Jump to content

Litet motorhaveri ... :shock:


Radioman

Recommended Posts

trodde jag kunde suga segerns sötma och äntligen få belöning för tre års elände med bilen ..? Nähädå :x

Nämnde ju att jag hade mer än lovlig "raggargång". Flera i min närhet tyckte att det lät OK men jag tyckte ju att jag borde fått något bättre med snäll kam .... och dessa vibrationer ... :shock:

Har tillsammans med min spänninghshuvudvärk, som jag aldrig hade innan bilfan, det sista kommit fram till att det måste vara cylle 4 ! Gnistan var sisådär och efter att ha bytt tändstift och inte mätt upp några problem med kablarna och även skiftat kablar och ändå inte fått någon gång på den cyllen så ... :?

Rev ventilkåpan i kväll och ..

:twisted:

Heavy ..... !!!! Insugsvipparmen hade ramlat lös .

Stötstången låg vackert vid sidan om och lyftaren var i princip "urblåst" :shock:

Vrängde av insuget och hittade två lösa delar. Lyftaren med clips lyfte jag ur. Det saknas fortfarande den inre fjädern. (jag tänker ge fan i var den är :twisted: )

Jag skiter alltså högaktningsfullt i det och jag ersatte t.o.m. Crane lyftaren med en 150 mil och ca. 12 år gammal "noname" lyftare som satt i den gamla "fulmotorn". den fungerade senast med 5500 +rpm utan problem. Kanske har den inte den där super duper "antipump" funktionen som Crane skryter med .. :-- . (Vem fan bryr sig)

Vår katt klagade inte nu i kväll (hoppas hon inte hör vad jag säger ... det har gått något magiskt i det hela ...) och motorljudet var, naturligtvis, ändå bättre än mitt tidigare videoklipp (fattas annat :shock: )

Återkomer med det senaste mullret på ämnet i övrigt.

Ny besiktning i morgon 07.20., där jag bor i Stenungsund :D . Jag mår ganska bra nu men inser att hur mycket kunskap jag än har så är det inte lämpligt för mig att försörja sig som motorrenoverare på heltid . :?:roll:

finns det någon annan här som vågar bjuda ut sig i all välmening så att andra amatörer vågar börja gör annat än tvätta bilen. Visst fan måste det vara fler än jag som råkar ut för UFO påverkan :?::roll::shock:

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra, har kört ca 100 mil med min nu och det verkar hålla ihop än så länge men man är ju forfarande lite orolig för hållbarheten när det bara är snabbtrimmat...

Blåste dock sönder en avgaspackning i torsdags när jag höll på att justera lite tändning och gasare när det baktände till så att jag höll på att bli döv så nu "tickar" den lagomt irriterande på lågvarv.

Hoppas du får ordning på grejorn och tack ännu en gång för desk dynon!

Link to comment
Share on other sites

Hej Macke

Bilen går bra nu peppar peppar. I morse gick det så här bra http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9780

Försöker ta det lite lugnt med gasen nu i början fast det är svårt.

Tycker att tempen ligger högt på mätaren i panelen. Det verkar som om instrumentet visar olika varje dag. Termostaten till fläktarna slår till och från som den skall på tomgångskörning stillastående. Fast idag var mätaren en bra bit upp på det röda och i går strax under det röda. Jag antar att den där 5 voltsregulatorn som matar instrumenten inte är så där helstabil i alla lägen.

Å andra sidan så visar tankmätaren hela tiden mindre och mindre ..... :--

Min termostat jag fick tag på håller en ganska hög temp, 91 grader. Är det mycket eller är det OK tro ?

Link to comment
Share on other sites

Är du ut efter max effekt så bör tempen ligga runt 70-80 grader men då brukar det istället bli problem med att oljetempen blir för låg under gatkörning ( under 100 grader). För en motor som körs hårt ( läs tävling) brukar en vatten temp på 80 grader och en oljetemp på 100-110 grader vara bra. Då ger den mest effekt.

För en gatmotor passar nog en vattentemp på 90 grader bra då oljan får rätt temp för smörjning och bortkokning av kondensvatten.

Link to comment
Share on other sites

Är du ut efter max effekt så bör tempen ligga runt 70-80 grader men då brukar det istället bli problem med att oljetempen blir för låg under gatkörning ( under 100 grader). För en motor som körs hårt ( läs tävling) brukar en vatten temp på 80 grader och en oljetemp på 100-110 grader vara bra. Då ger den mest effekt.

För en gatmotor passar nog en vattentemp på 90 grader bra då oljan får rätt temp för smörjning och bortkokning av kondensvatten.

Det där var nya rön för mig Janne. 70 grader låter väldigt lite förstås. För min del så blir det vanlig gatkörning så då får termostaten vara kvar. Det var f.ö. den enda som fanns tillgänglig på hyllan i min närhet.

Om man tänker till lite så inser man ju att en oljetemp över 100 grader måste vara önskvärt. Det är ju ganska mycket kondens som behöver bort från en kall motor som värms upp.

d.johnsson

Det var ju skönt att höra att fler råkar ut för elände på vägen. :oops: Öh .. jag menar det är skönt att höra att man inte är helt ensam med missödena. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Värsta missödet var ändå när jag hade satt ihop mustangen förra gången. Då körde jag några dar, sen helt plötsligt slutade den fungera. Tog bort hela överdelen men hittade inget fel. Tio månader tog det innan jag hade den igång igen. Vet fortfarande inte riktigt vad det var för fel. Enda jag gjort när den funkade igen var att slipa ventilerna och byta tändspole.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...