mikeo cmc 748 September 13, 2006 Report September 13, 2006 Jag har lite problem med mina bromsar. Jag fick underkänt i besiktningen, ojämn bromsverkan bak vb 1.3 o hb 0.9 Sen fick jag underkänd för att bromspedalen sjunker ner i botten efter ett tag man har hållt inne bromsen, jag antar att problem hör ihop med varann.Jag undrar om det är någon som vet vad det kan vara`som gör att pedalen sjunker.Det jag kan tänka mig är felet är broms eller huvudcylindern. Någon annan som har något förslag Citera
MarcusE cmc1900 September 13, 2006 Report September 13, 2006 Hej, jag hade samma på min 67:a. Höger bak tog bättre än vänster, men när besiktningsmannen höll på bromsen ett tag så jämnade det ut sig. Felet visade sig vara att det läckte lite bromsvätska från höger bromskolv. Bromsvätskan hamnade på beläggen och då nyper det faktiskt bättre även om jag trodde det skulle vara tvärtom. När man bromsat ett tag försvinner vätskan från beläggen och då nyper det inte längre. Läckage stämmer också bra överens med att pedalen sjunker.Ta bort trumman och kolla efter läckage är mitt råd.Mvh,Marcus Citera
JanneJ September 13, 2006 Report September 13, 2006 Om pedalen sjunker utan att du har något yttre läckage är det huvudcylindern som är otät inuti. Köp en ny direkt, slösa ingen kraft på att försöka renovera en gammal är min erfarenhet.Hälsningar Citera
mikeo cmc 748 September 13, 2006 Author Report September 13, 2006 Ja det är kanske huvudbromscylindern då. Jag tog bort trumman igår och kollade. Men såg inget läckage inne i trumman. Provade att bromsa med såg inget läckage. Provade att lufta bromsarna med men det var ingen luft i systemet.Backarna var kanske lite löst inställt, trumman var rätt lätt o ta bort ska prova med att justera ut dom lite, men tycker det borde inte göra så stor skillnad.Annars får det väll bli en ny huvudbromscylinder.mike Citera
Lygdman cmc813 September 13, 2006 Report September 13, 2006 Ja det är kanske huvudbromscylindern då. Jag tog bort trumman igår och kollade. Men såg inget läckage inne i trumman. Provade att bromsa med såg inget läckage. Provade att lufta bromsarna med men det var ingen luft i systemet.Backarna var kanske lite löst inställt, trumman var rätt lätt o ta bort ska prova med att justera ut dom lite, men tycker det borde inte göra så stor skillnad.Annars får det väll bli en ny huvudbromscylinder.mikeBackarna i bromstrummorna ska alltid justeras lika annars tar bromsarna olika, att pedalen sjunker låter som huvudbromscylindern om det inte finns något synligt läckage Citera
Kenneth Boström September 14, 2006 Report September 14, 2006 Prova med att justera ut båda sidorna bak och se om problemet löser sig, det kan vara så att du behövde pumpa två gånger på pedalen för att backarna skulle komma ända ut och lufta hela systemet skadar nog inte heller. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 14, 2006 Report September 14, 2006 Hej.Om ni (du) gör som jag, skrotar självjusteringar både framoch bak det blir enklare att göra detta själv i stället för atttro på att självjusteringarna fungerar prickfritt. Justera upp backarna så hårt att det inte går att justera, gåtillbaka 5 justeringshack, samma antal på båda sidor, kännom hjulen går att snurra utan att det är tungt. Går det inte att snurra, justera ifrån ett eller ett par hack,kolla igen om det går lättare att snurra på hjulen, går dettungt fortfarande, pröva med ett hack till o.s.v.Kom ihåg att alltid justera med samma antal hack på bådasidor. Fördelen med att göra på detta sätt är i första hand föratt få bakbromsar att gå ut senare än fram, detta tillväga-gångssätt är det bästa för att få trummbromsar att arbetaolika, är självjusteringarna kvar blir det oftast att bromsarfram nyper samtidigt som bakbroms vilket inte är fördel-acktigt i höga farter. Att justera bakbromsar så att de tar lite senare gäller även till fördel för kombinationen skivor-trummor även om detfinns en reducering i systemet. Jag har testat detta på flera Mustanger och det har bara givitett possetivt resultat. Det är också väldigt viktigt att byta hjulcylindrar bak, om dumot förmodan får läck eller problem med en så tar det inte lång tid förän den andra också pajar, bytt alltid båda vidsamma tillfälle tillsammans med nya backar, på detta sätt blir det en lång tid med friska bromsar bak. Bra bromsar är en billig livförsäkring, finns ingen anledningatt försöka spara pengar på detta, priset för båda sidor medalla monteringsdetaljer som fjädrar, backar, cylindrar ärca: 1500.- , detta håller sedan i minst 10ÅR, med de relativtsmå körsträckor vi har om året. Passa på att byta till annan bromsvättska på samma gång.Silikon bromsvättska använder jag i alla hobbybilar och det har till idag alldrig varit några problem med bromsar,det har också varit till stor fördel då man slipper en massaunderliga bromsproblem som vanlig bromsvättska kan ställa till med. Som vanligt skriver jag mer än nödvändigt, ni får förlåta migoch jag vill inte kasta sten på någon, som tur är får vi tyckaolika. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.