Jump to content

Recommended Posts

Hej vad behöver man tänka på om man byter till V8-289 om man har en rak 6.Kan man använda automat c4 till den o hur är det med motorfäste kardan bakaxel ? Om det är nogon som bytt eller vet hör gärna av er.Jag behöver troligtvis renovera min 6 så jag tänkte i så fall byta.Om det är någon som har en V8 och bakaxel.motorfäste? HÖR AV ER MED m.v.H. Affe

Hej.

Jag kan säga så här, byta i 65-66 onödigt jobbigt,

byta i 67-68 något mindre jobbigt, tillsist byta i

69-70 mycket enklare även 71-73. :?

En snabb förklaring är att 69 o upp gjorde man det

enklare redan på fabriken, i stort är det endast

motor som är bytbar med annan typ på motorfästen.

Man har nu samma mönster för motor 302 o C4

automat som för den raka 6an.

OBS detta gäller bara smalblock 302 eller sen 289,

även bromsarna är av bättre typ på de senare

årsmodellerna som då också klarar smalbock 8a. ;)

Jag har en 67 a kanske inte så svårt då. Hörde av en att det bara var att sätta i en 289 ha samma låda byta bakaxel bromstrummor,sen vet jag inte hur det är med motorfäste.Affe

Du måste ha 5 bultade nav runt om. Troligtvis även skivbroms fram,

Tror också att du måste byta transmissionskåpa för att c4 skall passa på v8. Har även hört talas om att vissa bilprovningar kräver intyg från Ford Generalagent om att bilen är godkänd för v8.

mvh Tommy 8)

Utan donator bil är det nog tveksamt om det är värt allt arbete,bättre byta bort bilen mot en med V8.

Men sexan tycker jag är rätt charmig,hade en 66 som var både pigg och gick billigt,och avgasljudet är ju ändå bättre än på svennebilar.

Tänk på att de flesta mustanger som såldes nya i Sverige(och det var ganska många) var sexabilar,så att åka mustang sexa är en kulturgärning.

Tänk på att de flesta mustanger som såldes nya i Sverige(och det var ganska många) var sexabilar,så att åka mustang sexa är en kulturgärning.

Har hört det förut, ofta sägs det dock av dem son har V8. :--

Polaren har 6a i sin cabbe. "Det duger, jag behöver inte hävda mig." Hette det först, nu har han en 302 stående i garaget. Hummmm.... :lol:

Om man har en sexa chevelle,kan man nästan bara trycka i vilken motor som helst,men mustangen skiljer så pass mycket mellan sexabilar och V8 dito,så utan annan framvagn och bakvagn är det inte värt arbetet och kostnaden.

men jag har själv varit på en svensk skrot och hjäpt en kompis att slakta en V8 musse från bak o framvagn ,någon dörr och lite småprylar,och vi betalade kilopris skrotvärde för grejerna... :D

Likafullt fick min kompis aldrig snurr på den bilen,eftersom det är trots allt en hel del jobb.