Jump to content

Recommended Posts

...På bilen satt det Hi-jackers (stavas det så?) och jag fick en nostalgisk rysning och tänkte på min Volvo 145 -71 med höjd bakfjädring som jag hade i min ungdom ( ca 25 år sedan, har blivit friskförklarad sen dess ;) )....

Ovanstående skrevs 2006 och då får man ta fram kulramen. Janne hade en 145'a och troligtvis minst 18 men jag skulle tippa på att vi kan plussa på några år och säga ca 21 år. 21+25+4=50!

Så därför säger jag: Grattis på 50 årsdagen! :--

  • Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Någonstans mellan 28 och 50 blev jag.

Till er som har ålderbestämt mig till 28 vill jag säga: Ni är underbara!

Klingan har just nu IG i approximationsmatte, jag var 19 när jag åkte 145:a.. ;)

Snubblade över dessa då jag använde sökmotor: Kan se ut såhär med kryssekrar: Det är inte BBS RS eller RC, men ger en fingervisning. Bulan bort från motorhuven och bilen skulle vara väldigt fin...

post-20-144839108627_thumb.jpgmust.jpg[/attachment:sk9bh8gr]

Och en "låg": BPmust.jpg[/attachment:sk9bh8gr]

Fastbacken blir i praktiken låg om man vill ha hyfsat chassi, men det blir problem med framfälg och däck för gatan. Antingen måste fjädringen vara stum, eller måste man pruta på däcken. Det nuddar i då man svänger hjulen. För att kunna ta detta exemplar "ut på stan", måste bilen upp någon centimeter. Antagligen ligger denna hyfsat i böjarna, men man måste troligtvis ha njurbälte...

Man borde egentligen byta till framvagn med fjäderben för att få till det.

Enligt mina mätningar, med så mycket droppad framvagn, kommer undre länkarmar i bättre läge, men dom övre hamnar alldeles fel, liksom övre kulbulten.

Den svarta bilen ligger på "rätt" höjd för gata, häcken kanske aningen ner ännu, men den vita är uppenbarligen upplagd för bana...

Spekulerar friskt i detta ämne. Får mera matnyttigt då jag tar itu med egna bilen.... antagligen om 10-15 år (för j***igt), då allt övrigt är avyttrat, -eller gått i bankrutt... :--

Sen finns det tid. ööö :?:

  • 1 month later...

Inför 2011 funderar jag på förändringar som är nödvändiga och vilka som jag vill göra för att det är roligt. Finslipning av tidigare ombyggnader och anpassning av en del prylar som jag ser som svagheter.

En skyddsbåge med strävor fram till torpeden har länge legat på önskelistan. Både för att höja säkerheten och för att förstärka chassiet. En anpassad konstruktion kan effektivt förstärka bilen där den är som klenast och fördela påfrestningarna till andra delar av chassiet.

Ett av problemen är att den helst inte ska påverka insteget för mycket, även baksätet ska vara användbart i fortsättningen.

Dessutom vill jag bygga bågen enligt SBF's reglemente när jag ändå håller på, det blir många faktorer att ta hänsyn till.

Bakvagnen ska göras klar vad det gäller krängningshämmaren och dess infästningar. Bakaxelns linjering med framvagnen och chassiet ska också fintrimmas. Mitt arbete som jag påbörjade i höstas med att justera toe på bakaxeln ska också färdigställas.

En frontspoiler med intag för kylluft till bromsarna har också funnits med ett tag, vi får se var det slutar.

Två detaljer som vore kul är anpassning av olja och bensin till högre kurvhastigheter. Trimma motor och väghållning i all ära men när kurvhastigheterna ökar kommer ofta problem som man inte förväntar sig och inte upplever på vanlig väg.

Alla vätskor i bilen kastas runt ordentligt när det börjar gå riktigt fort, och speciellt när kurvorna börjar bli långa sätter det olje och bensintillförsel på prov.Jag har redan upplevt att förgasaren kan storkna i snäva kurvor, min Holley har

sidohängda flottörer som inte jobbar ordentligt när centrifugalkrafterna sätter in.

Lösningen blir att byta till centrumhängda flottörer.

Oljan måste också få hjälp att hållas runt oljepickupen, baffling av tråget och kanske en volymökning skulle göra gott. Volymökningen kan också ha en positiv effekt på oljetempen.

Vad det gäller växellådan är jag lite ambivalent, shiftkit eller inte.

Jag har grejorna på hyllan med tvekar en smula, vill inte ha onödigt ryckiga växlingar på gatan, ska nog tveka ett tag till..

Diffbroms står definitivt på önskelistan men samtidigt är det så mycket annat som slåss om pengarna. Tror inte att en beg diffbroms är något att satsa på, nytt är nytt och funktionen är den man förväntar sig.

Sådär ja, nu är vintern räddad, bara att ta på sig långkallingarna och börja.

Ska bli kul att följa hur du forsätter att utveckla medan jag själv försöker ta mina första stapplande steg i utvecklingen av min bil :thumbup:

En fråga: Varför SBF's reglemente på bågen, är det någon särskild anledning eller är det helt enkelt smartast?

En fråga: Varför SBF's reglemente på bågen, är det någon särskild anledning eller är det helt enkelt smartast?

Två anledningar: för det första är det någon som har tänkt på lämpliga godstjocklekar och infästningar, för det andra kan det vara bra om man vill vara med på någon trackday eller liknande att bågen är enligt SBF's regler.

App K passar bra: http://web.sbf.se/regler/up/4/FIA_APP_K_2010_swe.pdf

Bakvagnen ska göras klar vad det gäller krängningshämmaren och dess infästningar. Bakaxelns linjering med framvagnen och chassiet ska också fintrimmas. Mitt arbete som jag påbörjade i höstas med att justera toe på bakaxeln ska också färdigställas. Vad har du nu?

En frontspoiler med intag för kylluft till bromsarna har också funnits med ett tag, vi får se var det slutar. Varför inte intag bakom grillen, blir då osynligare.

Två detaljer som vore kul är anpassning av olja och bensin till högre kurvhastigheter. Trimma motor och väghållning i all ära men när kurvhastigheterna ökar kommer ofta problem som man inte förväntar sig och inte upplever på vanlig väg.

Alla vätskor i bilen kastas runt ordentligt när det börjar gå riktigt fort, och speciellt när kurvorna börjar bli långa sätter det olje och bensintillförsel på prov.Jag har redan upplevt att förgasaren kan storkna i snäva kurvor, min Holley har

sidohängda flottörer som inte jobbar ordentligt när centrifugalkrafterna sätter in.

Lösningen blir att byta till centrumhängda flottörer. Hjälper, flottören är bättre anpassad till huset

Oljan måste också få hjälp att hållas runt oljepickupen, baffling av tråget och kanske en volymökning skulle göra gott. Volymökningen kan också ha en positiv effekt på oljetempen. Kanske inte så mycket lägre temp som man kunde tro, men en windage tray sitter bra i kombination med ett par skvalpplåtar, koncentrera dej också på att få ner oljan tillbaka i sumpen så fort som möjligt.

Vad det gäller växellådan är jag lite ambivalent, shiftkit eller inte. Lägg inte, blev själv också besviken

, nu blir det manuell låda.

Jag har grejorna på hyllan med tvekar en smula, vill inte ha onödigt ryckiga växlingar på gatan, ska nog tveka ett tag till..

Diffbroms står definitivt på önskelistan men samtidigt är det så mycket annat som slåss om pengarna. Tror inte att en beg diffbroms är något att satsa på, nytt är nytt och funktionen är den man förväntar sig. Välj inte begagnad, om det inte är lamelldiff som går att fixa. Besvärligt/omöjligt att renovera en shimma en kondiff så att det funkar hyfsat.

Sådär ja, nu är vintern räddad, bara att ta på sig långkallingarna och börja.

En riktig karl klarar sej i ärmlös T-shirt och tanga undertill... :lolno: ..........nej fy f-n heller..Får hellre vara oskruvat.

Bakaxeln har toe out, lite justeringar redan gjorda, har lite kvar innan jag är nöjd, rapport kommer 8)

Jag har testat lite med slangar från öppningen under kofångaren jämte blinkerslamporna till bromsarna, lite krånglig dragning men det skulle funka. Fördelen är att det blir osynligt, luftintag a'la STCC passar inte på en musse.

Har funderat på att sy en mekoverall med en 100mm stos i arslet så man kan ansluta en byggfläkt rätt in i overallen, kunde om inte annat bli en bra video på tuben :lolno:

Har funderat på att sy en mekoverall med en 100mm stos i arslet så man kan ansluta en byggfläkt rätt in i overallen, kunde om inte annat bli en bra video på tuben :lolno:

:clap: Skaffa overallen vit och täta i skarven med silvertejp, så kan du passa på att begära spons från Michelin för nästa säsong. :--

Har funderat på att sy en mekoverall med en 100mm stos i arslet så man kan ansluta en byggfläkt rätt in i overallen, kunde om inte annat bli en bra video på tuben :lolno:

:clap: Skaffa overallen vit och täta i skarven med silvertejp, så kan du passa på att begära spons från Michelin för nästa säsong. :--

Avataren uppdaterad med nytaget självporträtt :--

Har funderat på att sy en mekoverall med en 100mm stos i arslet så man kan ansluta en byggfläkt rätt in i overallen, kunde om inte annat bli en bra video på tuben :lolno:

:clap: Skaffa overallen vit och täta i skarven med silvertejp, så kan du passa på att begära spons från Michelin för nästa säsong. :--

Avataren uppdaterad med nytaget självporträtt :--[/quote:2kkkaf6f]

Så nu sitter fläkten på plats. :lol:

Får man se en fortsättning på väghållningsutväcklingen med olika Michelin däck :?:

Lärorikt att läsa om din utväckling med bilen, hoppas på fortsättning :thumbup:

Mvh Peter

Så nu sitter fläkten på plats. :lol:

Det var gött! med -5º i garaget känns det fint, lite svårt att få plats under bilen bara....måste skaffa högre pallbockar... :crazy:

Får man se en fortsättning på väghållningsutväcklingen med olika Michelin däck :?:

Lärorikt att läsa om din utväckling med bilen, hoppas på fortsättning :thumbup:

Mvh Peter

Inga Michelin på mussen, Pirelli P zero corsa är det för ögonblicket. Verkar inte spela någon roll vad det är för gummi, det släpper ändå..

Just nu är det bakaxeln som står i fokus, bilder och funderingar kommer snart.

Lönar sej att hålla sej till bra märkesgummi, lärde jag mej med gammel-M3:an då jag hade 2 uppsättningar nya däck av samma dimension införskaffade till en banträff.

Åkte Taiwangummi förmiddag och märkesgummi eftermiddag. Trots snarlika förhållanden hela dagen, hade märkesgummit överlägset grepp, vilket gjorde att varvtider blev 2-3 sek lägre. Det är anmärkningsvärt mycket, fastän det ena märket skulle "matcha" chassit bättre än det andra.

Som tidigare skrivits: Du behöver DIFF, annan UTVÄXLING och STICKSHIFT, satsa kulorna här.

P.S. Ser i avataren att du kopplat fläkten....:lolno: :lolno:

P.P.S. Vinkla stosen mellan skrevet (ger ett manligare intryck), så får du plats under bilen, om inte det, lägg en bogserlina runt midjan, så kan hustrun knycka loss dej med civilbilen då du fastnar. :shock:

Hej! på tal om däck, läste en artikel om 10 st däck.

100 km/tim torrt

Hankook= 36,4m (1)

Perelli= 38,1m (4)

Continental= 39,7m (10)

100km/h vått

Hankook= 47,9m (1)

Perelli= 41,6m (4)

Bridgestone= 56m (10)

Det skiljer ju en del i bromsstrecka :? Undra om det skiljer lika mycket på fästet :?:

Peter

Det kan antagligen vara skillnad på hur däcket är klassat för grepp: (AA, A, B el. C) och temperatur ( A, B, el. C)...

Egenskaperna kan variera stort mellan olika däcktyper, man bör bara jämföra däck med samma klassificering.

Vissa går bra i torrt och andra i vått, därför är det viktigt att variablerna inte ändrar för mycket under testet.

Dessutom "passar" vissa däck bättre till ett visst chassi än andra.

Man bör därför ta testresultat med en nypa (ibland skopa) salt, vill inte dissa ett visst märke, men har upplevt skillnader mellan olika fabrikat. En viss Taiwan-tillverkare hade "intressanta" egenskaper, denna var dock inte H....ook.

P.S. Titta Janne!

Dom kallar oss Forum Veteraner numera!

Väntar dom att vi skall dra ut jacket snart, eller?

Jag vägrar!

Har de andra stått ut med oss så länge så är det bara att köra på.

Vad heter man efter 10000 inlägg?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...