Jump to content

Mustang 2005 som flyttsak


ekblad

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag äntligen fått hem min Mustang från Florida.

Jag tog in den som flyttsak eftersom jag bott där sen 2004.

Hur som helst, jag såg några frågor angående vad som gäller vid registreringsbesiktningen. Jag fick nedslag på följande:

Parkeringsljus fram, felaktig färg (får inte vara orange)

Sidoljus, felaktig färg (får inte vara röda) - Har dock sett flera Volvobilar med detta...

Chassinummer i ramen saknas (ska vara instansat på högersida med 7mm stans)

Så nu sitter jag här. Chassinummer och sidoljusen bak kan jag fixa. När det kommer till positionsljusen så verkar en lösning vara att man monterar något temporärt alt använder sig av dimljusen(?).

Är det någon som har ett bra tips hur man löser parkeringsljus-problemet till en mustangälskare med tummen mitt i handen?

:shock:

Här finns lite bilder på kärran!

Hare gött!

/Jocke Ekblad i Väsby

Link to comment
Share on other sites

man ska ju inte behöva modifiera någonting om den tas in som flyttsgods.

fast det kanske är nya regler...

Det finns minst två olika definitioner av flyttsak. Tullverkets definition är att man ska ha haft och brukat bilen i minst 6 månader för att den ska få tas in utan tull och moms. Hos vägverket är definitionen att man måste ha haft och brukat bilen i minst ett år för att slippa en del av ombyggnadskraven. Jag har för mig att det finns minst en definition till av "flyttsak" hos myndigheterna, men jag kommer inte ihåg nu vad den var.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kan ärligt erkänna att jag kände mig lite dum när jag stod där med mina tre 2:or.

Har haft flera kontakter med Vägverket om vad som måste göras.

Fick också samma svar vid varje kontakt. "Gör ingenting med bilen. Det är en flyttsak. Ta med dig title och instruktionsbok, allt är lugnt.".

Eftersom det lät lite för bra så kontaktade jag bilprovningen också. Fick samma svar där. "Ta med title och instruktionsbok."

Trots att jag hade namnet på personen på vägverket som hanterade regelverket och hade gett mig svaret på detta vägrade besiktningsmannen att kontakta honom. Så där fick man stå med sin dumstrut...

Hur som helst, jag har ägt bilen sedan feb 2005 så det faller väl inom alla ramar som Vägverket har för flyttsak.

Har precis varit ute och fixat det bakre röda sidoljusen. Så nu är det bara två nedslag kvar :P

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bett om papper från de kontakter som du haft vid vägverket, och sen åkt in till bilprovningen igen och smällt dem i huvet med dem. Det är inte första gången de inte klarar av sitt jobb på sbp, det finns det fler här på forumet som kan intyga...

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

man ska ju inte behöva modifiera någonting om den tas in som flyttsgods.

fast det kanske är nya regler...

Det finns minst två olika definitioner av flyttsak. Tullverkets definition är att man ska ha haft och brukat bilen i minst 6 månader för att den ska få tas in utan tull och moms. Hos vägverket är definitionen att man måste ha haft och brukat bilen i minst ett år för att slippa en del av ombyggnadskraven. Jag har för mig att det finns minst en definition till av "flyttsak" hos myndigheterna, men jag kommer inte ihåg nu vad den var.

Jag trodde det var tullverket (eller egentligen är det väl skatteverket som avgör det?) som beslutade om den är en flyttsak/arvegods.

men bilismen har ju alltid varit hårt reglerad och hårt beskattad, tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

man ska ju inte behöva modifiera någonting om den tas in som flyttsgods.

fast det kanske är nya regler...

Det finns minst två olika definitioner av flyttsak. Tullverkets definition är att man ska ha haft och brukat bilen i minst 6 månader för att den ska få tas in utan tull och moms. Hos vägverket är definitionen att man måste ha haft och brukat bilen i minst ett år för att slippa en del av ombyggnadskraven. Jag har för mig att det finns minst en definition till av "flyttsak" hos myndigheterna, men jag kommer inte ihåg nu vad den var.

Jag trodde det var tullverket (eller egentligen är det väl skatteverket som avgör det?) som beslutade om den är en flyttsak/arvegods.

men bilismen har ju alltid varit hårt reglerad och hårt beskattad, tyvärr...[/quote:vc0procx]

Om jag har fattat det här rätt så funkar det så här (rätta mig gärna om jag har fel):

Tullverket avgör ifall bilen tullmässigt är att betrakta som flyttsak. Skatteverket avgör ifall bilen momsmässigt är att betrakta som flyttsak. Vägverket avgör om bilen trafikmässigt är att betrakta som flyttsak.

Här är en bra beskrivning av vad som gäller flyttsaker hos Tullverket: http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/96E59490-B288-4677-8219-E858432B924A/0/6_flyttsaker_inflyttare.pdf

Här finns lite information från Vägverket om regler för flyttsaker: http://www.vv.se/templates/page3____703.aspx

Link to comment
Share on other sites

åfan, ännu krångligare alltså!

Nej jag har inte speciellt stor koll, var på väg 1997 att införa en bil jag köpte i canada som flyttsak, men vartvungen att åka hem innan ett år hade gått så jag kunde inte ta med den då den inte skulle gå igenom regbesiktningen i sverige, var en mustang för övrigt, 87GT cabbe

Link to comment
Share on other sites

Japp. Tullverket och Vägverket har olika regler för flyttsak.

Den största skillnaden är att Tullverket kräver att man har arbetat utomlands, dvs studier eller annat lösdrivande räknas inte. Vägverket nöjer sig med att man har bott utomlands och brukat bilen under ett år.

Det kan bli så tokigt att den blir klassad som flyttsak rent trafikmässigt men inte tullmässigt. Tyvärr är Tullverket STENHÅRDA på att få se ett arbetsgivarintyg för att kunna styrka att man verkligen har arbetat. Så ett tips till er som befinner er utomlands är att skaffa fram ett sånt intyg från chefen INNAN ni blir osams och flyttar hem.

Nu har jag i alla fall bokat tid hos Staffan Beck. På onsdag bygger han om parkeringsljusen åt mig och bankar in siffrorna i ramen. Godkänner inte surgubben bilen vid nästa besiktining så får man väl elda på med lite papper från Vägverket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...