Jump to content

Recommended Posts

Hej !

Tank, olje och temp.mätarna var ur funktion. Då fick jag rådet att byta voltregulatorn i bilen, vilket gjordes till en digital dito (dyr). Allt verkar frid och fröjd förutom att temp.mätaren inte fungerade (rörde sig inte). Jag och familjen åker till Sala med "lilla pärlan" och tittar ner i gruvan. När vi åkt ca 1 timme tillbaka hem, lägger alla mätare av igen. Vaf...nu då tänker man ju direkt, har den gått sönder igen?

Samma historia hände ju med den gamla regulatorn.

Vad är felet? är det elfel på något annat i bilen eftersom den kajkar ur efter en kort tids körning?

Hjälp mig snälla. :evil::cry:

Bilen är en 69:a sportroof.

Robert Dubreborg

cmc 1482

roberts.auktioner@tele2.se

Döm om min förvåning, när jag kommer ner i garaget så fungerar det igen, utom temp mätaren. Det verkar som att den lägger av efter ett tag, och sedan kommer tillbaks när bilen svalnat ett tag. märkligt!! :!:

Värme i elektriska komponenter kan ju ge sådana här roliga överaskningar.

Skulle tipppa på att du har dålig kontakt någonstans som bryter när det blir varmt.

På 69an instrumentering så är det ju en plastfilm som innehåller elektriskt ledande fält och det här spricker gärna.

Plocka ur hela instrumenteringen och inspektera den här plastfilmen efter sprickor.

Nu minns jag inte om den här filmen även leder fram ström till tempgivaren. Syns kanske i kretschemat?

Men det ser du när du lyft på instrumentbrädan som är enkel att lossa.

En annan dålig kontaktyta är själva kabelstammen som går genom torpedväggen.

Det är ju en stor fyrkantig kontakt och innehåller löjligt taniga stift som skall överföra stömmen.

Också mycket enkelt att demontera.

Rengör och spruta i kontaktspray här.

Minns inte om tempgivarkabeln går den vägen. Har faktiskt för mig att den har en egen plugg genom brandväggen.

Kolla kontaktytor först iallfall.

Nu minns jag inte om den här filmen även leder fram ström till tempgivaren. Syns kanske i kretschemat?

Jag har precis bytt kretskort i min '69:a Mach 1:a och tempmätaren är ansluten till kretskortet, både i instrumentklustret med varvrkänare och det utan.

Minns inte om tempgivarkabeln går den vägen. Har faktiskt för mig att den har en egen plugg genom brandväggen.

Jo, det är riktigt. Det är en treledare, som också innehåller tamparna till oljetrycksgivaren och pluspolen på tändspolen.

Kontakten sitter i motorrummet och är enkel att komma åt.

  • 2 weeks later...

Hej Robert

Var köpte du den digitala voltregulatorn? Vad kostar den och vad har den för beteckning. Jag har också problem med voltregulatorn, dock tvärt om jag brände min, så nu står instrumenten på max. Jag trimmade in ställskruven för mycket tror jag.

Appropå tempgivare, har du lagt på mycket gängtejp kan det ge dålig jordkontakt.

E J

Hej

Tack upplysningen om pris och inköpsställe. Har nån sett om det finns någon digital universal regulator att köpa i Sverige?

Har återmonterat en äldre regulator med följd att mätarna visar för lite.

Jag funder på att sidomontera moderna oljetrycks- och temperaturmätare som man kan lita på. Är det nån som vet om de befintliga oljetrycks- och tempgivarna fungerar tillsammas med moderna instrument?

Skickar med en bild på det "komplicerade" innanmätet för dom som inte kollat innanför plåten.

E J

Nu ger jag upp! :cry:

Jag får inte mätarhelv...na att gå igång, fast dom fungerar. jag ger direkt ström på mätarna och då går dom i botten, inget fel där alltså.

Jag kollar strömtillförseln genom kretskortet, inget fel där heller.

jag kollar att det kommer fram ström till multikontakten, jodå.

kollar alla kablar till tempgivare samt oljegivare, inga problem.

sprayar kontaktytor, mäter , kollar, grejar samt återmonterar, Inget liv förutom blinkers och instrumentbelysning som fungerar.

Jag ger upp.

Finns någon vänlig själ i trakterna av Kungsör, som gör hemmbesök. Soppapengar inget promblem, jag bjuder på kaffe och bulle, och ett redigt glas whiskey av bästa sort till den som löser problemet.

mvh....Robert

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...