Jump to content

Recommended Posts

Jaha, vet ej hur ditt chassienummer ser ut eller vilken årsmodell ni har. Og her er jag lite på tunn is, men jag har for meg att D kodat motor bare fanns 1965! Typ att ditt chassie nummer ser ur som 5F07D123456. Om jag inte minns fel så er en D kode motor en 210 HK. Detta har inte ett dugg med datumkoden på blocket att gøra.

Ditt datum kod på blokket 6d12 oversatt er ;

6 = 1966

d = April (a = januar, b = februar osv)

12 = dag i månaden

c5ae-6015e = gjutkoden du hittar på alla 289, even HP blokken från 65 -67.

C5 = 1965, året gjutningen blev designet

6015 = Ford språk for motorblokk

John

Koden på klacket uttyds som tidigsare sagts: 6=1966, D= April, 13=datumet, W=montörens ID.

Gjutnumret uttyds som tidigare sagts 1966, April, 13.

D-kodade motorer, 210 hkr 289, satt bara i 64½, alltså 65or med chassienummer under 250000(Dearborn) eller 125000 (San José).

Har du denna 66a motor i en 64½ är motorn bytt.

ok min motor verkar vara ett riktigt ihopplock förgasaren insug c4 grenrör c4 topparna ? har annat par 66topparockjämföra med. men dom som sitter på vipperna är grövre det kommer säkert mera .jag är inte så hemma på dom här motorerna men roligt o veta vad man fick

tittat lite mer på hembygget samma nr block toppar men topparna skiljer sig från dom andra jag har mycket små hål lite avlånga till stötstängerna grövre vippor och vatten pumpen skiljer sig från en bok jag har att jämföra med

  • 2 weeks later...

Topparna med slot för stötstängerna är före "change L10" (tror jag det heter), som innebar att man har styrningen för stötstången i toppen, och vippor med en klack som trycker på ventilen. Senare (skulle tro ca nobember 65) så styrdes stötstången mha en vippa med s.k rails. Dvs de går ned över ventilskaftet, som också har en lös "cap" överst på skaftet.

Hålet i toppen var då runt.

Går bra att köra vilket som på en 289, men man måste vara noga med att få rätt längd på ventilskaften!!! Då jag fixade till detta på min motor 1992 eller så (minns du Lasse O?) så fann jag att killen som renoverat min motor monterat olika längd på avgas resp. insugsventilerna...

Hittade de kortare ventilerna hos Norrlands Custom - fanns inte ngn annan stans - då.

Vattenpumpen på 65/65 var aluminium, och senare gjutjärn.

I vilket fall som helst bra toppar. De smala hålen fungerar som inbyggda guideplates, bra om du vill varva lite mer, håller stötstången på plats. Näst bästa alternativet till riktiga HP-toppar och har följaktligen små förbränningsrum också. Det enda som skiljer dessa tidiga toppar åt från HP, är väl att det inte har skruvade vipparmsbultar.

Hopplocket kanske inte är så dumt......

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...