Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har fortsatt med mitt bakvagnspyssel som jag påbörjade i höstas.

Det var toe out på bakaxeln, ganska mycket också.

Har en hemmagjord mätare i form av fyrkantsprofil från ett gammalt butiksinrede, den fungerar som en mikrometer i jätteformat och funkar bra för att mäta toe utan att behöva ta hänsyn till chassiet i övrigt.

post-2720-144839145922_thumb.jpg

Efter att ha gjort flera mätningar och ytterligare kontrollmätningar kom jag fram till att det var 5 mm toe out på bakaxeln, inte bra!

Antagligen har de senaste 40 årens glada fullgasaccerelationer gjort att axelhuset inte längre är 100% rakt.

En metod för att fixa detta hade varit att plocka loss hela klabbet och sätta upp den i en press och rikta den. Jag tog rövarstilen och brände på ett par rejäla svetsar med migen..efter 4 repor på varje sida var axeln tillbaka på 0.

Härnäst står inriktning av hela axeln mot chassiet.

post-2720-144839145932_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har märkt att min bakaxel inte har linjerat med chassiet, både i körning och genom att helt enkelt stå bakom bilen och syfta.

Trodde att det skulle rätta till sig när jag bytte bakfjädrarna, men det blev nästan värre.

När jag jämförde de gamla fjädrarna satt piggarna som styr bakaxeln flera mm från varandra och förmodligen är det gjort något fuffens för att justera till det ändå.

För att få en form av mätning så att det fanns något att justera efter letade jag fram den rakaste brädan jag hittade i förrådet. Sedan bestämde jag vilken sida som jag skulle använda som riktsida och markerade en linje som skulle ligga mot bakfälgens kant för referens.

Ett par dunkar var precis lagom höga för att brädan skulle ligga i centrum av hjulet. Sedan var det bara att låta bakfälgen styra vart brädan hamnade.

På passagerarsidan låg brädan dikt an mot framkanten på framfälgen.

post-2720-144839146534_thumb.jpg

På förarsidan skiljde det 2 cm mellan brädan och fälgen

post-2720-144839146541_thumb.jpg

Alltså sitter bakaxeln snett i förhållande till framhjulen och bilen har gått på vägen som en hund springer.

För att rätta till det får jag ändra hålet i klacken som bakaxeln har mot fjädern och även hålet i plattan under fjädern.

Det är inte mycket som behövs, det rör sig om någon eller några mm innan det gör skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Liten undran:confused:

Satt den rakt gentemot chassiet innan du riktade till den?

Nej, det var snett alltihop.

Toe först och sedan axeln mot chassiet och framhjulen.

Sedan drog det också med sig att jag fick justera längden på det ena momentstaget och dessutom fixa till så att krängningshämmaren inte var i spänn.

Link to comment
Share on other sites

Janne, du har satt griller i huvet på mig.:confused:

Undrar om dina momentstag, har du kollat hur mycket tryck det blir vid acc., funderar på hur mycket det kommer att belasta durken under baksätet.:!::think:

Jag tror inte det blir några krafter i vertikal riktning på fästet. I och med att staget bara är en "pinne" mellan fästet på bakaxeln och fästet under baksätet kommer det förmodligen bara att handla om horisontella krafter.

Jag byggde mina fästen så att kraften fördelas till golvet så här ( byggbild )

[ATTACH=CONFIG]11959[/ATTACH]

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser bra ut.

Fattar inte varför man tagit bort stagen om det nu nånsin funnits nåra.

Jag har herrejösses fästen under sätet.

Tänkte då att det måste bli ett himla tryck där.

Men tack alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var det dags att ta ut bilen och köra en liten runda runt kvarteret. På något sätt känns det inte som så länge sedan jag var ute och körde senast, fyra månader går rasande fort.

En bön till myndigheterna:

O du vägarnas vårtecken visa dig och ge oss grusfria gator.

Låt dina borstar sopa upp vintern.

Se till att vårens rena asfaltvägar blommar i all sin prakt.

Gör kurvorna slingrigare och rakorna rakare.

Ge Polisen ledigt när jag är ute...

post-2720-144839151788_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vädret var gynnsamt idag, lite sol och några plusgrader, läge för en runda med mustangen.

Har inte kört mer än några få kilometer den här säsongen och en runda på några mil hägrade.

Tog 41:an till Sundholmen, svängde av mot Öxnevalla och vidare mot Torestorp. Tyvärr är de flesta mindre asfaltvägarna hårt sargade av tjälen och det håller nere hastigheterna rejält.

Stannade vid St Hålsjön och tog några bilder, isen ligger fortfarande på hela sjön och scenen med Mustangen och den isbelagda sjön känns lätt absurd.

Efter en stunds körning har bilen kommit igång efter vintervilan och V8:an morrar så fint.

Vindbruset från sidorutan har inte självläkt under vintern och inte motståndet till fläktmotorn heller, allt eller inget är det som gäller på fläkten, jag väljer inget och låter självdraget värma mig.

Efter ca 5 mil är jag hemma igen och längtar omedelbart ut på nytt..

post-2720-144839153616_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu har sommaren 2011 passerat och jag kan bara konstatera att mussen har stått i garaget lite för mycket. Delvis beroende på att jag startade en egen firma i tele/data branschen och helt enkelt haft fokus på annat ( typ: kommer jag att kunna ta ut lön, när ska jag sova en hel natt utan att vakna kl 0430 och tänka på jobb, vad fan har jag gjort....!) Nu visade det sig att mina farhågor var överdrivna, tvärt om, nu gäller det att passa sig så det inte blir för mycket jobb istället.

En av sensommarens trevligaste utflykter med mussen var till Falkenbergsbanan och finalen i historic racing. Min trogne vapendragare, Klingan, var med och tillsammans med lite andra trevliga människor nördade vi racing en hel dag, tack Klingan!

Så här kan det se ut i depån:

DSC_0110.jpg

visst är det vackert, och det är inte en snöskyffel där bak! Ställningen är till för varmkörning.

DSC_0098.jpg

underbar styrhytt, trodde ni att sekvensiell låda var modernt hade ni fel.

DSC_0101.jpg

Lite kylning är aldrig fel, flugor och koltrastar göre sig icke besvär..

DSC_0109.jpg

Vägverkaren i ollevrålen är ägaren, ferrarrikepsen känns lite fel när man mekar Maserati, kanske därför som vidundret svarade med att spotta och fräsa sig runt banan. Vansinningt sist blev han men vilken stil!

DSC_0105.jpg

Back to basic, inget onödigt lull-lull.

DSC_0118.jpg

Man blir ju knäsvag när det ser ut såhär

DSC_0119.jpg

God öl!

DSC_0111.jpg

Snygg bil, välbyggd och potent, synd att föraren inte riktigt kan plocka ut allt ur den.

Link to comment
Share on other sites

...Snygg bil, välbyggd och potent, synd att föraren inte riktigt kan plocka ut allt ur den...

Vi får väl se till att fler Mustanger kommer ut på banorna men med kapabla förare;) Det händer saker i garaget i Onsala...

Edit: Attans... nu sabbade jag så att det blev ny sida...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Säsongen 2012 har börjat med en del jobb på mussen, bland annat har jag tagit hand om min förgasare. Har tidigare mekat en hel del med den då jag köpte en begagnad Holley 600 vac och hittade flera olika orsaker till att den förra ägaren bara körde 30 mil med den innan han sålde den till mig..

Den har fungerat hyggligt men ändå har jag inte varit helt nöjd, nördade ner mig djupt i all litteratur om hur förgasaren fungerar och tog nya tag.

Skruvade av förgasaren och började med den på arbetsbänken, gick genom grundinställningarna och hittade att jag hade öppnat spjällskruven för sekundären lite för mycket. Det blev helt enkelt lite för mycket på tomgång i förhållande till vad min motor ville ha, samtidigt fick jag förklaringen på varför mina blandningsskruvar var lite okänsliga.

Efter en varmkörning kunde jag konstatera att tomgångsinställning numera var mycket lättare, motorn gick jämnare och även avgasljudet som tidigare varit påfallande hårt på tomgång blev mjukare.

Nästa detalj var en liten tvekan vid pådrag, gjorde alla grundinställningar av accpump men det blev inte bättre. Bilen hostar till bråkdelen av en sekund när man gör ett kraftigt gaspådrag. Har idag storlek 31 på accmunstycket, beställde storlek 32 och 35 på summit och tog även med en sats accpumpskammar, ska bli kul att testa vad det gör för skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vi kan det där med Holley eller hur, har mekat och mekat o mekat Holley,

Holley är mycket individuella även om det är två lika Holley 600 t.e.x. så är

det något som inte är lika.

Jag har skrivit på forum ett antal gånger om minna Holley, jag köpte ett insug

en gång och fick en 4port 600 med på insuget.

Han som sålde orkade inte skruva bort, sa han, jag tänkte då att den förgasaren

bara var att kasta, den var väll kass eller nått.

Placerad Holley på hylla i garaget då jag ändå hade en 4port Autolite

4300 monterad, en egen historia om den som fungerade bra efter massor

av justeringar.

Åter till Holley, fick ett sånt där känt garage ryck, plockade ner Holley i

smådelar, köpte en renoveringsats och skruvade ihop den med alla grund

inställningar.

Monterade nyfiket i den i Musse, körde fram bensin och motorn startade,

en sak är säker efter detta, det är f-n mig den bästa förgasare jag haft,

motorn går klockrent.

Jag har skrivit en del om Holley 570 som jag köpte och som bara givit

problem, den har fått en genomgång igen, tror det är femtioelfte eller

något sådant.

Jag har demonterat el cooke och monterat manuell då jag tycker jag bråkat

färdigt med el, nu är det lättare med kall start och motorn går ganska bra.

Men den gamla medskickade Holley 600 är ett så säkert kort så den kommer

alltid att finnas kvar, tror jag.

Jag kan erkänna att jag haft ett stort antal förgasare som passerat genom

minna händer, men i minnet kommer den där gamla Holley 600 att finnas kvar.

Min undran är, hur i hela friden kan en förgasare som har gjorts i en så stor

mängd vara så olika varandra, dom är ju ändå så lika.

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt kul när man har gjort en djupdykning i hur förgasaren fungerar och hur de olika systemen samverkar eller i värsta fall motverkar varandra.

Tillverkaren har oftast gjort ett bra jobb, det är bara att vi bilnördar envisas med att skruva på allt och tror att vi kan bättre...

Jag har mer och mer börjat lära mig att kunskap och förståelse för hur saker och ting är byggda för att fungera, är nyckeln till att t.ex få en förgasare att lira ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja du, du är förbaskat duktig nörd i minna ögon, jag är imponerad av din långa

stubin och tålamod, ibland kan man tro att man är ensam.

Det räcker att bara läsa det man ser på forum så förstår man att det finns fler

som inte begriper att det suttit ett gäng kluriga gubbar och jobbat och som också gjort att vi sitter i just denna bils förarstol och modell, någon har

alltså gjort rätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...