Jump to content

Orange originalblinkers -94?


Göran LX

Recommended Posts

Hej,

fantastisk vad många kunniga och trevliga människor som skriver i det här forument!

Jag köpte en Mustang -94 med V6:a för ett par månader sedan. Den var registreringsbesiktad med en provisorisk blinkerslösning bestående av baklyktor med magnetfäste som trycks fast bredvid originallyktorna. Det känns inte som någon höjdare direkt. Just nu ligger de i bakluckan.

Jag har läst olika inlägg och har sett att folk har löst problemet på olika sätt:

1. Oranga lampor där backljuset skall sitta. Fiffig och snygg lösning, men det verkar bero på humöret hos besiktningsmannen, om man får den igenom besiktningen, och hur får man till backljus på ett snyggt sätt? Går det att få in två lampor i backljussektionen på något sätt, en ofärgad och en orange?

2. Såga i plasten och byt ut en del av baklyktans röda mot genomskinlig eller orange plast, som limmas ihop med den röda. Det verkar bli snyggt, men på 94:an är det nog lite pillergöra eftersom baklyktan är böjd i flera olika ledder. Det kanske blir svårt att få ihop det så att det blir tätt och hållbart? Har någon försökt på en 94:a eller 95:a?

3. Olika varianter av utanpåliggande blinkers som skruvas fast. Verkar gå bra att få igenom registreringsbesiktningen, men jag har inte sett någon riktigt snygg lösning.

4. Jag har sett på Internet att de mustanger -94 -95 som exporterades till Japan, och kanske några andra länder, hade oranga originalblinkers bak utanför backljuset. Det ser bra ut, men de verkar vara omöjliga att få tag på. Jag undrar nu, är det någon här som har fått i tag i sådana här originalbaklyktor med orange blinkers, och gick det att få dem godkända i besiktningen i Sverige?

Har någon försökt att montera in blinkers där gummilisten på bakre stötfångaren sitter?

Hälsningar

Göran Laxén

Link to comment
Share on other sites

Hur står det i reg papperna? nämner dom nånting om blinkersen?

Har gjort som nr 1 men kör utan backljus som man inte behöver, men det är nån bes man som sätter en anmärkning så har jag fördraget kablar och bara sätter utanpåliggande blinkers.

Har kromade glödlampor i backljuset så att det ser orginal ut.

Enligt mitt tycke så är dom andra typerna av bakljus inte så snygga med oranget eller klart glas förutom backljus.

Men smaken är som baken, delad.

Fortsätt fundera på en lösning!!!

Link to comment
Share on other sites

I registreringsbeviset står det bara "körriktningsvisare bak, provisorisk lösning".

Alternativ 1 är tänkbart, men jag skulle nog vilja få till backlyse också. Det kan ju vara praktiskt att kunna se bakåt om man backar när det är mörkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag har sett någonstans att oranga blinkers krävs i Kanada och Australien också, men jag är inte helt säker.

Arild, har du gula blinkers, eller är de oranga? Det vore intressant om du har möjlighet att visa en bild.

Link to comment
Share on other sites

Iaf - min bil var ett Japansk såld bil, och har original gul blinkers bak (bredvid backljuset). Jag såg på Blocket ett par bakljus med EU standard gul blinkers, men dem var till nyare modellen.

Link to comment
Share on other sites

Arvid, nej jag kan inte hitta den. Jag försökte skicka PM till dig. Kom det fram?

Andy, tack för tipset. Jag såg också annonsen, men jag vill ha årsmodell 94-95. Har du möjlighet att visa någon bild på dina baklysen?

Hälsningar

Göran

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...