Jump to content

Recommended Posts

Kom igen, byter ingen tändstift eller vad?

Har hört att man måste beställa från USA, det kan väll inte stämma eller?

Behöver svar, jag kör på de stiften som satt i när jag fick hem bilen från califonien och nu när bilen har stått över vintern så har den geggat igen på två stift och jag vill ha nya.

Bilen är törstig som den är!!

Jag ser det som betydligt viktigare vad du har för värmetal på stiftet samt

hur bra ditt tändsystem är än vad det är för märke på stiften.

Dåligt tändsystem=dålig gnista oavsett stift.

NGK,Champion, Motorcraft,Bosch, liten skillnad tycker jag.

Kör alltid NGK i mina bilar, oavsett märke, modell & motor på bilen.

Testat andra märken innan men INGET har kommit upp i samma klass som NKG! Bosch och Beru tar jag inte ens i, usch och blä.

Hej igen.

Ok tändstift är en smaksak, men en sak är säker alla typer

av stift har till uppgift att bränna av bränsleblandning vid rätt

tillfälle med så mycket kraft i gnistan som då är möjligt. :shock:

Alla märken på stift har ersättare för original stift och det finns

egentligen ingen anledning till att ha originalstift om det inte

är en Mustang som skall originalklassas. :roll:

Sedan kan man diskutera om tänddetaljer i oändlighet, tänstift

är A-O för förbränning, tänstiften är i dag och sedan länge

genomgått teknisk förfining genom åren. :)

Det är bara att studera märkenas hemsidor, titta gärna på

Halostift eller Champion, Accel, NGK, Split fire mfl.

Discutionen angående gradtal på stift dvs kalla eller varma är

egentligen bara ett sätt att hitta stift som passar bäst då du

har trim o motorns arbetstemp är förändrad oavsett om det är

till varm eller kall arbetstemp. :roll:

Ett mycket vettigt allternativ idag är att kombinera stift med

bra egenskaper och att som mest brukligt i dagligt bruk använda

Ignitor, du behöver inte fördjupa dig att byta tändspole om du

skall ha motorn i sitt originalutförande. 8)

Tänk också på att en motor som inte genomgått en grundlig

genomgång kan ta skada av att höja förbränning med Accel

tändsystem det finns fler dok ej om du använder ignitor. :shock:

Det som idag är mest framarbetat på stift är att få mera än

en gnista vid ett samma tänd tillfälle som tex Halo eller Accel,

även andra märken har framarbetat denna typ av stift. :?

Nog om detta, jag är ingen mästare på området men kan

påstå att jag varit med ett tag och då lärt mig av mina egna

misstag och även tagit del av andras kundskap och råd. ;)

Det var vid framförade av överladdade bilar jag fastnade för NGK, det har sedan hängt i. Lixom, hur kul är det när bilen dör när laddtrycket passerar 1,2 bar (har du inte bältet på slår du ansiktet i ratten!!) eller när bilen börjar rycka efter ett par varv på bana för att tändstiften inte matchar det värmetal de är angivna till? :shock: Men som sagt var och en väljer efter eget tycke och smak, jag hävdar inte att andra märken är dåliga i en mustang för det. 8)

Och då ang Ignitornär ändå ämnet är uppe, skall ju själv använda det nu. Men hur funkar det egentligen, hur kan den lilla dosan hålla reda på det som brytarspetsen gör med mekaniskdrift från axeln i fördelaren?

Men hur funkar det egentligen, hur kan den lilla dosan hålla reda på det som brytarspetsen gör med mekaniskdrift från axeln i fördelaren?

Man monterar ju dels in själva ignitor-enheten, och så en liten ring med en magnet, som man monterar på axeln.

Den lilla magneten på ringen passerar väldigt nära ignitorns sensordel, datorn i ignitorn märker utav när magneten far förbi och talar om för reläet att stänga så gnistan kan passera.

Mycket förenklat. 8)

Datorn gör ju också massa mer som förbättrar gången på våra gamla spisar.

  • 2 years later...

Sådär... tänkte byta tändstift och när jag skruvade ur dom så visade det sig att det satt 3st Autolite 25 samt 5st ACCEL 566 i den... :?:roll:

Försäljaren sa att det är en 302:a men jag har inte kunnat bekräfta det ännu... står 289 på Edelbrockinsuget... vad ska jag köpa för tändstift? Nån som har nåt förslag??? :D 14mm...

Köp vad Lars sa. Har testat en massa olika. Accel är dom som inte surar ned sig så lätt som andra. Har även bra erfarenhet av nippon denso. Men tycker accel är dom bästa. Dom finns på Hansen och kostar inte skjortan som en del andra märken.

Berra

Men frågan är ju då om ACCEL 566 som sitter på idag är den rätta modellen... blir så jäkla konstigt då man inte är hundra på vilken motor som sitter i... borde nästan vara en 302 4-V har jag kommit fram till men fortfarande inte 100% :?

vad jag kan se så motsvarar "ACCEL 566" "AUTOLITE 145" borde va nåt dom bara hittat i chevroletgaraget och slängt dit då... samma värmetal/gäng osv. men saknar utskjutande isolatorfot...

Autolite 25 verkar stämma bättre då... motsvarar NGK BPR5FS eller ACCEL 576

Eller om man ska gå på Autolite 24 som motsvarar NGK BPR6FS

Dom hade BPR6FS på OKQ8 så jag testar dom till att börja med... :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...