Jump to content

Recommended Posts

Hej har en 351C med C4 låda. har ett problem motorn orkar inte gå när växlarna är i och man står still. när man kör går den bra växlar mjukt o fint. Man får ställa tongången på 3000varv utan växel i om den ska orka gå med växel i. nån som vet vad som kan vara fel??

MVH

Freddy Berg

Link to comment
Share on other sites

Alltså lådan går helt normalt när bilen har fart? 1-2-3an ok?

När bilen stannar så dör motorn om jag fattar dig rätt?

Stannar den även på neutral (N) ??

Är du säker på att motorn är rätt injusterad?

Kolla upp tändning, förgasare och alla vacumslangar.

Låter mer som något är väldigt feljusterat på motorn.

Jag säger gissar eftersom det är svårt att ge en diagnos på växelådsfel med det du beskriver.

Det är för många saker som kan ge ett sånt fel.

Testa enkla saker som att byta slangar och vacummodulator som sitter baktill på lådan.

Byt slang även om den som sitter där ser bra ut

Byta olja och regöra ventilpaketet i lådan är steg 2 om det inte hjälper

Link to comment
Share on other sites

Per B;

En undran,,,, är det inte vacuumregulatorn/ventilen på lådan ( Modulator valve, ev. artNr 7A377 ) som ska ge mer gas då en växel läggs i??

Finns det något annat som ska "kompensera" när en växel läggs i?

/S

Link to comment
Share on other sites

Nej vacummodulatorn flyttar bara växlingspunkten upp eller ner en aning beroende på hur mycket motorn får arbeta.

En mekanism som är mycket viktig för växlingarna är en ventil som kallas "governor"

Den sitter på utgående axel. (under aluminium struten)

Den funkar som så att när varvtalet ökar så flyttas "governor"ventilen av den centrifugalkraft som bildas.

Ventilen släpper då fram mer olja till övriga ventiler i lådan.

Vartefter oljetrycket ökar på exempelvis 1-2 växlings ventil så sker tillslut en växling.

Sen vidare till 2-3 växlings ventil.

Vacummodulatorn kan man säga är en "bypas" för oljetrycket.

När du kör uppför exempelvis en backe så måste du ju trycka ner gasen.

Då minskar motorns vacum och påverkar då vacummodulatorn som öppnar en ventil som lättar på oljetrycket som då hindrar eller senarelägger nästa växel.

Principellt ungefär så.

Sen är det en bunt andra ventiler,hål,fjädrar och kulor som även dom spelar in i hela musikalen.

Hydraulik systemet för växlingarna är komplext och det är nog inte många som vet exakt hur det fungerar.

Allt samspelar så är något inte som det ska så påverkas allt vilket gör det svårt att veta var felet ligger.

Oftas är det bara plocka genom allt och inspektera varje detalj för att hitta ett fel.

Även om man tror sig vara 100% på var ett fel kan vara så kan man slå sig i backen på att det är något annat.

Link to comment
Share on other sites

OK, men när en växel läggs i, ska väl något kompensera förgasare ( med lite mer gas) och ev. tändningen??

Min 289 med C4 stannar när man lägger i en växel när den är kall. Varm så No problemas.

Jag bara spekulerar i att det är vacuum till förgasare resp fördelardosan som kan göra detta. Men som sagt, på de gamla fordarna är jag novis.

Link to comment
Share on other sites

nu har jag bytt modulator och slang, bytt olja och rengjort ventilpaketet tre gånger den var väldigt smutsigt men inget hjälpte. den drar stenhårt när man lägger i en växel. man får verkligen hålla på bromsen. och gasa samtidigt då annars dör den ju.

MVH

Freddy

Link to comment
Share on other sites

OK, men när en växel läggs i, ska väl något kompensera förgasare ( med lite mer gas) och ev. tändningen??

Min 289 med C4 stannar när man lägger i en växel när den är kall. Varm så No problemas.

Jag bara spekulerar i att det är vacuum till förgasare resp fördelardosan som kan göra detta. Men som sagt, på de gamla fordarna är jag novis.

Nej våra gamla traktorer har inte haft så avancerad teknik. :lol:

Men du behöver nog bara jiddra lite med tändning och förgasare så får du det säker att funka.

Se till att du kört bilen minst 20min innan du justerar något

Tomgången skall ställas med Drive i dessutom. Inte som man gör med en manuell låda.

Link to comment
Share on other sites

nu har jag bytt modulator och slang, bytt olja och rengjort ventilpaketet tre gånger den var väldigt smutsigt men inget hjälpte. den drar stenhårt när man lägger i en växel. man får verkligen hålla på bromsen. och gasa samtidigt då annars dör den ju.

MVH

Freddy

Kollat upp tändning och justerat förgasaren?

Vad har du för rova och hur har du ställt in den?

Link to comment
Share on other sites

Japp allt e okej. rova???

hehe! Jag menar vad har du gjort med motorn och hur har du ställt in den?

Trimgrad?

Det låter annars lite som det är problem med turbinen.

Verkar den ha något "stallspeed" (varvtal innan den driver på)

Alltså kan du stå still på D och på vilket varvtal?

Om det inte går att justera motorn utan att det påverkar lådan så skulle jag gissa på en rasad turbin

Bara plocka ner och testa turbinen.

En gissning bara

Vet du vad du har för årsmodel på C4?

En C4 är egentligen lite klen för en Clevland så har du exempelvis en C4 från 1967 så skulle det inte förvåna mig om ingående axel på C4 då har vridit sig.

Den har nämligen en tunn 24 splines axel

Om den har gjort det så kan den sitta fast i turbinen och då låser den sig och det finns då ingen eller låg stallspeed.

Men bara en teori!

Testa justera så mycket du kan först innan du tar ner lådan

Link to comment
Share on other sites

förgasaren är grundinställd enligt hollys papper. motor e en 351c med holly fyrports edelbrock insug och högkomp kolvar. men även om förgasare och tändning skulle va fel inställt så borde den orka gå med växel i ändå den går ju mycket bra när man kör. och lådan ska inte dra så mycket som den gör på så låga varv.

Link to comment
Share on other sites

japp det är den gamla c4:an orginal satt det en manuell låda i det är någon som har satt i c4:an i effterhand. verkar inte finnas någon stallspeed i så fall välldig låg sådan typ under 800varv. praade med en kille som renoverar c4 lådor och han hadde inte hört om någon med detta felet innan han trodde att det läckte olja mellan kanalerna i ventil blocket. men han kunde inte säga mycket utan att kolla på den. han hadde därimot den nyare c4 renoverad o klar med garantier för 4500.-

för väl ta ner lådan i mon o kolla axeln.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning om den teorin.

Men jag tror inte på den.

Turbinen driver alltid lika mycket oavsett hur oljan går i ventilpaketet.

Från lådans oljepump så går oljan direkt in i turbinen.

Det finns inget mellan som styr.

Som sagt tidigare sånt här är väldigt komplext och man kan gissa väldigt mycket.

Bäst att kolla upp den förutsättningslöst.

Jag tycker inte du ska renovera lådan om den är före 1970

För en Cleveland så bör du ha en C4 som är nyare än 1970 för att det ska hålla

Link to comment
Share on other sites

Kanon att det löste sig.

Köp inte en begagnad turbin!

Du ärver eventuella problem så köp en ny.

Turbinen är mycket viktig för hela känslan på bilen.

Eftersom du trimmat så satsa på en med lite högre stall så du får nytta av effekten.

En TCI Breakaway eller B/M Holeshot är bra budget alternativ.

Du kan ta hem en själv från Summit för ca 3500-4000kr

Link to comment
Share on other sites

nu blir jag lite fundersam det går inte att få tag i någon turbin till min låda den gamla med klenare axel (24) och 11,5 tum i diameter. jag får alltid den större 12 tums turbinen o den passar ju inte på min startkrans!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till Ford värden!

Det är krångligt ibland.

Utbudet till 24 splines är mindre än för 26 splines

Vilken flexplatta har du?

157kugg?

Enklast är att du köper ny flexplatta till en ny turbin du vill ha.

Alternativt skickar in din gamla turbin på renovering.

Link to comment
Share on other sites

japp det är 157kugg kan tyvärr inte gå upp i storlek på flexplattan då får inte kuggstångsstyrningen plats. såg att jeg,s har en converter. hur mycket kostader det att ta in den från usa själv? e det bara tull man betalar eller e det moms också??

Link to comment
Share on other sites

Det finns som du säkert ser flera 157kugg flexplattor och den delning (11.5'') du uppgav är ovanlig.

Har du verkligen 24 splines? Kontrollräkna :!:

Vad jag menar om det är 24splines är att du borde köpa en 157kugg flexplatta med 10.5'' delning i bultmönster.

Då finns det mycket fler turbiner att välja mellan.

Beställa från JEGS eller summit är enkelt....Du behöver bara sitta hemma och vänta på grejerna.

Moms och tull sköts av speditören som du kanske får faktura några veckor senare eller så dras det på det kort du uppger vid beställning.

På detta skulle jag räkna ca 15-16kr per $ du handlar för

Beror lite på hur bråttom du har och fraktbolag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...