Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har jag köpt min första jänkare! Mustang cab-70 med urdålig lack och hyggligt bruksskick i övrigt. mer detaljer kommer när jag har lugnat ner mig....måste nog gå ut i garaget och kolla en gång till....

Janne

Link to comment
Share on other sites

70 Musse med 69 front!

john

Hehe! Jag reagera på det också!

Det är den 3'e jag sett som har det. Är det en fluga att bygga om till 69?

En går här i Eskilstuna (såklart) :--

Om du tänker på den röd/vita så är det en 69 ombyggd till 70!

Så "Historic Racing"..om du vill ha 70:ans front så kanske han vill byta 8)

Link to comment
Share on other sites

Någon har bytt ut fronten mot en 69:a och sedan lackat bilen i en vinröd metalliclack. Tyvärr var underarbetet inte riktigt gjort så lacken spricker.

En förklaring jag har fått är att kombination av termoplastisk lack och modern 2K inte trivs ihop. Lacken är över 7 år gammal och problemen har kommit på senare år.

En omlackering från grunden ligger som vinterprojekt. Vinröd metallic är inte min favorit så vid får se vad det blir istället.

Motorrummet ser ut som det är sponsrat av poståkeriet, väldigt gult...

Motorn är en 351w, automaten vet jag inte vad det är för typ.

Den har skivor och bromsservo, el-cab och servostyrning.

Mer info kommer...

Link to comment
Share on other sites

Idag gick den genom besiktningen utan en enda anmärkning :D

Besiktningsmannens leende går inte att misstolka....dagen kan inte börja med ett bättre jobb än att besiktiga en Mustang cab.

Link to comment
Share on other sites

Bilar luktar för det mesta inte speciellt gott, en kompis påstod att hans segelbåt luktade likadant som mussen gör inuti, jag vet inte om jag ska bli illa berörd eller inte.

En doft jag inte gillar är bensin och den har mött mig varje gång jag har gått ut i garaget. En undersökning visade att bensinröret som går under golvet på förarsidan hade skavt/rostat när det passerade genom en balk innan det kommer ut i främre hjulhuset. Lätt att laga :D

Förra ägaren sa att styrservon inte var riktigt frisk, den hackade ibland och han visste inte vad det berodde på.

Servoremmen var helt blanksliten och slirade när servon fick jobba, 76:- kostade en ny rem och servon blev som förbytt!

Har beställt nya stötdämpare oxå, mussen känns som en punkterad luftmadrass med jetmotor med dom gamla....

Link to comment
Share on other sites

Stötdämparna har definitivt haft sin glansperiod och är mogna för utbyte.

Jag beställde Gabriel gasdämpare från Hansen racing och 50% av beställningen blev riktigt levererad. Fram levererade dom dämpare som egentligen är till Jeep FC-150 och CJ-3 :cry: men bak stämde det!

På bilen satt det Hi-jackers (stavas det så?) och jag fick en nostalgisk rysning och tänkte på min Volvo 145 -71 med höjd bakfjädring som jag hade i min ungdom ( ca 25 år sedan, har blivit friskförklarad sen dess ;) ).

Bytet var grymt enkelt och gick på mindre än 45 minuter.

När jag tog bort baksätet var det fuktigt av atf-olja från den högra hydraulcylindern till cabben. Nån som har ett bra tips? är det bara att byta eller går det att renovera? Den är lite trött när den ska upp dom första decimetrarna oxå så nåt fel är det.

Hittade en spännande knapp på rattstången förresten, avbruten var den och till varningsblinkersen var den. Jag tryckte in den ......

O vad jag ångrade mig, knapphelvetet gick inte att få ut igen!

Det tog 15 minuter med en tång att lirka ut knappen så att eländet tystnade. Jag har fortfarande ett envist tickande i mitt huvud och det är snart en timme sedan....

Ha det bra

Link to comment
Share on other sites

Hej.

GRATTIS till din investering i en världskänd bil Mustang, du

skall inte känna dig ensam i ämnet byta delar, vi är många. :?

Du kan som många inte kan skryta med att du har en

69/70 Mustang, oftast så är det så att den som har en

70 modell (som jag) gärna skulle vilja äga en 69a. 8)

Men det kanske är lika vanligt att de som har 69 sneglar

lite på en 70a vad vet jag. :roll:

Vi kan i ämnet 69 nämna att Ford byggde om några 69

sportroof till 70 Boss, då knackade man bla ut luftintagen

på bakskärmar svetsade igen och bytte till 70 front mm. :?;)

Link to comment
Share on other sites

Jodå en cabcylinder går att renovera. Gjort av en CMC-medlem i Kil Värmland.

Jag vet inte hur han gjorde men det blev tydligen bra. Kolla i matrikeln på ort Kil och -67 cab, du kan kan ju alltid fråga om tips.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset.

Jag kan inte annat än att berömma mustangägarna i detta forum.

Precis så här ska ett levande forum se ut!

Jag återkommer med rapporter från min Mustang.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

"Vi kan i ämnet 69 nämna att Ford byggde om några 69

sportroof till 70 Boss, då knackade man bla ut luftintagen

på bakskärmar svetsade igen och bytte till 70 front mm. "

Finns en i Sverige, men det kansje ni visste redan?

John

Link to comment
Share on other sites

Vi kan i ämnet 69 nämna att Ford byggde om några 69

sportroof till 70 Boss, då knackade man bla ut luftintagen

på bakskärmar svetsade igen och bytte till 70 front mm. :?;)

Att Ford bytte chassinummer på och lackade om Shelby 69'or och sålde dem som 70'or kände jag till men detta var nytt för mig. Var kan man få reda på mer om detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan se att det är en faktura för en special DSO 1969 Boss 9 stämplad 17 juli 1969.

DSO 89 säger mig att det rör sig om en intern historia, men vad de 4 nästa siffrorna (2001 ser det ut som) betyder har jag ingen aning om (ombyggnad hos Kar Kraft kanske? Jag har såg just en annan 1969 Boss 9 på nätet med DSO 89 2001, KK1760).

Fakturan är upprättad 27 februari 1969. Borde väl betyda att bilen lämnade River Rogue någon eller några dagar senare.

Bilen verkar i alla fall ha sålts med rabatt (personalrabatt ?).

Svårt att få ut nå't mer av fakturan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var liksom det jag var lite nyfiken på, en suddig faktura säger mig inte och det skulle vara kul att veta lite mer om det här.

Finns det dokumenterat i någon bok eller på någon website så att man kan läsa på lite?

Link to comment
Share on other sites

Kampen om väghållningen går vidare med framdämpare. Efter vad jag förstår ska bultarna som håller stötdämpartornen ha en speciell skalle för att inte rotera. Någon tidigare ägare ( och det finns ganska många! ) hade förmodligen "tappat" dom och ersatt med vanliga bultar med nedslipad skalle och klämt till med både låsbricka och nylockmutter.

När jag skulle ha loss dom gick de bara runt runt runt...det slutade med att jag fick såga ett spår i ändan av bulten och hålla mot med en skruvmejsel. Så var det nog inte tänkt från början ;)

Men nu sitter det en ny dämpare där iallafall.

När jag ända var ute med kameran i garaget kunde jag inte låta bli att fota motorrummet på Cortinan, det är ju ändå en Ford :--

Den är tävlingspreppad för historic racing och går som ett spjut ( väger 790 kg! ).

Kolla batteriet, jag plundrade en hjälpstartstation som man köper på bildelsaffärn för 395:- på sitt batteri , lätt och billigt, funkar kanonbra!

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Motorutrymmet ser bedrövligt ut och behöver en "snabbrenovering" för att jag inte ska skämmas så fort någon vill titta.

Uppstädning och lack pågår just nu, jag kan inte fatta att det finns skruvar i så många olika utföranden. Det är blandat allt från gipsskruv till avkapade m-gäng ihop med clips som används till plåtskruv :shock:

Jag tog bort den knallgula servalacken på ventilkåporna med vanlig färgborttagning. Tre omgångar behövdes och sedan var dom helt plåtrena. Nästan synd att lackera....

Jag valde en silvergrå metallic bara för att jag tycker det ser snyggt ut, annars håller jag mig lite åt originalhållet på resten.

Bilder kommer, nu visar vi bara ventilkåporna så länge.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Det gamla avgassystemet var ingen höjdare, markfrigången var bara 8 cm! När man tittade in under bilen från sidan såg man ovanför ljuddämparen! Dessutom var ljudnivån besvärande hög och slutligen läckte det på flera ställen.

Det bestod av 2 st ljuddämpare modell "baguette" monterade i höjd med dörrarna och ändrören var meterlånga rostfria rör. Inte undra på att det smattrade när jag gasade på.

Jag har läst lite om x-rör och blev sugen på att bygga ett eget och samtidigt bättra på dämpningen och markfrigången. Jag tog 2 st 30 graders böjar och sågade och svetsade så det blev ett X. Resten av systemet blev en blandning av nya ovala dämpare och dom gamla "baguetterna" som slutdämpare.

Har inte hunnit provköra än så vi får se( höra) vad det blir för resultat.

Vi hörs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...