deliq cmc 1722 September 29, 2006 Report Share September 29, 2006 Besiktade min kompressormatade Musse idag.Såg på displayen för avgasmätningen att lambdavärdet låg väldigt högt på tomgången.1,6 - 1,7 ! Avgasvärdena i övrigt var OK, och ingen anmärkning blev det heller.Men, min fundering är, vad innebär det höga värdet? Min misstanke ligger åt snål soppablandning på tomgång, (då syrecellen ger spänning vid förekomst av syre och lambda 1,0 är en kvot för "rätt" förhållande) eller beror det på överladdningen?Är detta allvarligt?Jag har bränsletrycksmätare och på tomgång visar den på runt 40psi, men minsta lilla gas och den ökar ordentligt, vilket jag förstått att den måste då det laddar på.Jag är ingen motormekaniker, men det tekniska kan jag nog hantera.Förklara gärna hur allt hänger ihop och ev. vad jag måste göra/tänka på.Tack på förhand. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 September 30, 2006 Report Share September 30, 2006 Jag hade också höga lambdavärden på min 93a tidigare när motorn gick som standard. Enda påpekandet var att det var en smogpumpsbil och då var det lungt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo September 30, 2006 Report Share September 30, 2006 kolla först och främst att avgassystemet är helt tätt,minsta tjuvläckage kan ställa till det rejält.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
deliq cmc 1722 September 30, 2006 Author Report Share September 30, 2006 kolla först och främst att avgassystemet är helt tätt,minsta tjuvläckage kan ställa till det rejält..Jo, det verkar tätt iafEnda påpekandet var att det var en smogpumpsbil och då var det lungt.Smogpumpsbil... vad innebär det ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman October 1, 2006 Report Share October 1, 2006 att du har en luftpump. sitter på 5.0-motorerna. alla besiktningsmän känner till det och ignorerar då lambdavärdena. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter /Cobra October 1, 2006 Report Share October 1, 2006 smogpumpsbil? =En Luftpump som späder avgaserna i avgasrören för att förbränna det sista innan avgaserna når atmosfären..Bör sitta under generatorn?Tyvärr verkar faktiskt inte alla besiktningsmän känna till detta på dessa bilar, påpekar man det så vet de självklart va det är.. Gubben som besiktiga min första vändan stod med pannan i djupa veck Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
deliq cmc 1722 October 2, 2006 Author Report Share October 2, 2006 Jaha...Är det det som det lilla smala röret som mynnar i hö avgaspipa strax framför H-röret är till för ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter /Cobra October 2, 2006 Report Share October 2, 2006 låter som det skulle vara det ja.På min 94 så gick det in på båda sidor med en Y förgrening precis innan H-ett Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
deliq cmc 1722 October 2, 2006 Author Report Share October 2, 2006 Se där, då blev man lite klokare idag oxå... och slipper lite oro för att köra på för snål blandningTack för all info Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts