Jump to content

Byggning av oljetråg


mrv8

Recommended Posts

Hej

Håller på med ett litet protjekt.

När jag kom på att fråga om ni här har några bra tips på tätning av tråg.

Som ni vet så är det väldigt svårt att svetsa så det blir hundra procent tätt direkt.

Funderar på om man kan ta något lod eller lödtenn och löda det på insidan som extra säkerhet för att inte se någon droppe alls hänga under sen när oljan blir varm och har en förmåga att hitta minsta lilla håll.

Har ni några tips?

Det här tråget är svetsat av min vän Fredde som är en hejare på svetsen, även om han själv inte var riktigt hundra nöjd och säger att han kan ännu bättre än det här. Det här byggde han i går natt. Som han sa det här är ju bara lite ihop kast.

Men för min del är jag helt nöjd med resultatet :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Njaaaa. Det kan väl inte vara svårare än att du slår i lite vatten med några droppar diskmedel så släpper ytspänningen. Blir ungefär samma resultat som med läcksökningsspray.

För att läcksöka ordentligt som måste du egentligen trycksätta och köra med diskmedel. Problemet är att ett oljetråg har ju lika stort hål uppåt som det är tätt nedåt:-)

Om du känner dig osäker så kan du alltid täta med lite läcktätare runt svetsskarvarna, det står emot värme, bensin oljor m.m.

Link to comment
Share on other sites

Vet att en kollega försökte bygga ett tråg som liknade shelbys svamp modell.

Väldigt svårt att få tätt med migen.Han läcktestade med diesel som nog kryper värre än vatten o diskmedel,sedan tvättade han tråget i firmans karuselltvätt innan nästa svetsförsök.

Men mässinglod är nog enklare att få att flyta ut,skulle tro att tig och gas också fixar det tätt rätt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hej tack för era ideér.

JH

läcktätare vad är det mer exakt?

INGO

Mässinglod något i den stillen har jag funderat på men kom inte på vad det hette, hur är det man använder det är det liknade det man löder ihop kopparrör med? Fäster det på plåt bra? Och vart får man tag i det? rör firmor brukar väll inte vilja sälja till icke branch folk har jag för mig?

Funderar i så fall på att löda ditt sånt mässinglod i skarvarna på insidan.

Just för att vara hundra säker på att inget tränger igenom.

Tråget är svetsat med en helt vanlig mig svets met flustråd. Så det är väll inte den enklaste svetsen att svetsa med. Tig hade ju som Ingo säger vart bättre men tyvärr ingen tillgång till en sån.

Har testat det med vatten och Fredde ska svetsa till det lite på tre ställen där det kommit lite droppar ur det. *hmmm* vad svårt det ska vara ändå titta vi så noga och fredde e gammal licens svetsare som svetsat Cisterner bland annat. Men som sagt svetsen är inte idialtisk för såna här precisonsarbeten.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Mässingslod och liknande kan du köpa på välsorterade järnaffärer eller svetsservice-firmor. Kan rekommendera både Svetsmaskinsservice i Upplads-Väsby och Collett i Täby, men det finns ju flera... :roll:

Tack för tipset!

Om nu ingen har några inväningar mot att Mässinglod inte fungerar att löda ihop plåt med så inhandlar jag det imorgon och lägger en lödning på insidan som extra säkerhet.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hitta lite info om Mässinglod låter som rätt grej för ändamålet.

Mässing- och bronslod

Svetslod (mässing- och bronslod) har smälttemperaturer som ligger en bit över 800°C. Ett mässinglod är ett mycket användbatr lod med mycket goda egenskaper. Det är starkt och binder bra mot stål och gjutjärn. Det går att bygga med men flyter samtidigt bra. Mässing- och bronslod är legerade med koppar (Cu) och Zink (Zn) samt Mangan (Mn), Tenn (Sn) och Kisel (Si). Vid tillsättande av Nickel (Ni) ökar brotthållfastheten och förlängningen avsevärt. Ett mässinglod med lite silver (Ag) i går mycket bra att använda som ett allround reparationslod. Går tom att löda mässing med. Men det gäller att vara försiktig eftersom man ligger nära mässingens smältpunkt. Det är mässinglod man använder då man skall löda galvaniserat stål. Det går bra om man är försiktig med värmen och penslar flödigt med flussmedel på lödstället. För lödning av stål och gjutjärn, nickel- och nickellegeringar samt vissa kopparlegeringar. Välj bland följande lod och lodlegeringar:

Mässing- och bronslod

Beteckning Legeringstyp Smältområde Andvändningsområde

A/AF 101 Cu Zn Ni 890-920°C Höghållfast mässinglod

A/AF 102 Cu Zn Ni +Ag 875-895°C Höghållfast mässinglod

A/AF 210 Cu Zn 875-895°C Allround mässinglod

A/AF 211 Cu Zn +Ag 870-890°C Mässinglod för reparation

A/AF 700 Cu Zn Ni 890-920°C Bronslod för påläggning

Lastek 52V Cu Zn 875-895°C Allround mässinglod

Lastek 57V Cu Zn +Ag 870-890°C Mässinglod för reparation

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen stor gassvetsare,men har lyckats hyfsat med vissa lod.

Svetstrådsförsäljare brukar veta vilket lod som är bäst,finns lod som har inbyggt flussmedel(ser ut som en vanlig elsvetspinne ungefär,fast dom brukar vara blå med mässing i mitten..)

Men en del tråd är hiskeligt dyr ,så smartast är nog att tigga eller köpa ett par trådar av en rörmokare el dyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...