Jump to content

Gasen hänger sej


Recommended Posts

Har en 65:a, 289 A-Code. alltså 4-portsförgasare, manuell 4-vxl.

Problemet är att gasen hänger sej när jag drar på för fullt=gasen i bott.

Jag kan få ner varvtalet genom att sparka snabbt på gaspedalen några gånger.

Jag antar att det är något som kärvar och hänger sej, men vad?

Tacksam för synpunkter

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Spontan tanke är att det är något med returfjädern som drar tillbaka reglaget på förgasaren som knasar lite. Sen som du säger, något där som kärvar.

Link to comment
Share on other sites

Har holley men jag antar att det är ugefär lika på auto lite, dom två bakre portarna öppnas på vaccum.

Det är inte så att länkaget som skall tvångs stänga andre porten om något har hänt med vaccum membranet har hängt sej kärvar?

På holley 600 sitter det ju en konstig böjd ståltråd som skall glida i en gejder som sitter på den främre spjäll axeln.

Jag är ganska säker på att det ser lika dant ut på auto lite.

Det är inte säkert att det är gas reglaget som krånglar, det kan lika järna vara den bakra porten.

Du märker knappt någon skillnad om du stänger den främre men den bakre fortfarande är öppen, tro mej jag har testat och det höll på att sluta i åker.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat returfjädern och den verkar ok.

rtm: Menar du de 4 bultarna som man fäster själva förgasaren mot motorblocket med? Eller vilka andra?

Japp. Dom som håller förgasaren på insuget. Ta bort alla returfjädrar och stag och vrid på spjällen, kolla att allt löper fint.

Om det kärvar, så öppna lite på alla 4. Vanligt fel om man har tjocka / dubbla packningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har en 68 FB. Hade precis samma problem som du. Såg att det var 2 slangar som fastnade i gasregaget, precis där kopplingen är där man reglerar längden på "stången" till förgasaren. Dvs. bakänden, precis frmför torpeden. Där heäktade reglaget upp sig för att slangen hängde ned aningen lite för mycket. Hände ofta när man kom på avfarter mm och släppte av på gasen.

Hoppas du får till det. Lycka till...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...