Jump to content

Featured Replies

comment_32527

Har ju numera fixat så blinkersen sitter i backljusen och bromsljusen är påkopplade till bromsljuset under vingen...behöver man inte sätta ett räla med egen + matning från batteriet så man inte överbelastar kablar och kontakter.... till bromsljuset under vingen ??? hur har ni andra gjort som åxå har denna lösning ?.

comment_32565

Jag har också funderat på det. Jag har en Mustang 94 med provisoriska blinkers med magnetfästen. Bromsljusen är kopplade från det mittre bromsljuset, som på din bil.

Den extra belastning som läggs på ledningen till det mittre bromsljuset är 4*21W, d v s 84W. Om man räknar med att man har 12V fram till lamporna skulle den extra belastningen vara 7 A.

Kanske någon bilektriker vet vilken kabeldimension man behöver ha då? Kabeln borde ju vara dimensionerad för att klara den ursprungliga belastningen + 7A. På min bil ser den rätt klen ut, därför undrar man ju om arean är tillräckligt stor.

Jag skulle gissa att bromsljusen lyser något svagare, p g a spänningsfall om den nuvarande ledningen är för klen, jämfört med ljusstyrkan om de vore kopplade via de ursprungliga kablarna. Man kanske borde testa båda varianterna och se om det blir någon skillnad i spänningen till lamporna? Om det inte är någon märkbar skillnad är det nog inget problem. Nå'n som vet?

MVH

Göran

  • Author
comment_32568

Iofs så om man är orolig så kanske ett relä får en att sova bättre :? men annars så kan man ju testa å se om något brinner upp med tiden :roll: , men att hålla på bromsen och känna om det blir varmt någonstans går ju det me.

  • 1 month later...
comment_33591

Om besiktningsmannen kan/följer reglerna går det inte igenom. Det finns en regel som säger att det inte är tillåtet att ändra funktionen i baklyktan. Men jag har läst att det finns de som har fått igenom det.

Jag talade med en besiktningsman i Högdalen, som sa att det var OK, men sedan hänvisade han till en kollega som kunde mer, och han sa att det inte var tillåtet och kopierade reglerna åt mig. Synd, för det är ju en enkel och snygg lösning.

Hälsningar Göran

comment_33592
Om besiktningsmannen kan/följer reglerna går det inte igenom. Det finns en regel som säger att det inte är tillåtet att ändra funktionen i baklyktan. Men jag har läst att det finns de som har fått igenom det.

Jag talade med en besiktningsman i Högdalen, som sa att det var OK, men sedan hänvisade han till en kollega som kunde mer, och han sa att det inte var tillåtet och kopierade reglerna åt mig. Synd, för det är ju en enkel och snygg lösning.

Hälsningar Göran

Det går inte igenom vid regbesiktning, men vid kontrollbesikting slinker det för det mesta igenom.

Mvh,

Fredde

comment_33598
Om besiktningsmannen kan/följer reglerna går det inte igenom. Det finns en regel som säger att det inte är tillåtet att ändra funktionen i baklyktan. Men jag har läst att det finns de som har fått igenom det.

Jag talade med en besiktningsman i Högdalen, som sa att det var OK, men sedan hänvisade han till en kollega som kunde mer, och han sa att det inte var tillåtet och kopierade reglerna åt mig. Synd, för det är ju en enkel och snygg lösning.

Hälsningar Göran

Det går inte igenom vid regbesiktning, men vid kontrollbesikting slinker det för det mesta igenom.

Mvh,

Fredde

Min gamla häckiga E-150 är svensksåld som ny 1988, och där har mig veterligen alltid blinkersen suttit i backljuset. Kanske olika regler för olika årsmodeller och för att den är lätt lastbil...?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...