Tänkte renovera min 351c. Vet någon hur kamdrev samt drevet på vevaxeln är uppmärkt?

Det måste ju hamna rätt så att man inte får en "topplockssallad"

Link to comment
Share on other sites

Står det inget på kartongen för kamdrivningen? Tror också att det är samma för alla fordmotorer, dvs. att de stansade markeringarna ska vara mot varandra. Ett tips är ju annars att ställa motorn i TDC på 1:an och dra runt den så att alla cylindrar genomlöper sina takter och nockarna verkar vilja öppna ventilerna på rätt ställe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänk också på att kammen är offsettad för en lägre effekt om du exempelvis har en från 72 och uppåt, köp en kamdrivning för en 70-71 istället (om nu så är fallet)

JL

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Tänk också på att kammen är offsettad för en lägre effekt om du exempelvis har en från 72 och uppåt, köp en kamdrivning för en 70-71 istället (om nu så är fallet)

Hej jag ska också byta till ny kamdrivning samt vassare kam på min 351C från 1972 men...

Vad menar du med att 72:ans kam är "offsetad för lägre effekt"?

Och vad är det man vinner genom att köpa en kamdrivning till 70-71 351C? Vilken kamdrivning ska jag ha till den vassare kammen jag ska köpa?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har en 351c från -72 med en mycket vass kam. För vass! :shock:

Resultatet blir en orolig motor med dåligt bottenvrid. Den vaknar först vid ca 3500 rpm. Men då händer det i och för sig en hel del. :D

Detta vet ni säkert redan men ändå...De som vet (mycket mer än jag) säger ju att för vass kam är det störta misstaget folk gör när de trimmar sin 351c.

Ha de!

/John

Link to comment
Share on other sites

Tänk också på att kammen är offsettad för en lägre effekt om du exempelvis har en från 72 och uppåt, köp en kamdrivning för en 70-71 istället (om nu så är fallet)

Hej jag ska också byta till ny kamdrivning samt vassare kam på min 351C från 1972 men...

Vad menar du med att 72:ans kam är "offsetad för lägre effekt"?

Och vad är det man vinner genom att köpa en kamdrivning till 70-71 351C? Vilken kamdrivning ska jag ha till den vassare kammen jag ska köpa?

För att lättare kunna uppfylla kraven på avgasutsläpp så offsetade ford kammen 4 grader från och med 72 på cleveland, sedan var det enkelt för ägarna att köpa ett drev med flera offset positioner och på så sätt få öka effekten i motorn. Om du nu skall köpa en kam så köp ett komplett kit med kamdrivning, kam, lyftare, ventilfjädrar etc. Då får du direkt någonting som passar. med rätt justerad kamdrivning osv.

Sådana här kit kostar strax under 500$ i USA.

JL

Link to comment
Share on other sites

Spoilern är fortfarande kvar och den är reserverad för dig, jag glömde att skicka med den i den föra leveransen till eskilstuna. Just nu är det inget på gång dit men jag skall troligtvis uppåt landet inom några veckor ock isåfall så tar jag med den till dig.

JL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...