July 12, 200618 yr comment_30855 Hej, jag har idag haft förmånen att få jmfr en -66 med en -67:a. Båda var utrustade med 289 samt automat.Men... Motorn var betydligt mycket högre placerad i motorrummet på 67:an. Den såg ut att nästan befinna sig upptryckt mot underdelen av huven, jämfört med 66:an där motorn ligger lågt placerad i motorrummet.Finns det någon med erfarenhet från båda modellerna? Jag har svårt att förstå varför fabriken skulle ha placerat motorn högre upp i motorrummet på 67 jämfört med 66? Tilläggas kan att 66:a är helt orginal från fabriken och är således helt oskruvad i motorrummet medans 67:an är importerad från USA. Min första tanke är att felaktigt motorfäste har blivit monterat, ev att 67:an på något sätt utsatts för något annat tjuvknep. Men, det kanske stämmer att det skall vara på det viset? Någon som vet eller vågar sig på en gissning?
July 12, 200618 yr comment_30857 Det är inte möjligt.Var det inte en 351W i den högre placerade?Den är samma familj som 289 fast 1'' högre nästanAnnars kan det bara vara olika insug,ventilkåpor och förgasarplattor som gör skillnaden visuellt högre på 289 vs 289Monterar man ditt ett par nya toppar med exempelvis Victor Jr insug så höjs förgasarplaceringen ganska radikaltBlockplacering kan dock inte vara olika
July 12, 200618 yr Author comment_30860 Jag kan nästan svära på att blocket var högre placerat än på 66:an, tyvärr så kom jag inte åt att mäta. Kan det vara troligt att exempelvis felaktiga motorfästen, felaktigheter i ramen el. dyl skulle kunna skapa en högre placering av motrblocket?
July 12, 200618 yr comment_30863 Det finns åtminstone moterfästen till de nyare mustangerna som sänker motorn en hel del. Inte minst vid banracing är detta ett sätt att få ner tyngdpunkten något. Använder man ett högre insug och /eller spacers till förgasare kan detta också vara ett sätt att få plats under huven utan att behöva kapa.
July 12, 200618 yr comment_30864 Höjning går ejKardantunneln går bara någon cm från växellådan.Höjer man blocket slår det i.Växelreglaget ligger även det bara någon cm ifrånDet skulle även bli problem med fläkten. Skulle direkt ligga fel och skulle då skära hål i slangen från kylaren.Orginal är det bara ett fåtal cm mellan fläkt och kylarslang.Samma med motorfästen. Det finns bara 1 motorkudde och 1 motorfäste för V8 smallblockAlla smallblock 289,305,351W & 351C har samma fästenDet är omöjligt att fästa fel mot ramen också.Enda chansen är att chimsa upp blocket och det skulle kanske bara gå 3cm innan kardantunneln säger stoppFrågan är varför någon skulle göra så? Tänk på att chassit skiljer på 66-67!67 fanns det bigblock och därför är det aningen bredare.Därför ser du mer av blocket sett från sidan.