Jump to content

Recommended Posts

Funderar på att installera en elfläkt istället för vanlig fläkt . För och nackdelar? Räcker en elfläkt till t.ex. en 16 tums eller är det bätttre med två små? Elfläkt måste ju vara bättre när man kör sakta o.s. v. Motorn är en 351 W ganska trimmad Tacksam för svar och funderingar. Stig

Hej Stig!

Det här är mina erfarenheter...men det beror väl på vilken kylare man har mm. :roll:

Först hade jag bara en termostyrd elfläkt på min 351c. Det var inte tillräckligt så jag monterade dit originalfläkten med en betydligt lägre och behagligare motortemp. som resultat. Naturligtvis är det tråkigt att originalfläkten för sånt oljud men har man en trimmad motor blir den ju varmare än original och det är inte kul med en motor som skenar i temp. på varma sommardagar när man åker sakta eller står i en kö...

Ha de!

/John Johansson

Elfläkt är kanon!

Det är svårt att hitta en med tillräcklig "push"om du inte köper ny med bra flöde

Jag har provat med Ford Scorpios stora elfläkt till min 351W och utan orginalfläkt och det gick inte.

Har skapligt trimmat jag också så det beror mest på det

Den var nog nästan 16'' men har inte samma aggresiva bladvinkel som nya racefläktar har

Nu byggde jag istället en fläktkåpa i Aluminium och körde orginalfläkt och har aldrig problem ens i kökörning.

Hej Per hur mycket gör fläcktkåpan på tempen tror du? jag har själv en 351W som är rätt så trimmad och tempen skenar iväg ibland när man står i en kö jag använder en flexalite 17".

Hej Per . Tack för tipset på fläktkåpan. Jag tänkte på fläkten, är det inte bättre med pull fläkt eller spelar det ingen roll. Jag har bara en gammal tvåradig historia nu men tänkte köpa en tre eller (jag får mäta ifall den går in) fyrradig. måste ju göra susen i mus(s)en. Stig

Ja orginal är ju tyvärr 2-radig och är inte tillräcklig utan kåpa.

Hur mycket kåpan gör har jag ingen aning om men all luft går ju 100% genom kylaren istället för runtom.

Kylaren arbetar absolut bäst med kåpa och är orginal konstruerad för det.

3-radig är tyvärr dyr och hamnar runt 4500kr (Tonys Autoparts)

Persåker Speed shop har faktiskt billiga (3700kr) Aluminium Griffin kylare som transporterar bort värmen mycket snabbt.

Ser helläckert ut!!!!

Forfarande behövs en effektiv fläkt för att även den ska jobba bra.

Jag tror att det är vettigast att börja med en kåpa.

Funkar inte det så är det kanske dags att byta ut kylarpaketet

Elfläkt känns lyxigt och är himmla bra då man står still plus om man kan ta bort orginalfläkten så vinner bilen några kusar.

Vilket håll den ska snurra åt spelar ingen roll.

Så har man gott om pengar så är Elfläkt+Griffin kylare mitt val!!

:!: OBS! Något de flesta glömmer är att byta kylarlock! Eftersom kylsystemet ska jobba under ett bestämt tryck och då är kokpunkten runt 106grader så är locket viktigare än man tror.

Samma sak med termostat. Köp rätt termostat eller prova vad som händer med olika.

Ytteligare en sak som krånglar till allt är dessa Headders.

Det är enorma mängder med värme som kommer därifrån och då bilen står still värms motorrummmet upp snabbt.

Jag lindade mina Headders och det gjorde väldigt mycket!!!!

Bilen känndes direkt piggare och problem med svårstartad motor som är varm försvann helt!

Stay cool! :wink:

Hej Per. Tack för tipsen. Jag har ju köpt en ny motor i USA och den som byggde den hade några vettiga tips (eller krav) . 1. köp en ny kylare även om den gamla ser fin ut o.s.v. 2. köp en ny fläkt plus fläktkoppling. 3 . Den nedre kylarslangen, se till att man får en med ståltråd (fjäder) i. Vid motorvägskörning kan den en vanlig slang kollapsa och tryckas ihop och har man en överhettning som följd. Fritt översatt från engelska. Det här med att linda heedersen är igen dom ide.Vanligt inom racing. Det ger inte bara lägre temp i motorrummet utan även en effekthöjning inte bara p.g.a. att motorn suger i sig kallare luft utan att avgasrören blir varmare och avgaserna trycks ut fortare.

Det är mycket grejor på ett järnspett (att tänka på). Stig

  • 5 months later...

Fortsätter på denna gamla tråd som ju handlar om det jag bl.a. håller på med just nu.

Jag har köpt ett "dyrt" 24" treradigt kyl från Tonys autoparts men har ingen kåpa alls och provade med en 16" volvofläkt med slirkoppling och allt. Fick fräsa upp spår för att få medbringaren att passa. Är inte nöjd ändå eftersom jag saknar kåpa, vilket har stor betydelse på tomgång och stillastående.

:idea: Nu kommer jag i stället att sätta dit 2 st 11" elfläktar som passar suveränt. i en aluminiumprofilram jag byggt på jobbet av "surplusmaterial" (= lika med gratis :D ). De drar ca14 -18 ampere beroende på hur stort motstånd de behöver suga mot och batteriets spänning/laddningsreläts reglerspänning. En termostat behöver dock gå via ett relä för annars blir det för stor ström för termostaten tror jag.

Vad är det för fläktar då :?: Ja, det är inga nya slimmade med pankaksmotorer precis utan de bygger ca 5" tum innanför kylet (pull) däremot så sitter de i perfekta kåpor och finns tillgängliga billigt överallt i Sverige på skrotarna... Jag talar om Saab 900 fläktar 8)

Jag betalade 160 kr styck för mina.

Att de räcker till är jag ganska övertygad om. Ett djävla drag blir det.

Kanske ett tips för fler att prova innan våren är här ?

Köpte ett komplett fläktpaket till en Audi S4, med två fläktar.. Har kopplat det så, att en fläkt styrs med termostat, sen kan jag slå igång den andra manuellt vid behov.. och då går båda fläktarna, oavsett vad termostaten tycker. Motorn är en 351C, kylaren är treradig och kommer från nån Mitsubishipickis.. Kör jag med bara den termostatstyrda så har jag inga problem med värme, om det inte är väldigt varmt, och man står stilla mycket.. då kan man behöva slå på den andra fläkten.

Mvh Herman

Hej

Jag har en 302 med olindade hedders och lite småvess. 2-raders kylare och originalfläkt med kåpa. Utan fläktkåpa kan man i stort sätt ta bort originalfläkten för då visspar den bara runt luften bakom kylen. Jag har också en Saab 900 elfäkt felvänd framför kylaren. Den slår jag på manuellt. Elfäkten behövs bara i crusing. Funkar helbra.

Hej,

Preppad 302 med Paxton kompressor.

Ingen originalfläkt, ingen kåpa.

GATES 16" dragande elfläkt med thermostat från Nissan Pararie.

3 raders 20" BigBlock kylare, 190 graders thermostat, 15 psi kylarlock

Fungerar klockrent i alla lägen, från 1 tim stillaståeende till 15 tuffa varv på Mantorp.

Tempmätaren flyttar sig inte en millimeter från rätt läge.

Keep it simple.

Göran

vill inte gärna märka ord och vara petig men eftersom jag förutsätter att din 16" GATE's "pullfan" sitter på insidan tajt mot kylet så behövs ingen extra kåpa, eller hur :?:

Med orginalfläkt (rem) en bit från kylet så behöver man kåpa.

Vi skall inte göra de osäkra villrådiga :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...