Jump to content

Shelbysänkning


JanneJ

Recommended Posts

Har läst om shelbysänkning/modifiering här på forumet men har ändå några frågor. Jag är inte ute efter att sänka bilen men kan det bidra till att väghållningen/ vingligheten blir bättre så är jag inne på att göra shelbymodifieringen.

1: blir bilen lägre och i så fall hur mycket?

2: tar det bort bumpsteer tendenserna som finns i en originalframvagn?

3: om det funkar , varför gjorde Ford inte det original = vad finns det för nackdelar?

4: vad är egentligen den stora bristen i framvagnen, andra tillverkare har ju fått liknande framvagnar att funka.

Link to comment
Share on other sites

1: Det väldigt lite lägre 4-5mm kanske. Det är bara infästningen som flyttas ner 1'' och fjäderinfästningen sitter kanske 75% ut mot hjulet så med Phytagoras sats kan du nig räkna ut hur mycket lägre det blir.

2: Nej det tror jag inte. Kanske någon som kan sån geometri vet?

3: Jag tror inte tanken att Mustang skulle ha bättre väghållning existerade hos Ford.

Mustangen är ju bara en förklädd Falcon och den skulle bara rulla på rakt fram och se fräck ut.

Ford var ju dessutom konkursmässiga när Mustang kom så det var säkert bara full rulle med befintliga konstruktioner. Men "Who knows why" :?

Nackdel är att det eventuellt kan slita mer och kulled kan bli mer påfrestning pågrund av vinkeln.

Men jag har inte märkt nått på de 15år jag kört med detta.

Tvärtom så blir bilen kvickare i styrningen tilsammans med lite modernare framvagnsvärden.

Har du fått "Mustang Forum" så finns det fina artiklar där.

Kan annars maila dig då du är CMC medlem!

4: Allt som heter framvagn är skit på Mustang egentligen. Nedre och övre bärarm är väldigt vek och glappa redan när dom lämna bandet. Fjädertorn och bärarmar är konstruerade för Falcons lilla 6'a och förstärktes upp bara för varje år.

Mina egna fjädertorn var spruckna i botten vilket är vanligt.

När Ford klämde ner Bigblock i Mustang så klistra dom snabbt på en extra 5mm plåtbit runt detta område.

Mustang II är första Mustangen som har en riktig framvagn typ Cheva och Mopar

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett utförligt svar.

Jag har bestämt mig för en åtgärdsplan ( jösses vad seriöst det låter )

1: Shelbymodifiering

2: Behålla originalhöjd och fjäderhårdhet, nya dämpare redan monterade.

3: Nya bussningar i länkarm och reaktionsstag, dock "bara" gummi eftersom jag vill behålla normal fjädringsväg, poly-bussningar gör enligt mina erfarenheter att länkarmar och stag spjärnar emot mera och passar bäst med hårda fjädrar och begränsad fjädringsväg.

4: Förstärka infästningar i karossen och boxa länkarmar

5: montera 1" kränghämmare

6: byta fjädersätena

7: hoppas det blir bättre!

Link to comment
Share on other sites

3: Nya bussningar i länkarm och reaktionsstag

Då kan denna sida vara till viss hjälp

http://www.mustangsteve.com/msFAQsuspension.html

Smörjnipplarna är special för att få plats och för att man ska kunna komma åt dem utan att skära sönder bilen.

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=EMUSTANG

4: Förstärka infästningar i karossen och boxa länkarmar

Den här lilla broschyren ger många bra tips om hur man kan modifiera chassit för bättre vägegenskaper. Kom dock ihåg att modifieringarna som beskrivs troligtvis begränsades till en del av det rådande Trans Am reglementet.

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=EMUSTANG

6: byta fjädersätena

Den här modiiferingen röner mycket uppskattning av de som provat den.

http://www.fordmuscle.com/archives/2005 ... /index.php

Link to comment
Share on other sites

Den sista länken om fjädersätena var riktigt intressant. Jag har själv reagerat på att dom är så tröga att vrida.

Är det någon i forumet som har provat och har erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Sådana lösningar tycker jag är kul!

Har en kullager och hydraulikspecialist bland mina kunder så lagren fixar jag lätt.

Är det nån som har 2 st skrotade fjädersäten att sälja till mig så jag kan testa?

Link to comment
Share on other sites

Ja orginal ska vara stum.

Rörelsen här för gatbruk är minimal.

Själv har jag sedan några år helt rörliga fjädersäten i form av glidlagrade polyuretan.

Klart kraftigare än orginal dessutom.

Men jag märkte körmässigt ingen skillnad mot orginal.

Jag kör och andra sidan ingen bankörning utan busar mest runt gathörnen.8)

Som artikeln beskriver så kommer fördelarna vid hård bankörning.

Annars ser det lite överkurs ut som fjäderfäste

Finns ju en del grabbar i klubben som kör hårt och borde ha erfarenhet om detta men ingen av dom skriver ju här! :(

Hemligt kanske?8)

Mer fördelar tycker jag själv finns att hämta i övre bärarm.

Det är ju där rapplet sitter och går dessutom inte justera orginal.

Både global West, TCP med flera har fina grejer som gör fjädringen korrekt och bestämd.

Köpa eller kopiera dessa med svetsen vore nått.

Har sett flera som gjort egna liknande lösningar och det blir en klar förbättring

http://www.globalwestsuspension.com/cart/show_items.asp?CategoryID=10

UCA-01_AT.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...