affe brandman September 19, 2006 Report September 19, 2006 Hej vad behöver man tänka på om man byter till V8-289 om man har en rak 6.Kan man använda automat c4 till den o hur är det med motorfäste kardan bakaxel ? Om det är nogon som bytt eller vet hör gärna av er.Jag behöver troligtvis renovera min 6 så jag tänkte i så fall byta.Om det är någon som har en V8 och bakaxel.motorfäste? HÖR AV ER MED m.v.H. Affe Citera
Ronnie S September 19, 2006 Report September 19, 2006 Det är en hel del saker som behöver bytas vid en konvertering till V8. Här är en länk till en 3-sidig artikel som beskriver lite av vad som behövs: http://www.mustangandfords.com/howto/127_0412_veig/ Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 19, 2006 Report September 19, 2006 Hej.Jag kan säga så här, byta i 65-66 onödigt jobbigt,byta i 67-68 något mindre jobbigt, tillsist byta i69-70 mycket enklare även 71-73. En snabb förklaring är att 69 o upp gjorde man detenklare redan på fabriken, i stort är det endastmotor som är bytbar med annan typ på motorfästen. Man har nu samma mönster för motor 302 o C4 automat som för den raka 6an.OBS detta gäller bara smalblock 302 eller sen 289,även bromsarna är av bättre typ på de senare årsmodellerna som då också klarar smalbock 8a. Citera
affe brandman September 20, 2006 Author Report September 20, 2006 Jag har en 67 a kanske inte så svårt då. Hörde av en att det bara var att sätta i en 289 ha samma låda byta bakaxel bromstrummor,sen vet jag inte hur det är med motorfäste.Affe Citera
Tommyax September 20, 2006 Report September 20, 2006 Du måste ha 5 bultade nav runt om. Troligtvis även skivbroms fram, Tror också att du måste byta transmissionskåpa för att c4 skall passa på v8. Har även hört talas om att vissa bilprovningar kräver intyg från Ford Generalagent om att bilen är godkänd för v8.mvh Tommy Citera
Ingo September 21, 2006 Report September 21, 2006 Utan donator bil är det nog tveksamt om det är värt allt arbete,bättre byta bort bilen mot en med V8.Men sexan tycker jag är rätt charmig,hade en 66 som var både pigg och gick billigt,och avgasljudet är ju ändå bättre än på svennebilar.Tänk på att de flesta mustanger som såldes nya i Sverige(och det var ganska många) var sexabilar,så att åka mustang sexa är en kulturgärning. Citera
MrTurbo_1645 September 24, 2006 Report September 24, 2006 Tänk på att de flesta mustanger som såldes nya i Sverige(och det var ganska många) var sexabilar,så att åka mustang sexa är en kulturgärning.Har hört det förut, ofta sägs det dock av dem son har V8. Polaren har 6a i sin cabbe. "Det duger, jag behöver inte hävda mig." Hette det först, nu har han en 302 stående i garaget. Hummmm.... Citera
Ingo September 25, 2006 Report September 25, 2006 Om man har en sexa chevelle,kan man nästan bara trycka i vilken motor som helst,men mustangen skiljer så pass mycket mellan sexabilar och V8 dito,så utan annan framvagn och bakvagn är det inte värt arbetet och kostnaden.men jag har själv varit på en svensk skrot och hjäpt en kompis att slakta en V8 musse från bak o framvagn ,någon dörr och lite småprylar,och vi betalade kilopris skrotvärde för grejerna... Likafullt fick min kompis aldrig snurr på den bilen,eftersom det är trots allt en hel del jobb. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.