Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Min låda vill inte växla från 2:an till 3:an, tittade på kickdownstaget som

går upp till förgasaren, där finns inga justeringsmöjligheter, kan jag inte

bara koppla bort staget för att se om det är det som är problemet?

Undrar varför det går ett stag upp till förgasaren, där händer ju ingenting. eller?

Oljenivån är ok.

Vad kan det vara för fel på vxl. lådan

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Du har en Mustang 1965, ser det ut som på bilden. Du vet väl att upp tom 1966 hade Ford två drive-lägen på växelspaken. Om du kör på det första drive-läget startar bilen på tvåan och växlar sedan bara en gång, upp till trean (vilket är lätt att av misstag tro är ettan och tvåans växlar, och att trean aldrig går i).

Så här ser växellägena ut:

P

R

N

D2 (tvåans och treans växel används)

D1, med grön punkt (samtliga växlar används)

1 (låst på ettan)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har också problem med växlingarna på min C4.

I mitt fall så funkar vinterläget (bara tvåan och treans växel) men i ordinarie Drive-läge har jag bara ettan och tvåan!

Blir inte klok på var jag skall felsöka.

-----------------------------------------

Torbjörn

Fastback 65

Link to comment
Share on other sites

Du har en Mustang 1965, ser det ut som på bilden. Du vet väl att upp tom 1966 hade Ford två drive-lägen på växelspaken. Om du kör på det första drive-läget startar bilen på tvåan och växlar sedan bara en gång, upp till trean (vilket är lätt att av misstag tro är ettan och tvåans växlar, och att trean aldrig går i).

Så här ser växellägena ut:

P

R

N

D2 (tvåans och treans växel används)

D1, med grön punkt (samtliga växlar används)

1 (låst på ettan)

Jag har en -65 med C4 och det stämmer inte med vad du skrivit. På min är det enligt följande:

P

R

N

D (1,2 och 3)

D (2 och 3)

1

Alltså är Drive läget direkt efter N-läget som det brukar vara på alla lådor.

Undrar om du inte bara kastade om de två Drive lägena?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det är inte alls omöjligt att jag har en nyare låda i min bil. Vad jag kunde utläsa var förra motorn från en -68, så lådan kanske också kommer från en -68. Intressant, det har jag inte tänkt på att kolla, det ska jag göra nästa gång jag ligger under bilen.

Jag visste inte att växellägena skiljde mellan olika år heller.

Alltid lär man sig något.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för hjälpen, jag beställde en reproduktion av handboken för att

det skulle vara trevligt att ha, men inte fanns det någon tanke på att läsa den??!!

Det kommer jag nu att göra.

Men visst känns det lite bakvänt att växla så långt ner?

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Blev lite nyfiken kring det här med vinterläget och den gröna punkten. Är det någon som vet vilka årsmodeller den fanns på?

Läste i Mustang 16½-73 Restoration Guiden av Corcoran och Davis, som jag tycker brukar ha rätt: C4 transmissions installed in 65 Mustangs have 5-position shift selector; red dot inside black circle allows all 3 gears. Position marked with black dot inside black circle eliminates first gear from the sequence. The factory believed that starting out in second gear would limit tire spin in slippery conditions. This idea was abandoned in 1966.

Så det gjorde mig bara mer frågande? När fanns gröna pricken där, och för vilka årsmodelller fanns "vinterläget".

Nån som kan det här?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Blev lite nyfiken kring det här med vinterläget och den gröna punkten. Är det någon som vet vilka årsmodeller den fanns på?

Så det gjorde mig bara mer frågande? När fanns gröna pricken där, och för vilka årsmodelller fanns "vinterläget".

De flesta amerikanska Fordar i början av 60-talet hade systemet med två olika drive-lägen. Mina kompisars Thunderbird (1963 och 1964) har det bland annat. Den första Forden som fick konventionella växellägen (PRND21) var Fairlane GTA 1966. Övriga Fordar (tex Mustang) fick konventionella växellägen 1967.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...