June 24, 200618 yr comment_30073 Hej alla!Ber klubbens alla medlemmar , om behövlig hjälp.Här ska ni få en tankenöt av rang.Efter genomgång av hela bilen, så var det premiärdags idag, för lite mer aktiv körning.Som sagt jag har haft ett knack, och har ett knack som blir mindre ju mer bilen uppnår arbetstemp.Så idag gasades det flitigt på landet.växel lådan funkar som den ska, och allt är frid och fröjd förutom knacket.Men på väg hem, på min uppfart, så la jag i ettan för att komma upp på min uppfart, den ligger i en backe.Hör och häpna, med bilen parkerad i backe, så finns de tinget knack.det är puts väck....Jag satt som ett fån i bilen, vafan kan det här va.Hjälp, känner mig som en amatör, vilket jag i och för sig är.Men herregud, vad i hela fridens namn kan påverka detta.Kan en vevaxel glida bakåt mot lådan, så det försvinner.Eller är det växel låds relaterat.Tacksam för hjälp....Mvh Klas
June 25, 200618 yr Author comment_30108 börjar bli desperat.Nu har jag så många teorier, så jag vet inte var jag ska börja...
June 28, 200618 yr comment_30261 Fel kamdrivning?Har läst någonstans att man måste svarva av någon bricka/drev vart de nu var, med en viss sort av drivning, så min tanke är att den kanske tar i transkåpan som sväller lite när den blir varm och därav att ljudet minskar med ökad värme och när du står i backe så åker kedjan nån 100del/10del bakåt och tar då inte i transkåpan,
June 29, 200618 yr comment_30284 Min 289 knackar också lite när den är kall (~1-2 min). Det sitter smidda kolvar i och jag fick höra att de kan föra lite oväsen innan de kommit upp i temp. Den är tyst och går som en dans när varm. Men fick också höra att det kunde vara kolvbult som var glapp som du säger rtm eller sprucken "pistonskirt" - detta kunde testas genom att dra ut tändstiften och blev det då tyst så var det bulten - finns det nån som kan verifiera detta, för jag är också en glad amatör som läser en massa saker men har klen praktisk erfarenhet (arbetar på det) ?
June 29, 200618 yr comment_30329 Jag har också haft ett knackljud i motorn och de berodde på att ett antal kolvringar hade gått av och ljuddet kom bara då motorn gick på tomgång, ökade jag varvtalet så gick de helt bort. kolla kompan!mvhht-66
September 16, 20186 yr comment_163680 Är det någon som vet hur det gick med "knacket" i den här tråden?
September 16, 20186 yr comment_163681 On 2006-06-29 at 14:33, JockeH said: Min 289 knackar också lite när den är kall (~1-2 min). Det sitter smidda kolvar i och jag fick höra att de kan föra lite oväsen innan de kommit upp i temp. Den är tyst och går som en dans när varm. Men fick också höra att det kunde vara kolvbult som var glapp som du säger rtm eller sprucken "pistonskirt" - detta kunde testas genom att dra ut tändstiften och blev det då tyst så var det bulten - finns det nån som kan verifiera detta, för jag är också en glad amatör som läser en massa saker men har klen praktisk erfarenhet (arbetar på det) ? Även om det är många år sedan, hur gick det med ditt knack? Kom du fram till något?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.