September 7, 200618 yr comment_32527 Har ju numera fixat så blinkersen sitter i backljusen och bromsljusen är påkopplade till bromsljuset under vingen...behöver man inte sätta ett räla med egen + matning från batteriet så man inte överbelastar kablar och kontakter.... till bromsljuset under vingen ??? hur har ni andra gjort som åxå har denna lösning ?.
September 8, 200618 yr comment_32565 Jag har också funderat på det. Jag har en Mustang 94 med provisoriska blinkers med magnetfästen. Bromsljusen är kopplade från det mittre bromsljuset, som på din bil.Den extra belastning som läggs på ledningen till det mittre bromsljuset är 4*21W, d v s 84W. Om man räknar med att man har 12V fram till lamporna skulle den extra belastningen vara 7 A. Kanske någon bilektriker vet vilken kabeldimension man behöver ha då? Kabeln borde ju vara dimensionerad för att klara den ursprungliga belastningen + 7A. På min bil ser den rätt klen ut, därför undrar man ju om arean är tillräckligt stor. Jag skulle gissa att bromsljusen lyser något svagare, p g a spänningsfall om den nuvarande ledningen är för klen, jämfört med ljusstyrkan om de vore kopplade via de ursprungliga kablarna. Man kanske borde testa båda varianterna och se om det blir någon skillnad i spänningen till lamporna? Om det inte är någon märkbar skillnad är det nog inget problem. Nå'n som vet?MVHGöran
September 9, 200618 yr comment_32567 Jag har kopplat så att jag bromsar på alla tre röda rutorna och har back ljuset som blinkers. Det har funkat fint och ser bra ut.Testa se vad som händer.
September 9, 200618 yr Author comment_32568 Iofs så om man är orolig så kanske ett relä får en att sova bättre men annars så kan man ju testa å se om något brinner upp med tiden , men att hålla på bromsen och känna om det blir varmt någonstans går ju det me.
September 9, 200618 yr comment_32569 Nu är det inga jätte effekter vi pratar om menkommer jag ihåg rätt från lektionerna om elkraft så tror jag det är så här0.75 =6 Amp1.5 = 10 Amp2.5 = 16 Amp4.0 = 32 Amp6.0 = 63 AmpD.V.S t.ex. 0.75 är kabelarean
October 16, 200618 yr comment_33587 Hej! en sådan koppling som David_Gävle cmc 404 har,går den igenombesiktnigen utan vidare? cmc 1944.
October 16, 200618 yr comment_33591 Om besiktningsmannen kan/följer reglerna går det inte igenom. Det finns en regel som säger att det inte är tillåtet att ändra funktionen i baklyktan. Men jag har läst att det finns de som har fått igenom det.Jag talade med en besiktningsman i Högdalen, som sa att det var OK, men sedan hänvisade han till en kollega som kunde mer, och han sa att det inte var tillåtet och kopierade reglerna åt mig. Synd, för det är ju en enkel och snygg lösning.Hälsningar Göran
October 16, 200618 yr comment_33592 Om besiktningsmannen kan/följer reglerna går det inte igenom. Det finns en regel som säger att det inte är tillåtet att ändra funktionen i baklyktan. Men jag har läst att det finns de som har fått igenom det.Jag talade med en besiktningsman i Högdalen, som sa att det var OK, men sedan hänvisade han till en kollega som kunde mer, och han sa att det inte var tillåtet och kopierade reglerna åt mig. Synd, för det är ju en enkel och snygg lösning.Hälsningar GöranDet går inte igenom vid regbesiktning, men vid kontrollbesikting slinker det för det mesta igenom.Mvh,Fredde
October 17, 200618 yr comment_33598 Om besiktningsmannen kan/följer reglerna går det inte igenom. Det finns en regel som säger att det inte är tillåtet att ändra funktionen i baklyktan. Men jag har läst att det finns de som har fått igenom det.Jag talade med en besiktningsman i Högdalen, som sa att det var OK, men sedan hänvisade han till en kollega som kunde mer, och han sa att det inte var tillåtet och kopierade reglerna åt mig. Synd, för det är ju en enkel och snygg lösning.Hälsningar GöranDet går inte igenom vid regbesiktning, men vid kontrollbesikting slinker det för det mesta igenom.Mvh,FreddeMin gamla häckiga E-150 är svensksåld som ny 1988, och där har mig veterligen alltid blinkersen suttit i backljuset. Kanske olika regler för olika årsmodeller och för att den är lätt lastbil...?
October 17, 200618 yr comment_33602 Min Mustang gick igenom registreringsbesiktning med GULA positionslysen 1996, och även ALLA kontrollbesiktningar fram tills den senaste, då blev det en tvåa och måste åtgärdas, så en besiktningsman verkar vara lite som en allsvensk domare, sätter sina egna nivåer och använder sina egna regelböcker.
October 17, 200618 yr Author comment_33605 Ja men det är nog bättre att det sitter i backljuset än inte alls, för då gick inte min igenom i alla fall.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.