robert April 30, 2006 Report April 30, 2006 Hej !Tank, olje och temp.mätarna var ur funktion. Då fick jag rådet att byta voltregulatorn i bilen, vilket gjordes till en digital dito (dyr). Allt verkar frid och fröjd förutom att temp.mätaren inte fungerade (rörde sig inte). Jag och familjen åker till Sala med "lilla pärlan" och tittar ner i gruvan. När vi åkt ca 1 timme tillbaka hem, lägger alla mätare av igen. Vaf...nu då tänker man ju direkt, har den gått sönder igen?Samma historia hände ju med den gamla regulatorn.Vad är felet? är det elfel på något annat i bilen eftersom den kajkar ur efter en kort tids körning?Hjälp mig snälla. Bilen är en 69:a sportroof.Robert Dubreborgcmc 1482roberts.auktioner@tele2.se Citera
affe brandman May 1, 2006 Report May 1, 2006 Jag gjorde samma sak men jag bytte tempgivare då fungerade alla givare? vet inte om det är samma fel men ta loss den gamla o kolla den. Citera
robert May 3, 2006 Author Report May 3, 2006 Döm om min förvåning, när jag kommer ner i garaget så fungerar det igen, utom temp mätaren. Det verkar som att den lägger av efter ett tag, och sedan kommer tillbaks när bilen svalnat ett tag. märkligt!! Citera
Per Berglund May 3, 2006 Report May 3, 2006 Värme i elektriska komponenter kan ju ge sådana här roliga överaskningar.Skulle tipppa på att du har dålig kontakt någonstans som bryter när det blir varmt.På 69an instrumentering så är det ju en plastfilm som innehåller elektriskt ledande fält och det här spricker gärna.Plocka ur hela instrumenteringen och inspektera den här plastfilmen efter sprickor.Nu minns jag inte om den här filmen även leder fram ström till tempgivaren. Syns kanske i kretschemat?Men det ser du när du lyft på instrumentbrädan som är enkel att lossa.En annan dålig kontaktyta är själva kabelstammen som går genom torpedväggen.Det är ju en stor fyrkantig kontakt och innehåller löjligt taniga stift som skall överföra stömmen.Också mycket enkelt att demontera.Rengör och spruta i kontaktspray här.Minns inte om tempgivarkabeln går den vägen. Har faktiskt för mig att den har en egen plugg genom brandväggen.Kolla kontaktytor först iallfall. Citera
Nenne May 4, 2006 Report May 4, 2006 Nu minns jag inte om den här filmen även leder fram ström till tempgivaren. Syns kanske i kretschemat?Jag har precis bytt kretskort i min '69:a Mach 1:a och tempmätaren är ansluten till kretskortet, både i instrumentklustret med varvrkänare och det utan.Minns inte om tempgivarkabeln går den vägen. Har faktiskt för mig att den har en egen plugg genom brandväggen.Jo, det är riktigt. Det är en treledare, som också innehåller tamparna till oljetrycksgivaren och pluspolen på tändspolen.Kontakten sitter i motorrummet och är enkel att komma åt. Citera
Equus May 15, 2006 Report May 15, 2006 Hej RobertVar köpte du den digitala voltregulatorn? Vad kostar den och vad har den för beteckning. Jag har också problem med voltregulatorn, dock tvärt om jag brände min, så nu står instrumenten på max. Jag trimmade in ställskruven för mycket tror jag. Appropå tempgivare, har du lagt på mycket gängtejp kan det ge dålig jordkontakt. E J Citera
Nenne May 16, 2006 Report May 16, 2006 NPD har dem, pris $59.9565-68 10804-1E69-73 10804-3EKom förra året men kom inte med i katalogen förrän i år. Citera
Equus May 18, 2006 Report May 18, 2006 HejTack upplysningen om pris och inköpsställe. Har nån sett om det finns någon digital universal regulator att köpa i Sverige? Har återmonterat en äldre regulator med följd att mätarna visar för lite. Jag funder på att sidomontera moderna oljetrycks- och temperaturmätare som man kan lita på. Är det nån som vet om de befintliga oljetrycks- och tempgivarna fungerar tillsammas med moderna instrument?Skickar med en bild på det "komplicerade" innanmätet för dom som inte kollat innanför plåten.E J Citera
robert May 24, 2006 Author Report May 24, 2006 Nu ger jag upp! Jag får inte mätarhelv...na att gå igång, fast dom fungerar. jag ger direkt ström på mätarna och då går dom i botten, inget fel där alltså.Jag kollar strömtillförseln genom kretskortet, inget fel där heller.jag kollar att det kommer fram ström till multikontakten, jodå.kollar alla kablar till tempgivare samt oljegivare, inga problem.sprayar kontaktytor, mäter , kollar, grejar samt återmonterar, Inget liv förutom blinkers och instrumentbelysning som fungerar.Jag ger upp. Finns någon vänlig själ i trakterna av Kungsör, som gör hemmbesök. Soppapengar inget promblem, jag bjuder på kaffe och bulle, och ett redigt glas whiskey av bästa sort till den som löser problemet. mvh....Robert Citera
Equus May 24, 2006 Report May 24, 2006 HejHittade ett par sidor om instrumentmysterier.http://www.mustangandfords.com/techarticles/75259/http://www.fortunecity.com/silverstone/ ... vc8x64.htmE J Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.