Jump to content

Recommended Posts

Finalen i historic racing 2006 gick på Falkenbergsbanan den 8-10 september.

Tyvärr var det inte så många mustanger som det brukar vara men det var den enda saken man kunde klaga på. Vädret var toppen, startfälten stora och stämningen hög.

Vid den sista tävlingen för året finns inget att spara på, hela långa vintern ligger framför med gott om tid att reparera och trimma mera.

Alla tog i maximalt och bjöd på stor underhållning.

I klassen standardbilar upp till 1965 körde Lasse Esselius sin Ford falcon futura sprint till en andra plats efter att ha haft ledningen i större delen av loppet men fått ge sig på sista varvet för Tommy Brorsson i sin Lotus cortina.

Lasse har en 289:a under huven som är trimmad enligt reglementet för historic. Senast han bromsade den på rullande landsväg gav den 295 hkr på drivhjulen. Reglerna är hårda och tillåter inte stora modifieringar, kolla bilderna på framvagnen så

förstår ni. Ändå gör bilen varvtider runt 53.9 sekunder runt Falkenbergsbanan.

Nästa musse är en Boss 302 som körs av Jörgen Sjölin i klassen Std/GT 66-76. Han åkte på tider runt 52.2 sekunder. Klassen tillåter mer modifieringar bla är det tillåtet att åka på slicks.

Jag lägger ut lite bilder, titta och njut.

Skulle vara roligt att sett!! det var länge sedan jag var på nått sånt! :)

Intressant att dra "headders" ÖVER ventilkåporna!!! :shock:

Verkar inte vara särskillt bekvämt att byta tändstift. :roll:

Tämligen orginal framvagn! Ser att det svetsas rejält i botten på fjädertornen...Känner igen detta även på bilar som bara rullat på gatan.

Pappersbilar! :evil:

Ja,,,

På Falconen ser det ut som styrningen är från 6 cyl. version.

Kanske inte tillåtet att ändra trots V8, dock ser det ut som 2 krets bromssystem och skivor vilket antagligen inte är orginal,,,,,

Härliga bilder,,,,

mvh Tommy.

När det gäller vad som är godkänt och inte finns det två handlingar att gå efter.

Homologeringshandlingen är den som tillverkaren använde för att klassa in olika tillbehör som krävs för att få bilen tävlingsduglig. Vissa bilar är klassade med en hel uppsjö av förgasare, utväxlingar, bromsar, ventilstorlekar mm som gör att man kan få en konkurrenskraftig bil. Har man sedan klassat en låg vikt på bilen är lyckan ännu större.

En del bilmodeller kan på pappret se ut som bra objekt för tävling , men när man kollar homologeringen visar det sig att det kanske inte finns skivbromsar i handlingen och då känns inte bilen som det bästa valet av vinnarvagn. Om jag inte minns helt fel är Corvette inte klassad med just skivbromsar före 1965. För att gå mot dom bra klassningarna är tex. Lotus Cortina klassad med en lägsta vikt på bara 728 kg! tala om vinnarbil..

Sedan finns appendix-K som är den moderna regelboken för historisk racing. Där finns avstegen som alla får och i vissa fall måste

( =säkerhetsbiten ) göra. Däribland finns 2-krets bromssystem som av säkerhetsskäl är godkänt på alla bilar

Hälsningar

jag var där, och det blev en lång dag med resa från skåne.

Glöm inte sm i drag nere i malmö, ska försöka plåta lite...

Har varit dålig på detta...

inte dåligt av den gula msutangen att köra upp sig från sista plats, upp på långt ledet.

härligt ljud var det också.

Kommer inte ihåg förarens namn...

synd att det var så lite folk, måste bekännas att man blev sugen själv på att börja slita gummi på bana, men kunskapen sträcker sig inte så långt som till banracing, men man kanske får köra trial and error istället.

Ball verkar det vara, med riktig familjär stämning.

Inte alls som på stcc med så hårda ord, och mycket spons pengar som styr.

kommer sitta klistrad i helgen på drag...

Ha det bra alla...

Mvh Klas

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...