Jump to content

Besiktning av 05 och 06


uffeg

Recommended Posts

Fick ett mail i helgen från en kille som undrade lite om besiktning av 05 och 06, samt hur man gör med ljusen.

Han lät ganska skeptisk över om det skulle gå att få igenom bilarna med backljuslampan bytt till blinkers..... nåt om att det inte varit så från början... Nån som har en aning om hur mycket trassel det blir när den ska in första gången?

Hmm... undrar vem som har första 05'an och som är medlem i forumet..... Borde kunna va nån som är torsk i början av -08....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Generellt.

När det gäller lyktor, positionsbelysning och körriktningsvisare samt reflexer finns det krav på synbarheten i vinklar från fordonet framåt, bakåt samt i sidled.

Exakt vilka vinklar det handlar om har jag inte huvudet.

På all belysning finns märkning i glaset som talar om vilken klass den belysningen har och vilka vinklar den uppfyller samt var den får placeras på fordonet,

därav tillkommer en extra körriktningsvisare på skärmen fram på de nya 05:orna då inte körriktningsvisaren uppfyller synbarheten i sidled.

Då backljus ej behöver finnas på fordonet och det glaset troligtvis inte har tillräcklig hög klassn. för att godkännas som körriktningsvisare.

Därav finns det risk för att den lösningen inte godkänns på besiktningen.

mvh Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tjena!

Lånar denna tråd lite.

Ska besiktiga min 06 för första gången i augusti.min fundering är om det är någon som har kommit igenom med SLP?

Ska jag våga prova eller får jag byta till originalburkarna.känns segt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Lånar denna tråd lite.

Ska besiktiga min 06 för första gången i augusti.min fundering är om det är någon som har kommit igenom med SLP?

Ska jag våga prova eller får jag byta till originalburkarna.känns segt :roll:

Allt beror på vem du träffar på!

Jag besiktigade förra året.

Då lät bilen så här:

Han nämnde inget alls om det.

Dock finns det ju ett extra problem med SLP, då det inte finns några dämpare alls som jag förstått??

Men vore jag dig hade jag prövat.

Annars går det ju fort o byta.

Link to comment
Share on other sites

Ja de kan vara en jäkla skillnad från person till peson å som sagt finnt det ingen burk alls 8) frågan är om det är värt att prova utan.visst e de lätt att byta å byta tillbaka igen men det är endå lite surt.

Link to comment
Share on other sites

har provat med slp, gick igenom utan att de påpekade något. Jag varmkörde systemet ordentligt. Då låter det inte så mycket på tomgång.

Så bara att testa :D

Per

Link to comment
Share on other sites

på regbesiktningen gick inte mina slp igenom. men på första besiktningen efter var det inga problem så det är bara att prova, troligen går det igenom.

lånar tråden lite också med en fråga. vad kostar en ny reg besiktning för att få bort lite punkter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...