Jump to content

Dags för besiktning (gul blinkers)


J-O

Recommended Posts

Snart är det dags för besiktning av min Mustang GT 97à, den är regbesiktigad, och det står utanpåliggande montage av blinkers i papperna men det fins ju inga sådan på bilen (inte helt ovanligt) Jag var på biltema idag och såg att dom börjat sälja blinkers för montage på backspeglar fick då en idé om att någon av dessa skulle passa bra i bak under min orginalblinkers. Dom monteras med skälvhäftande tejp som är förmonterad på blinkerserna och svarta sladdar som snyggt kan döljas på min svarta Mustang. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92818

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92816

Vad säger bilprovningen om detta tro ? monterar jag några klumpiga tillfälliga blinkers som säkert används vid regbes så fattar dom nog att dessa åker av efter bes å på igen vid nästa bes.....

Link to comment
Share on other sites

Ska vara en speciell e märkning på blinkersena som ska användas, men kommer inte ihåg vad det är det ska stå. Är ju inte säkert dom på biltema är det.

Har du blinkersena i backljuset nu? Isåfall är det bara att köra in på besiktningen en då, dom brukar inte bry sig så mycket om det. Är just bara reg besiktningen som är känslig.

Jag har iafall aldrig haft några problem när jag har mina blinkers i backljuset fast det står i mina papper att jag har utanpåliggande.

Men har du rödblinkande blinker så blir det ju förstås problem.

Link to comment
Share on other sites

besiktnings gubben som besiktiga min förra året berättade att de inte får kolla e-märkningen på vanlig kontroll besiktning..

Fick självklart 2a på att jag inte hade utanpåliggande blinkers som det stod i papprena... suck trodde besiktningen var för säkerheten. De 9.90 typ biltema "blinkerserna" jag montera syntes klart sämre än de som är inborrade i backljusen.. (dock synliga från 30m i dagsljus, eller va det nu var det skulle vara)

Efter jag åkt ut monterade jag bort dem direkt på besiktnings parkeringen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Märkligt nog så på förra bes (då inte jag ägde bilen) så finns det tre anmärkningar : difus ljusbild strålkastare fram (pga matta glas) batteri inte fastsatt (saknades någon grej som håller fast batteriet) fel färg på körriktingsvisare h/v bak (kan ju inte suttit något utanpåliggande montage då) trotts detta så blev det ingen ombes. Man kan ju undra om han kände bes gubben...fast då hadde han ju inte skrivit detta i prottokollet. När man har blinkers i backljusen har man dubbla lampor då eller ? för annars så slår dom väll ner på att backluset inte fungerar

????

Link to comment
Share on other sites

Jo det låter ju smidigast så. Får nog ta mig en titt på hur det ser ut i verkligheten också så får det kanske bli den lösningen, om det nu inte är så att billprovningen slår ner på det. Men det är ju helt klart värt ett försök.

Link to comment
Share on other sites

nix ingen lag på backljus..

Besiktningsgubben jag fick sade att de blivit hårdare på sådana saker. (de vill väl inte ha importerade bilar?) Sedan beror det väl på vilken besiktningsman man får... Paragrafryttare eller någon med lite sunt förnuft..

Att göra någon nyinstallation t.ex bakom backljus hjälper inte då det står att det var utanpåliggande på regbesiktningen... Det är där problemet ligger. Så löjligt då det faktiskt är skit bra blinkers (iaf på min).. OM man knappt såg att det lös så förstår jag att de sätter en 2a

Registreringsbesiktiga om med Rätt prylar på så slipper man ju dock detta problem.. Men samtidigt tar det ca 5-10min för mig att montera mina eländigt fula blinkers, och det kan jag stå ut med 1ggr/år

Link to comment
Share on other sites

Peter/cobra hur har du kopplat dina blinkers som du sätter på när ska bes. Kollade i skuffen på min och på båda sidor så har man kapat en kabel och kopplat ihop den igen med kabelskor drar man isär en av dem så funkar inte blinkersen i på den lycktan i bak. Testade att koppla en lös lampa mellan jord och den ena kabelskon med skorna särade...och det blinkar fast snabbare. Funderar på om man inte ska ta och köpa dom billigaste gula som man har på släpkärror tex och montera med dubbelhäftande tejp.

Typ denna som även är e-märkt http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77144

Link to comment
Share on other sites

att det blinkar snabbare kan inte bara bero på att du har en för klen lampa?..

Precis så har jag kopplat som du beskrev..

Jag klipte till och bockade plåtar som är fästa i inne i skuffen som sedan sticker ut mellan skuffluckan o listen med blinkerserna på.. (lite skumgummi mellan så det inte repar och ser bedrövligt ut.. hehe)

Har de blinkerserna du länka till.. lödde dock in en extra lampa så de inte skulle gnälla på om det lyser för lite. Lite folie bakom som reflektor är nog inte heller tokigt

Link to comment
Share on other sites

Om det blinkar för fort så häng på en extra lampa dold som också blinkar.

Min blinkar fort och funderade precis på det du skrev , att lägga en dold lampa någonstans

Har du gjort det och vilket watt använde du ?

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu testat lite. Köpte 2st gula positions lycktor på biltema för 25:-/st En 18watt lampa i vardera positionslyckta + en 21 watts lampa dold bakom klädseln vid resp bakljus och det blinkar som det ska :). Borde gå lika bra med ett motstånd på motsvarande värde i stället för den dolda lampan hur man nu räknar ut det

Link to comment
Share on other sites

www.diodhuset.se (se under tillbehör) säljer effektmotstånd som kan kan användas om man använder diod blinkerslampor istället för vanliga. Borde kunna användas även i detta sammanhang. Har funderat på dessa, har själv "gömda" lampor i bagaget för att simulera belastning av 2 lampor och få rätt hastighet.
Link to comment
Share on other sites

Det är rätt tänkt, men det behövs ett rätt stort effekt motstånd och då menar jag till storleken ej ohm-talet eftersom motståndet har en strömbegränsande funktion och blir varmt som f..n.

Jag satte oranga glödlampor i backljusen inför första besiktningen (ej reg-bes.) och fick då för hög blink-frekvens, för att slippa "gömda" lampor så kollade jag lite i Elfa-katalogen efter effekt-motstånd med metall-kylfläns som jag tänkt fästa mot karossen men dom var för dyra så lamporna hänger kvar i kofferten...

kanske är skillnad med diod lampor men blinkreläet kräver väl samma belastning för att ha rätt blink-frekvens...

Link to comment
Share on other sites

Peter/Cobra du verkar kunna detta vad blir det för ohm för att simulera en 21 wattare då samt att det måste vara ett efektmotstånd så klart och då är det väll något visst watt de ska va på det så det inte brinner upp.

Denna sida borde kunna hjälpa till http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/ vad jag kan få fram så det borde gå bra med ett 6.8 ohm 25 watt då för att det inte ska bli så varmt.

Link to comment
Share on other sites

det skall funka bra om motståndet klarar 25 watt, jepp.

(Sidan du har där har en konverterare, smidigare än att hålla på med miniräknaren)

Men som pex skriver så blir det ganska dyrt för en besiktning..

Har man tänkt att använda t.ex diodlampor så kanske det inte har någon större betydelse om det kostar ett par 100 lappar?

@blackstang

Bara de stjäl tillräckligt med effekt så funkar det.. prova att maila dem för att få specifikation på motståndet effekt/ohm

ska Produktnr eff21 vara 21W o eff05 vara 5W..?

Det jag tänkte på var att det är lite märkligt att min inte blinka fortare med bara en 5W lampa, verkar vara lite olika?? (kan inte minnas att det gjorde det iaf)

Link to comment
Share on other sites

Peter/Cobra Dyrt ?? finns sånt när det gäller mustanger å hobby...?? (skojar) Motstånden kostar 35:- / st fast jag får dom gratis genom en bekant :P. /Glad påsk

Link to comment
Share on other sites

Så här ser specen ut på effektmotstånd 6R8 från diodhuset, tror ni att det skulle funka?

Anslutning:

Löd

Effekttålighet

chassimonterat:

50 W

omonterat:

20 W vid +25 °C

Resistanstolerans:

±5 %

Temperaturkoefficient

<1 Ω:

100 ppm/°C

1–50 Ω:

50 ppm/°C

>50 Ω:

25 ppm/°C

Termisk resistans:

3,0 °C/W

Nolleffektstemperatur:

200 °C

Max arbetsspänning:

1250 V

Isolationsspänning:

2500 V~

Isolationsresistans:

>1×1010 Ω

Tillverkningsnorm:

Enl Mil-R-18546 (RE75)

Resistans:

CECC 40203.001 (DA)

6,8 Ohm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...