Jump to content

Recommended Posts

Fick napp på ett par nya och portade Hi-po grenrör. Är inte så sugen på headers så det här blir mitt alternativ.

Skillnaden mot original är avsevärd, här åker avgaserna ut och inte in i cylindern jämte.

• Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Förnuftigt värre. Slipa in med pasta tillsvidare.

Gör upp en plan för vad du tänker göra, och håll dej till den,- det är billigaste metoden.

Slipa in med pasta.. ?

Orkar du förklara för en som ser ut som ett frågetecken? :)

. Nämnde nån Extrude honing, eeh?

Kanske kan pumpa blästersand genom dem under vintern :--;) En akvariepump med sug och retur i samma hink :idea:;):-- Här snackar vi budget....

. Nämnde nån Extrude honing, eeh?

Kanske kan pumpa blästersand genom dem under vintern :--;) En akvariepump med sug och retur i samma hink :idea:;):-- Här snackar vi budget....

Nej, kvartssand och cementkvarn :--:--:--

Tobias:

Slipa ventilsäten:

Slipa in ventilen med slippasta på ventilens tätningsyta genom att rotera ventilen, antingen för hand eller med borrmaskin. Detta putsar upp ventilens anläggningsyta i förhållande till sätet. Detta är viktigt för värmeavledning och för att inte kompressionstrycket skall läcka ut. Om sätet är ovalt eller om det förekommer frätningar på ytorna, räcker detta inte, utan då måste man ofta köra med bett/slipsten (i motorverkstad, detta kan man inte göra hemma, utan rätta verktyg), och SEN slipa in med pasta. Om sätesvinklarna är förstörda, bör man nog köra upp nya vinklar, annars kan det bli problem med brända avgasventiler.

Bara att inspektera noga, speciellt om man är på strikt budget.

• 2 weeks later...

Har jobbat lite mer på portarna. Insugsportarna ser ganska ok ut och behöver egentligen bara lite finputs om man bortser från området runt hålen för stötstängerna där det finns en förträngning. Den är svår att göra något åt och jag kommer att lämna den som den är.

Avgasportarna är desto sämre, trångt och bedrövligt.

Jag började med att portmatcha grenröret för att få utgången på avgaskanalen så bra som möjligt.

3158_motor_054liten_1.jpg

Markering på område som kan slipas bort:

3158_motor_056liten_1.jpg

Området runt ventilen och första delen av kanalen får sedan en lagom bearbetning där fokus ligger på flöde förbi ventilstyrningen och i överdelen av kanalen. Så lite bearbetning av botten på kanalen som möjligt.

Knölen bortslipad:

3158_motor_058liten_1.jpg

Överdelen av kanalen bearbetad:

3158_motor_057liten_1.jpg

Området runt ventilstyrningen bearbetat, bara lite finputs kvar:

3158_motor_061liten_1.jpg

Innan jag började köpte jag mig ett nytt set hårdmetallfräsar till min tryckluftsdrivna slipmaskin, alla mina gamla var tröstlöst slöa. Nu är det en helt annan femma.., får akta mig så jag inte tar för mycket. Knölen i avgasporten förvinner på mindre än en minut!

Snyggt jobbat !

Vågade aldrig ta upp sådär mycket på mina avgaskanaler men det kanske man ska göra ändå.

Kom och tänka på det.

Kan man inte bara dra dit grenröret och sen köra med markerings-spray?

Finns att köpa på järnvaruhandeln.. och biltema.

Den kan man blåsa bort med tryckluft när man är klar.

Då får man exakt där grenrörena möter toppen.. bara en tanke. :)

ThomasFB

Tack för tipset, måste göra det när jag kör ner och möter bilen igen om ett par veckor. :--

Har jobbat lite mer på portarna. Insugsportarna ser ganska ok ut och behöver egentligen bara lite finputs om man bortser från området runt hålen för stötstängerna där det finns en förträngning. Den är svår att göra något åt och jag kommer att lämna den som den är.

Avgasportarna är desto sämre, trångt och bedrövligt.

Jag började med att portmatcha grenröret för att få utgången på avgaskanalen så bra som möjligt.

Innan jag började köpte jag mig ett nytt set hårdmetallfräsar till min tryckluftsdrivna slipmaskin, alla mina gamla var tröstlöst slöa. Nu är det en helt annan femma.., får akta mig så jag inte tar för mycket. Knölen i avgasporten förvinner på mindre än en minut!

Och finishen får du med sliprullar såsom nedan:

Den där modellen på sliprullar var ny för mig, fungerar de bättre än modellen med gummiexpander o. hylsa?? Kan tänka mig att din modell är mer följsam när man använder dem??

Var in på Morten Tools här i Enköping, 1250 + moms :shock: för en sats rullar med "pinne" och 200+ moms för enbart sliprullar....Någon som har en "pinne" över :-- eller vill köpa enbart rullar :?:

Var in på Morten Tools här i Enköping, 1250 + moms :shock: för en sats rullar med "pinne" och 200+ moms för enbart sliprullar....Någon som har en "pinne" över :-- eller vill köpa enbart rullar :?:

VA :?: Hur många rullar/hur många pinnar?

Nu när jag har alla de ingående delarna klart för mig kan jag börja fundera på vilken kamaxel som passar. Compcams har ett simuleringsprogram där man kan lägga i konfigurationen på motorn och få fram ett antal alternativ och beräknad effekt. Självklart måste man ta det här med effekt och virdmoment med en nypa salt men det är ändå en hjälp i valet.

Begränsningen i motorn finns i de små ventilerna och i topparnas flöde, kamaxeln måste passa in i sammanhanget annars tappar man effekt någonstans.

Efter lite pysslande har jag hittat 2 kandidater:

XE250H, 600-4800rpm, 275hp/5000, 346 lbft/3000

3158_xe250_1.jpg

Och XE256H, 1000-5200rpm, 284hp/5000, 340lbft/3500

3158_xe256_1.jpg

Åsikter?

120 sliprullar...Fabrikat Norton, 25 el. 38 mm långa, 6-10-13 diam. kan köpa en låda och skicka om du har gjort slut på dina, om det är ett bra pris förståss....

Skulle jag ha en komplett låda så fick jag beställa och jag vet ej hur många "pinnar"som ingår..

Aningen otydliga siffror trots hyfsad display http://www.apple.com/displays/specs.html . Svårt att se skillnad mellan 6'or och 8'or.

Men av dessa 2 skulle jag ta 256'an

Det var inte optimalt att använda den formen av bilduppladdning :oops:

Jag provade med ett antal olika kamaxlar i simuleringen. Effekten steg kanske någon hkr med värre kammar men vridet minskade alltid. Om jag ändrade till effektivare toppar hoppade effekten upp 35-50 hkr.

Det verkar som 250-256:an är optimalt till min motor, förmodligen blir det 256:an precis som du skrev.

Det var ett häftigt program du hittade Janne. Så jag kunde inte låta bli att hämta ner det själv. Tror själv att du är rätt ute med ditt kamval ska man få bättre måste man nog gå över på rullkam. Ska själv byta kam i vårdagarna men det blir en Ford Racing kam som jag redan har i garaget men som sagt får bli lite senare då jag idag körde ner Mussen till Tranås för en viss ansiktslyftning i bakarselet :lol: det tar nog några månader inte för att mekanikern är slö ;) men det tar nog lite tid med reservdelar m.m. Han läser säkert det här också så man får nog passa sig vad man skriver ;)

Snabb fråga bara..

Eftersom att jag har lite tur och har samma lika motor som Janne så tänker jag glida med på denhär kammen.

Men klarar man sig med att ta bort kylaren när man byter kam i en -71 eller måste man ta ut motorn ?

Det var ett häftigt program du hittade Janne. Så jag kunde inte låta bli att hämta ner det själv. Tror själv att du är rätt ute med ditt kamval ska man få bättre måste man nog gå över på rullkam.

Det är lätt att fastna i det där programmet :-- På med en turbo så har man 450 hkr!......på pappret alltså ;)

Eftersom att jag har lite tur och har samma lika motor som Janne så tänker jag glida med på den här kammen.

Men klarar man sig med att ta bort kylaren när man byter kam i en -71 eller måste man ta ut motorn ?

Jag tänker byta kam utan att plocka ur motorn och en 71:a är väl större?

Vi får väl använda tigersågen i värsta fall :--

Kul att du väljer samma kam, då kan vi göra jämförelser efteråt och se om det blev någon skillnad.

Janne,

försök hitta en lite "häftigare" kam, men med lobe centerline / lobe separation på 112 grader-

slå sen in samma specs du använde för din 302:a.

Följ också med "intake centerline" leta efter 106+, samt mera lyft (om du har rum mellan kolv och ventil).

Vet inte om det blir bättre, men värt ett försök.

256:an är OK, men det kostar inget att leta, du vill ju ha power mellan 2000 och 5000 rpm

:--

Insugskanalerna har fått lite omsorg. Främst är det området runt ventilstyrningen som behöver fixas till.

Här är en bild på original med enbart en liten radie slipad på styrningen.

3158_motor_069_1.jpg

Så här ser det ut genom kanalen

3158_motor_071_1.jpg

Efter lite slipande är ventilstyrningen mer strömlinjeformad.

3158_motor_063_1.jpg

Genom kanalen

3158_motor_070_1.jpg

I övrigt är insugskanalen bara putsad.

Ventilslipningen pågår för fullt. Samtidigt slipar jag till ventilens form, kanten precis jämte anläggningsytan har formen av en hoppbacke och stör flödet. Lite brutalt sätter jag ventilen i pelarborrmaskinen och slipar med fil och smärgelduk ner backen och får en jämn övergång mot kanten.

En ventil innan slutputs och inslipning mot sätet:

3158_motor_076_1.jpg

Efter lite puts av ventilen och inslipning mot sätet:

3158_motor_077_1.jpg

Täthets test med t-sprit, det ska inte läcka då blir det att slipa mer ( vilket det blev på några ventiler..)

3158_motor_078_1.jpg

Så du körde pelarborrmaskinen :--:--:--

Okej som snikversion, bättre än original, optimalt flöde kräver en annan approach (mer om detta om du börjar trimma :shock: ).

Du kan "putsa upp" kring styrningen mycket mera än, det finns en del att vinna här. Jag borde ha en bild nånstans, men finns inte på denna dator. Jag pm:ar om jag hittar den.

Så du körde pelarborrmaskinen :--:--:--

Okej som snikversion, bättre än original, optimalt flöde kräver en annan approach (mer om detta om du börjar trimma :shock: ).

Du kan "putsa upp" kring styrningen mycket mera än, det finns en del att vinna här. Jag borde ha en bild nånstans, men finns inte på denna dator. Jag pm:ar om jag hittar den.

Tack för dina tips :--

Jag har putsat lite mer runt styrningarna redan men har du nån bild så tar jag tacksamt mot den :D

Ja, trimning kan jag inte kalla det jag håller på med, snarast lite grott-garage-mek ;)