Jump to content

Startproblem efter körning


ragnarrock

Recommended Posts

hej!

Först och främst så måste jag alltid varmköra bilen innan det går att köra, med "D" i så dör den direkt annars. Vilka orsaker kan detta ha? Sedan efter att ha kört en runda och stängt av bilen är den precis död om jag provar starta den igen. Men om man provar senare igen så startar den utan problem. Någon som känner igen detta?

mvh/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Kan det då vara värmen från insug och heades som torkar ur ngn bränsleledning eller del av förgasaren? Prova att sätta på en sk heat shield mellan spacerplattan och förgasaren. Den kan du göra själv i ngn material som inte leder värme så bra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Men jag har varit lite otydlig. Det är ett elfel, startmotorn går, om jag har tur, runt ett varv efter varmkörning. Sen är den stendöd. Men går igen efter ett tag som sagt. Detta har kanske inget med värmen att göra, fast det verkar ju så. Lite märkligt är det.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Angående startproblemen. Har du kollat konditionen på ditt batteri? Jag hade samma problem förut att den vägrade starta när den var varm. Startmotorn orkade inte dra runt när det blev för varmt. Jag bytte batteri och nu funkar det fint.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det borde vara det, för med fulladdat batteri går det fint. Vet inte hur gammalt det är så det kanske är lika bra med ett nytt.

Men det här med att den inte orkar gå i "d" läget. Handlar det bara om inställning på växellådan?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jo, det borde vara det, för med fulladdat batteri går det fint. Vet inte hur gammalt det är så det kanske är lika bra med ett nytt.

Men det här med att den inte orkar gå i "d" läget. Handlar det bara om inställning på växellådan?

mvh

Med all säkerhet förgasarinställning men gå igenom allt från grunden det är bäst. Börja med att se till att tändningen är helt korrekt och att fördelaren reglerar tändläget rätt. Sliten fördelare ser du ofta som att tändläget "hoppar" fram och tillbaka did konstant varv. Alla fjädrar ska vara på plats och ha korrekt värde. Har varit ute för att centrifugalregulatorn börjar reglera upp alldeles för tidigt med följd att tändningen blir för låg vid tomgång. Alternativ om man då ställer tändningen vid tomgång så når den aldrig full förtändning. Kolla alltid vid både tomgång och fullt utslag så att skillnaden är korekt. Obs ev vacum bortkopplat !

Sen är det detta med förgasren. Ofta fungerar inte choken som den ska och då får du ingen kraft på låga varv vid kall motor. Många har ju valt att ta bort choken och bara "gasa" lite tills den blir ljummen sen går det...är det så på din?

Så grundinställning med korrekt chokeläge sen fininställning under gång rekommenderas.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...