JanneJ June 29, 2009 Author Report June 29, 2009 Ganska mycket negativ camber, går den bäst sådär? Har du '0' mm plogning vid stillastående?Har laborerat med olika camber, det du ser på bilden är ett test med mycket negativ camber ( över 2 grader ). Bilen går mkt bra med så mycket negativt men det blir problem med frigången mellan hjulet och fjädringstoppet. Har lite mer sansade 1-1.5 grad just nu. Har även modifierat plåten vid fjädringstoppet för att få lite mer frigång. Har börjat köra med 0 toe och det funkar över förväntan, bilen är mer med på kursändringar. För mycket toe in och den blir trög i reaktionerna.Nu är det garageinställningar med lod, vattenpass, tumstock så precisionen är väl inte 100%, å andra sidan ljuger aldrig ett lod..Ska bygga mig en ny toemätare till mustangen, den gamla var avpassad för depåbruk med cortinan och är något smal Kommer att fixa fjädrar med en hårdhet mellan mina knallhårda 850 lbs/in och nuvarande knappa 500lbs/in. Vet redan vilken bil som kommer att få släppa till fjädrar som efter lite måttanpassning kommer att bli lagom. Citera
ThomasFB June 29, 2009 Report June 29, 2009 Moog #8356, kapade en aning? Detta skulle vara en kompromiss mellan komfort och prestanda?.Eller är det för löst för en gammal Cortinapinare Citera
JanneJ June 29, 2009 Author Report June 29, 2009 Eller är det för löst för en gammal Cortinapinare de ska pinas, då går de som bäst Citera
ThomasFB June 29, 2009 Report June 29, 2009 Eller är det för löst för en gammal Cortinapinare de ska pinas, då går de som bäst Släktskapet med Escort BDA förpliktar :-- Citera
JanneJ July 3, 2009 Author Report July 3, 2009 Har idag kört en runda på 25 mil, Kinna-Halmstad-Kinna, nercabbat hela tiden Ris och ros naturligtvis..Positivt: Farthållaren är GULD, underbar vid körning på motorväg.Negativt: Bränsleförbrukningen 15 mil var med stadiga 115km/h och resten vanlig 70/90. Bilen sörplade i sig 1.58 l/mil, iofs nercabbat men ändå..det gräver djupt i plånboken när man vill använda bilen för lite längre turer, våran Seat Leon tar bara 0.6-0.7 blandad körning, känns tungt med mer än det dubbla.Ska nog ta mig en funderare på vad som kan göras. Citera
Tobias CMC1505 July 3, 2009 Report July 3, 2009 Så 1.56 per mil är farligt alltså?Då behöver man nog kolla över min rätt rejält. Ligger stadigt runt 1.6-1.7 vid 110-120km/h på motorväg eller blandad körning.Fast då har ju jag bara 302 kubiktum.. Citera
JanneJ July 3, 2009 Author Report July 3, 2009 När soppan kostar 12-13 kr/lit så blir det ca 20:-/mil för mussen.Dessutom står utsläppen i paritet till förbrukad mängd bränsle, så varför vara en värre miljöbov?Självklart ligger det en utmaning i att minska förbrukningen. Först handlar det om att klura ut vad det är som gör att förbrukningen blir så hög. Är det motorn, växellådan, aerodynamiken, däcken eller vad är det?Funderingar pågår... Citera
Tobias CMC1505 July 3, 2009 Report July 3, 2009 När soppan kostar 12-13 kr/lit så blir det ca 20:-/mil för mussen.Dessutom står utsläppen i paritet till förbrukad mängd bränsle, så varför vara en värre miljöbov?Självklart ligger det en utmaning i att minska förbrukningen. Först handlar det om att klura ut vad det är som gör att förbrukningen blir så hög. Är det motorn, växellådan, aerodynamiken, däcken eller vad är det?Funderingar pågår...Motorn har ju ändå 8 cylindrar och är inte alls lika effektiv som en nyare Seat.Plus att Seaten har insprutning. (Om du nu inte byggt om den också. )Jag tror det är förgasaren som är den största boven, där finns det nog en massa pengar att hämta.Kör man mycket med sin Mustang så tror jag nog att det lönar sig att byta till insprutning.Dock så får man inte det flådiga ljudet då. PS.Går ju alltid att köpa eftermarknadsdelar och borra in i den befintliga insuget, så ligger mina planer.Bror kör med box/spridare från MegaSquirt till sin Audi som han kör dragracing med. (Street)Bara att koppla in till datorn och mappa om själv när man vill göra ändringar, inte allt för svårtnär man väl lärt sig vad alla staplar och krejjor är till. http://megasquirt.se/ Citera
JanneJ July 3, 2009 Author Report July 3, 2009 Jag tror det är förgasaren som är den största boven, där finns det nog en massa pengar att hämta.Kör man mycket med sin Mustang så tror jag nog att det lönar sig att byta till insprutning.Håller med.En 5,0 med insprutning+AOD har bättre förutsättningar att gå ner mot 1l/mil än våra gamla maskiner.Frågan är vad man kan göra åt en förgasarförsedd V8 med en FMX, något måste det finnas. Citera
Tobias CMC1505 July 3, 2009 Report July 3, 2009 Du kan ju gå ner 100cfm hos förgasaren, vilket är väääldigt tråkigt. Glöm att jag sa det förresten.Att ställa in förgasaren tänker jag inte ens säga till dig då jag redan vet att du varit där 1000ggr och fixat. Tänka på att byta till en mer lättsnurrad låda än våra dinosaurier till FMX.Utväxling har du ju redan fixat och nå högre vill man väl inte gå. Det är ju ändå en "leksaksbil".Fylla däcken med dendär gasen istället för luft, ska ju minska omkring 5% enligt myten. Fixar väl däckfirman för ett par hundringar.I ditt fall är det nog strypning eller insprutning som gäller.Ps.Nu när vi ändå har ämnet uppe så kom jag ihåg en sak.När jag var inne på Motorbörsgaraget så kom det fram en kille som var helt salig över en Camaro med 454."Du, du! Jag har aldrig ens suttit i en sånhär bil någon gång men blev helt förälskad nu när jag såg den, första gången jag variti ett sånthär garage! Du vet inte hur mycket en sådan bil drar tror du?"- "Jo, du får nog räkna med allt från 1.7 till 4 liter milen beroende på hur gasglad du är. :)""Jahaja... men min bil drar bara 0.5 som jag har nu. Du vet inte hur man gör för att få ner den till 0.5-0.6?""Nej tyvärr du, och visste jag det så kunde jag nog skratta mig lycklig å vara miljonär vid dethär laget. " Citera
Tony.S CMC 2246 July 4, 2009 Report July 4, 2009 Alla som har veteranbilar som är skattebefriade, borde väl också ha skattebefriad bensin det vill säga 4-5kr/l resten är avgifter Citera
JanneJ July 8, 2009 Author Report July 8, 2009 Nästan alltid när jag har något projekt på gång har jag en plan i huvudet innan jag skriver något inlägg på forumet, den här gången är det annorlunda..Bränsleförbrukningen på min bil är väl inte gigantisk, snarast får man väl beteckna den som normal med referens till vad andra på forumet skriver.Pengarna det kostar att köra är inte heller ett stort problem, hade jag varit snål skulle jag aldrig ha köpt en jänkare över huvud taget.Nu blev det istället något av en utmaning.En erfarenhet rikare kanske? eller ett magplask?Jag vill veta varför den drar si och så mycket soppa!Kan den gå bättre?Min första tanke går mot förgasaren då bilar med insprutning har betydligt bättre bränsleekonomi.Jag vill VETA hur förgasaren jobbar på min bil.Alltså måste det in en mätare för blandningen = lambdamätare.Det finns 2 varianter, smalband och bredband. Smalband mäter egentligen bara bra och dåligt inte hur bra eller dåligt, passar inte här alls.Bredbandslambdan har ett betydligt större mätområde och kan snabbt och exakt tala om syremängden i avgaserna och på så sätt hur effektiv förbränningen är.Mätare finns att köpa färdiga för 2,5-3' kr eller så bygger man något själv..Givare från bosch: lsu 4.2 eller 4.9 verkar vara vanliga, men resten?Så långt just nu, funderingar pågår, förslag mottages tacksamt. Citera
1096 July 8, 2009 Report July 8, 2009 Tjena Janne!Satsa på en bredbandare hur som... Jag kör med en Innovative (möjlig felstavning) vilka använder en Bosch 5 trådslambda och en grunka som styr det hela o en mätare... inget konstigt... Som du själv skriver så ser du mycket väl hur motorn har det men tänk på att det är endast eldat bränsle som man kan läsa.... öser det in och skapar mycket oförbrännt i rören så ser man inte detta.... men det är nog ingen större fara i ditt fall... värre om man kör sprut och har fel tajming på spridarna... nog om det.Det fina är ju att du ser precis blandningen vid de olika förhållandena, tomgång, lågfart, cruise, halvtramp (som jag kallar det när man kliver på lagom utan att för den skull vara fullgas) och sen fullt när alla luckor är på vid gavel.Det här är nåt jag jobbat väldigt mycket med på min 5.0 med fullt styrbart sprut och jag börjar bli väldigt nöjd med både prestanda och ekonomin... visst här kan jag välja att den stryper bränslet helt vid nollgas o motorbroms och det gör ju några droppar... I dagsläget har jag ett lambdavärde på 15.5-16.0 vid låglast vid cruise i 90-110, vid minsta lastökning är vi nere på 14.7 som är optimalt och sedan allt fetare ner till 11.8 - 12.0 på fullgas och då med 8psi laddtryck på toppen Utan en bredbandslambda hade jag i detta läget varit i stort sett "blind". Visst man hör när det spikar men då är det i regel för sent om man åker överladdat lite för länge... Sen är det kul och se vad man har för blandning.... kan ju faktiskt köra den lite som en ekonomimätare... Om det här sen är praktiskt överförbart till en förgasarmotor kan man ju fråga den fule om... men jag tror det går att komma en bra bit på vägen... Sen är ju frågan hur mycket lådan suger i sig... automat utan lockup är ju som det är... Du kan få min E4OD till en 5.8 om du vill prova med datastyrda växlingar och lockup om du vill... den ligger ändå bara som skrot. Ska finnas boxar o köpa lösa till dom så man kan styra dom utan bilens dator... annars har jag den datorn också... och komplett sprut till 5.0/5.8... Det kan vara bra att ha... Citera
JanneJ July 9, 2009 Author Report July 9, 2009 Tack John, mycket bra tips.Ska nog leta efter en "färdig" mätare och inte joxa med att bygga en själv. Har läst om ett antal olika mätare på nätet, vi får se vad det blir. Som du säger är det kanske inte så lätt att optimera en förgasare som ett sprut men det kan vara intressant att testa. Tändning, accpump, 2:a steg, huvudmunstycke, det finns ett antal varibler som ska jobba tillsammans. Förmodligen vinner man både hästkrafter, körbarhet och ekonomi om man lyckas.På sikt kommer det ett sprut, då är mätaren ännu mer nödvändig.Intressant med din låda, jag hör av mig. Citera
1096 July 9, 2009 Report July 9, 2009 Angående lådan tror jag dock inte den är direkt optimal i en Mustang. Det var någon i klubben som ringde mig när jag hade den ute till skänks men när jag berättade att den är stor som en halv krokodil och nog kräver en hel del slägga i golvet... Men den ska visst tåla en hel del effekt och stryk gämfört med en AOD. Jag hade nog slängt i en T5 istället.... En förstäkt sådan med lite extra preload på bottenstocken och en riktig bricka i bakänden så håller den länge... Citera
JanneJ July 9, 2009 Author Report July 9, 2009 Angående lådan tror jag dock inte den är direkt optimal i en Mustang. Det var någon i klubben som ringde mig när jag hade den ute till skänks men när jag berättade att den är stor som en halv krokodil och nog kräver en hel del slägga i golvet... Men den ska visst tåla en hel del effekt och stryk gämfört med en AOD. Jag hade nog slängt i en T5 istället.... En förstäkt sådan med lite extra preload på bottenstocken och en riktig bricka i bakänden så håller den länge...ok, då glömmer jag den. Får bli en AOD i framtiden, T5 kommer först när jag bygger en 67 fb busbil... Citera
ThomasFB July 9, 2009 Report July 9, 2009 Invalåda Satsa på en 5speed direkt, t.ex. helt basic Tremec 1352-000-251 klarar en lagom hottad 302:a (World Class T5 hette den förr). Du får:1st:2.95 2nd:1.94 3rd: 1.34 Rak 4 5th: 0.63 En rejäl overdrive alltså med rätt utväxling baktillRev:2.76 Citera
JanneJ July 9, 2009 Author Report July 9, 2009 Invalåda Satsa på en 5speed direkt, t.ex. helt basic Tremec 1352-000-251 klarar en lagom hottad 302:a (World Class T5 hette den förr). Du får:1st:2.95 2nd:1.94 3rd: 1.34 Rak 4 5th: 0.63 En rejäl overdrive alltså med rätt utväxling baktillRev:2.76shit alltså...nu blev det jobbigt... Citera
CMC 1061 Berra July 9, 2009 Report July 9, 2009 Hejsan Janne. Om du satsar på en T5a. Så rekomenderar jag 3:50 i utväxling på bakaxeln. Jag testade 3:20. Det blev fel med detta. Om man nu ska åka motorväg. Men 3:50 funkar femman bra från 90 kmh. Med 3:20 så blev den trött. Då var det ca 100-110 kmh. Som man kunde köra på femman. Då var det i stort sett tomgåmgs varv på motorn. Nu när man har 3:50 så ligget jag på ca 1700-1800 varv i 110. Då orkar den svara om vill gasa lite till. Förut blev man tvungen att växla ned. Om den inte skulle börja hosta. Jag är mycket nöjd med mitt byte. Höll på bli tokig när man åkte lite längre sträckor förut. Fick ligga i 80kmh. Vilket inte är så roligt. Man vil kunna följa med trafiken som sagt. Vilket man gör med lätthet nu. Utan att det varvar så mycket.Berra Citera
1096 July 9, 2009 Report July 9, 2009 Eller väljer du en T5 med den lägre femman och får en lite mer tätstegad låda i slutet... satt på många V6 bilar bla. T5an är ju en väldigt vanlig låda o används flitigt av olika bilmärken.... Ford förståss, GM, Jeep, Nissan, SangYang, Sierra Cosworth 2wd och många fler. Just begreppet World Class på lådan blandar många ihop.... en del säger att det är den starkaste lådan de har för det är en WC-låda... Den starkaste lådan bygger du själv med delar från G-force. Men då pratar vi priser i klass med TKO500/600.World Class började man kalla de lådor som har rullager mellan drev o axlar istället för vanliga bussningar, man kan därför säga att alla T5 som ska ha ATF olja är sannolikt av WC typ. De här finns i olika klasser vad gäller styrka men jagar du en stark "fabrikslåda" så är det en Z-låda som gäller... Kom på ´93 Cobra och uppåt i årsmodellerna. Den har ett koniskt lager på ingående axel mot huvudaxeln istället för som de andra rullar och ett trycklager. Därmed kan man sätta ett tätare spel om inte lite preload på hela lådan så den håller ihop lite bättre. Men man bör även här byta plåtbrickan i bakändan på bottenstocken då den inte håller vilket resulterar i att preloadet släpper och lager banan lossnar, slår upp lagerläget i växelådshuset och med lite mer mos i motorn än en Seat så ett rensat drev är ett faktum. Det är även olika längder på ingående axel genom årsmodellerna. 94-95 har lite längre och då måste du även ha den kåpan eller en distans mellan kåpa låda vilket kanske vore enklast om man vill använda en gammal kåpa... Gjorde en låda till en pippigul Mustang´95 i Norrland i våras med en ny stålbricka och ett preload satt enligt vad man rekomenderar för race... Inte hört nåt än så antar att han inte har skrotat den iaf... Skaffa dig en T5 Janne.... du lär inte ångra dig... Citera
ThomasFB July 10, 2009 Report July 10, 2009 Invalåda Satsa på en 5speed direkt, t.ex. helt basic Tremec 1352-000-251 klarar en lagom hottad 302:a (World Class T5 hette den förr). Du får:1st:2.95 2nd:1.94 3rd: 1.34 Rak 4 5th: 0.63 En rejäl overdrive alltså med rätt utväxling baktillRev:2.76shit alltså...nu blev det jobbigt... SKAFFA DEJ EN WC T5:a NU BARA Köp en ny och fyll den med Redline ATF olja, lägg en diffad 3.55 utväxling i åttatummaren. Megakul på banan. 1096: Ville inte krångla till det ytterligare för Janne, därför lämnade jag skillnaderna mellan lådorna odefinierade. En T5 av WC- typen pallar för Jannes nuvarande vridmoment, så den är väl kostnadseffektivast i nuläget.Sen kan man ju uppgradera på olika sätt. Han klagade också på bränsleekonomin, så jag tänkte att utväxlingen kunde vara lite lång också.Han kommer ändå att modda lådan i framtiden.. Citera
JanneJ July 10, 2009 Author Report July 10, 2009 Ni har rätt pojkar... jag behöver en 5-växlad låda. Har den gamla 3.50 utväxlingen till min 9 tummare liggande på arbetsbänken, bara att klämma dit en diffbroms också så är det klart.Enklast måste väl vara att fixa en 5.0 insprutare med T5 låda komplett. Jag antar att en låda från en Sierra cosworth eller annat behöver rätt bellhouse/spak/koppling för att funka ihop med en V8.Får bli ett vinterprojekt. Har ingen stress att hitta rätt grejor, när det jag vill ha dyker upp så handlar jag.Först ska jag pula in mitt shiftkit till FMX:en och leta rätt på en lambdamätare.Det är nog dags att låta det här projektet spåra ur på riktigt snart Citera
ThomasFB July 10, 2009 Report July 10, 2009 Det är nog dags att låta det här projektet spåra ur på riktigt snart Är väl på god väg redan kanske Se till att du får elkablar, boxar och därtillhörande nippelnappel till 5.0:an du kommer att skaffa Det är lättare än att leta alla bitar separat.Leta också efter en H.O.En kvaddad fox komplett från skroten, kanske? Citera
ThomasFB August 5, 2009 Report August 5, 2009 Jag antar att en låda från en Sierra cosworth eller annat behöver rätt bellhouse/spak/koppling för att funka ihop med en V8.Passar inte direkt från en euro 4-6 cyl. Blir problem med in- axeln och centrumhålet. Ta från en USA Ford med v-åtta. Citera
JanneJ September 2, 2009 Author Report September 2, 2009 Går och funderar på fortsättningen. Olika alternativ bollas fram och tillbaka i min skalle.Å ena sidan:Bilen går så bra just nu, små detaljer kan finslipas men i det stora hela funkar den kanonbra.Har hittils kört ca 350 mil under säsongen 2009. Inte ett driftstopp, inte ett hostande, har kört i svettiga köer,snabb motorväg, svängiga småvägar, bökig stadskörning och alltihop med ett leende på läpparna.Bilen är rolig att köra!Å andra sidan:Lite mer bus vore roligt!Tvekan ligger i att gå vidare med den här bilen eller att sälja (!) och skaffa ett annat objekt att bygga på.För att ta nästa steg behövs ett stabilare chassie, cabben är för mjuk trots mina subframe connectors ( som iofs gjorde en enorm förbättring jämfört med original ). Mer föstärkningar mellan subframe connectors och en båge med stöttor både framåt och bakåtskulle göra susen, men...då blir kupen drabbad och markfrigången kanske sämre. Bilen blir tyngre också, något jag egentligen inte vill.Drivlinan kommer att uppdateras när jag hittar rätt grejor, ingen panik alltså.Just nu håller jag på att bygga en ny toe-mätare, den gamla var anpassad för depåbruk med cortinan.Har under sommaren läst Fred Puhns "How to make your car handle", ganska gammal bok men ändå med del matnyttigt.I den fanns beskrivning på en enkel bumpsteer mätare som jag kopierade rakt av. Har än så länge bara mätt på utfjädringsfasen,där är det ingen fara, ska ta loss fjädrarna och även mäta infjädring.Måste ha lite kommande projekt, annars blir det tråkigt... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.