Jump to content

Hjälp med knack på 289 för alla er som tror ni kan nåt...


Beercan
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Ber klubbens alla medlemmar , om behövlig hjälp.

Här ska ni få en tankenöt av rang.

Efter genomgång av hela bilen, så var det premiärdags idag, för lite mer aktiv körning.

Som sagt jag har haft ett knack, och har ett knack som blir mindre ju mer bilen uppnår arbetstemp.

Så idag gasades det flitigt på landet.

växel lådan funkar som den ska, och allt är frid och fröjd förutom knacket.

Men på väg hem, på min uppfart, så la jag i ettan för att komma upp på min uppfart, den ligger i en backe.

Hör och häpna, med bilen parkerad i backe, så finns de tinget knack.

det är puts väck....

Jag satt som ett fån i bilen, vafan kan det här va.

Hjälp, känner mig som en amatör, vilket jag i och för sig är.

Men herregud, vad i hela fridens namn kan påverka detta.

Kan en vevaxel glida bakåt mot lådan, så det försvinner.

Eller är det växel låds relaterat.

Tacksam för hjälp....

Mvh Klas

Link to comment
Share on other sites

Fel kamdrivning?

Har läst någonstans att man måste svarva av någon bricka/drev vart de nu var, med en viss sort av drivning, så min tanke är att den kanske tar i transkåpan som sväller lite när den blir varm och därav att ljudet minskar med ökad värme och när du står i backe så åker kedjan nån 100del/10del bakåt och tar då inte i transkåpan,

Link to comment
Share on other sites

Min 289 knackar också lite när den är kall (~1-2 min). Det sitter smidda kolvar i och jag fick höra att de kan föra lite oväsen innan de kommit upp i temp. Den är tyst och går som en dans när varm.

Men fick också höra att det kunde vara kolvbult som var glapp som du säger rtm eller sprucken "pistonskirt" - detta kunde testas genom att dra ut tändstiften och blev det då tyst så var det bulten - finns det nån som kan verifiera detta, för jag är också en glad amatör som läser en massa saker men har klen praktisk erfarenhet (arbetar på det) :D ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft ett knackljud i motorn och de berodde på att ett antal kolvringar hade gått av och ljuddet kom bara då motorn gick på tomgång, ökade jag varvtalet så gick de helt bort. kolla kompan!

mvh

ht-66

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...
On 2006-06-29 at 14:33, JockeH said:

Min 289 knackar också lite när den är kall (~1-2 min). Det sitter smidda kolvar i och jag fick höra att de kan föra lite oväsen innan de kommit upp i temp. Den är tyst och går som en dans när varm.

Men fick också höra att det kunde vara kolvbult som var glapp som du säger rtm eller sprucken "pistonskirt" - detta kunde testas genom att dra ut tändstiften och blev det då tyst så var det bulten - finns det nån som kan verifiera detta, för jag är också en glad amatör som läser en massa saker men har klen praktisk erfarenhet (arbetar på det) :D ?

Även om det är många år sedan, hur gick det med ditt knack?  Kom du fram till något?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...