Jump to content

Recommended Posts

Flera av er känner igen detta, jag har snackat med er via msm/icq om detta. Men jag har nog bara rört till det för mig... :roll:

Hur "ska" vevhusvent se ut på en 289 / 351? Utgångsläge; vi står rakt framför bilen och tittar ner under huven, luftburken borttagen.

På vänster sida, bak mot torpedväggen sitter en backventil(?) i ventilkåpan och sedan går det en slang direkt till plattan under förgasaren.

På höger sida, fram mot fronten sitter det ett "plåtburk" med någon typ av filter i, fungerar även som oljepåfyllningslock.

Jag vill ju ha det 100% okej på nya motorn så tänkte köpa en ny sådan där backventil på vänstersidan, vad heter den och hur dyr bör den vara?

Högersidan skall mao vara öppen? Där hade det ju vart snyggast med ett öppet filter av K/N modell, men de är väl snordyra antar jag? Annars klurar jag på en sådan här; http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/fms-m-6766-f302_w.jpg Eller skall det vara någon typ av återcirkulation även där? Funktion går före utseénde...

Original på min bil ser högersidan ut såhär; (vänligen bortse från hur taskig finisch det är)

hubbabubb.jpg

Det står fomoco på hatten så den är original.

Fick denna bild från audioslave på hur det såg ut under hans huv förut;

motorrrr.jpg

Där går det en slang som sedan sitter i botten på luftrenaren, men han har ÄVEN pcv-ventil & slang på andra sidan...

Kan det vara olika beroende på vilken delstat bilen skulle till / export osv?

Ventilen du ska ha heter Pcv-valve och kostar max en 100kr,sitter som du beskriver längst bak på vänster sida framifrån sett sen går det en slang till plattan under förgasaren.Från oljelocket gick det en slang till luftrenaren orginal,men vad jag kan se på din bild så har du ingen orginal luftrenare då kan du välja ett oljelock med luftning.

Tag inte det här på fel sätt nu, men kan vi inte bestämma att höger sida på en bil är just höger sida - dvs passagerarsidan, och att vänster sida är förarsidan. Det kan väl inte råda någon tvivel om att det är så eller?

Höger ventilkåpa sitter på höger sida i bilen oavsett om man sitter på månen... :)

Finns det några nackdelar till att ha K/N öppna filter på varsin sida.

Vad jag vet om vevhusventilation så funkar det bäst vid visst undertryck, detta får via inkopplingen till insuget.

Tag inte det här på fel sätt nu, men kan vi inte bestämma att höger sida på en bil är just höger sida - dvs passagerarsidan, och att vänster sida är förarsidan. Det kan väl inte råda någon tvivel om att det är så eller?

Höger ventilkåpa sitter på höger sida i bilen oavsett om man sitter på månen... :)

Det är ju det rätt sättet egentligen ja, men vid tidigare diskussioner har det alltid rör ihop sig ang höger / vänster, och då har de flesta angivet vänster som passagerarsidan, så då tog jag det som beskrivet i första inlägget för att undvika den förvirringen. Tills nu då. :D

Stämmer in helt och fullt med Wallin men med ett litet tillägg. När man talar om vänster eller höger på en bil tänker man sig själv sittande i bilen. (Naturligtvis med näsan pekande framåt). Det har inget att göra med varken förar- eller passagerarsidan.

Är det någon av "herrarna i hagen" som sett eller hört talas om någon vänsterstyrd bil där ratt och pedaler sitter på... höger sida...? Jag bara undrar...? På en vänsterstyrd bil brukar vanligtvis ratt och pedaler vara placerade...var då? Jo, till vänster naturligtvis.

Varför krångla till begeppen mer än nödvändigt...

Vad jag klurat fram på internet så är det Califoniabilar som har helt stängd vevhusvent, dvs båda sidor kopplat till insug / luftrenare.

Övriga har PCV-ventil återcirkulerande på ena sidan och öppet på andra.

Så kommer även jag koppla! 8)

Helt rätt, de (californiabilar) har en slang från oljepåfyllningen till luftrenaren för att suga in ren filtrerad luft därifrån istf genom ett filter i själva locket.