July 31, 200618 yr comment_31460 Hej!Min låda vill inte växla från 2:an till 3:an, tittade på kickdownstaget somgår upp till förgasaren, där finns inga justeringsmöjligheter, kan jag intebara koppla bort staget för att se om det är det som är problemet?Undrar varför det går ett stag upp till förgasaren, där händer ju ingenting. eller? Oljenivån är ok.Vad kan det vara för fel på vxl. lådanMvh Peter
July 31, 200618 yr comment_31461 Vaceum modulatorn styr tydligen växling från 2an till 3an kolla dense nedanstående länksamt sök gärna själv finns säkert mer trådar om dettahttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=
July 31, 200618 yr comment_31483 Du har en Mustang 1965, ser det ut som på bilden. Du vet väl att upp tom 1966 hade Ford två drive-lägen på växelspaken. Om du kör på det första drive-läget startar bilen på tvåan och växlar sedan bara en gång, upp till trean (vilket är lätt att av misstag tro är ettan och tvåans växlar, och att trean aldrig går i).Så här ser växellägena ut:PRND2 (tvåans och treans växel används)D1, med grön punkt (samtliga växlar används)1 (låst på ettan)
August 17, 200618 yr comment_31995 Jag har också problem med växlingarna på min C4.I mitt fall så funkar vinterläget (bara tvåan och treans växel) men i ordinarie Drive-läge har jag bara ettan och tvåan!Blir inte klok på var jag skall felsöka. -----------------------------------------TorbjörnFastback 65
August 18, 200618 yr Author comment_32000 Tänka sig att jag haft bilen över ett år och kört i "fel" driveläge.Vilken dummerjöns man kan vara ibland.
August 21, 200618 yr comment_32075 Du har en Mustang 1965, ser det ut som på bilden. Du vet väl att upp tom 1966 hade Ford två drive-lägen på växelspaken. Om du kör på det första drive-läget startar bilen på tvåan och växlar sedan bara en gång, upp till trean (vilket är lätt att av misstag tro är ettan och tvåans växlar, och att trean aldrig går i).Så här ser växellägena ut:PRND2 (tvåans och treans växel används)D1, med grön punkt (samtliga växlar används)1 (låst på ettan)Jag har en -65 med C4 och det stämmer inte med vad du skrivit. På min är det enligt följande:PRND (1,2 och 3)D (2 och 3)1Alltså är Drive läget direkt efter N-läget som det brukar vara på alla lådor.Undrar om du inte bara kastade om de två Drive lägena?MvhMagnus
August 21, 200618 yr comment_32081 Nej, jag är säker (har haft en 66:a själv). Detta finns ju beskrivet i instruktionsboken också.Det måste sitta en -67 eller nyare låda i din.
August 21, 200618 yr comment_32089 Det är inte alls omöjligt att jag har en nyare låda i min bil. Vad jag kunde utläsa var förra motorn från en -68, så lådan kanske också kommer från en -68. Intressant, det har jag inte tänkt på att kolla, det ska jag göra nästa gång jag ligger under bilen.Jag visste inte att växellägena skiljde mellan olika år heller.Alltid lär man sig något.
August 22, 200618 yr Author comment_32103 Jag tackar för hjälpen, jag beställde en reproduktion av handboken för attdet skulle vara trevligt att ha, men inte fanns det någon tanke på att läsa den??!!Det kommer jag nu att göra.Men visst känns det lite bakvänt att växla så långt ner?// Peter
August 26, 200618 yr comment_32241 Hej! Blev lite nyfiken kring det här med vinterläget och den gröna punkten. Är det någon som vet vilka årsmodeller den fanns på? Läste i Mustang 16½-73 Restoration Guiden av Corcoran och Davis, som jag tycker brukar ha rätt: C4 transmissions installed in 65 Mustangs have 5-position shift selector; red dot inside black circle allows all 3 gears. Position marked with black dot inside black circle eliminates first gear from the sequence. The factory believed that starting out in second gear would limit tire spin in slippery conditions. This idea was abandoned in 1966. Så det gjorde mig bara mer frågande? När fanns gröna pricken där, och för vilka årsmodelller fanns "vinterläget". Nån som kan det här? /Thomas
August 28, 200618 yr comment_32262 Hej! Blev lite nyfiken kring det här med vinterläget och den gröna punkten. Är det någon som vet vilka årsmodeller den fanns på? Så det gjorde mig bara mer frågande? När fanns gröna pricken där, och för vilka årsmodelller fanns "vinterläget". De flesta amerikanska Fordar i början av 60-talet hade systemet med två olika drive-lägen. Mina kompisars Thunderbird (1963 och 1964) har det bland annat. Den första Forden som fick konventionella växellägen (PRND21) var Fairlane GTA 1966. Övriga Fordar (tex Mustang) fick konventionella växellägen 1967.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.