Jump to content

Recommended Posts

Jag har ju 7" breda fälgar på min bil och kör med 205 fram och 235 bak nu, däcken är slitna så jag är på jakt efter nya. 235 är dock en mysko dim tydligen och utbudet där är mycket begränsat.

Klurar på att gå ner till 225 istället då utbudet är mycket större där. Är det lite klent?

Fram känns 205 overkill då bilen saknar servo så klurar på 195 där? Är jag klen?

Vad har nu för bredd på fälgar & däck fram vs bak samt vilket märke av däck används?

Hej.

Däckdimensioner är nog en smaksak, jag kör på magnum

500 15X7" fram 215.65.15, bak 15X8" 265.50.15.

Om jag varit du så skulle det nog bli 225.65.15" bak och

215.65.15 fram möjligen 205.65.15. om det nu är 15" du

har, förresten är det samma val om du har 14" förutom

då givetvis fälghöjden som i detta fall är det som skiljer. :roll:

Profil höjden är ju egentligen också något man bör

ta hänsyn till, det skiljer en del på 60 o 65 som också

har lite påverkan på utseende och bred. :?

Däckval är något som alla har olika svar på, satsa på

något märkesdäck :?: kolla på nätets däck leverantörer

typ Alven eller Däckonline. ;)

Oj, oj....

Kör med Firestone F410, 195/75-R14.

Fast å andra sidan måste jag nog ha grusunderlag för att spinna loss??

Men dom vinglar på ganska bra. Kompenserar nog glappet i styrningen?

:--:--:--

Jag har ju 15" nu och några stenhårda däck från USA. Kommer ej på vad de heter nu. (General?)

Bredare däck fram känns ej som ett alternativ då tjejen ska kunna köra bilen med. :-- Ingen servo = tungt ibland.

Polaren kan fixa däck från "Falken", däck av den där morderna rotationsbundna modellen.

Lutar åt 225 bak i vart fall, frågan e om man ska ha 195 eller 205 fram...

• 1 month later...
Kommer att köra med 9,5x17 fram och 10,5x17 bak med dim 255/40/17 och 315/35/17 bak :--

Var köper du 315 däcken? Jag är på jakt efter liknande profil, men de är svåra o hitta tycker jag iaf till ett bra pris ;)

Eyy grabbar, dela gärna med er om vilken bilmodell ni avser. =)

Kan dessutom erkänna att jag är en av få som inte tycker det passar sig med stora fälgar på äldre bilar. Visst kan några få modeller av 17" passa på vissa bilar om allt annat stämmer men det är undantag, större än 16" är inte varken snyggt eller passande. Men som sagt verkar jag vara skapligt ensam om att tycka så. :--

Jag har ju bara en förklädd mustang :oops: Bygger en AC Cobra på mustangdelar frånårmodellerna 87-04 :roll: Ja det är sant att det är svårt att få tag på 315/35/17 till ett rimligt pris :( Jag har inte köpt mina än men jag kommer nog att prova Nitto's 555 däck som finns att köpa på Summit. Har man tur så kanske man kan hitta däck på ebay.

Det ska vara brett bak så jappsen förstår att det sitter en V8 i bilen. Det räcker för att avskräcka... :D

Avskräcka? Varför det, roligare att förnedra dem i ett race... :--

Sleeper är modellen. 8)

Med för stora fälgar så ser det ut som tåget har hoppat av

rälsen, normal 15-17" och med lite bred 7-8"så blir det häftigt

på en USA vagn från 60-70 talet 8) , Blingbling är till för andra

entusiaster som håller på med modernare vagnar, det är

vad (JAG TYCKER) ;)

Håller med, håller med...

Nej tyvärr! Jag är inte klar med min än men det är samma kit och samma stuk på den som jag planerar att ha på min. Jag är färdig för att göra första besiktningen och ska starta upp den första gången nu innan jul.

Nej det är begagnade 255:or som jag fick för att jag skulle kunna ha den rullandes! Jag hoppas att få lite fart på bygget när jag gjort första besiktnigen. Sök på 315/35 så hittar du lite olika fabrikat på Summit. Det billigaste 315 däcket jag hittat som fått bra kritik är sumitomo HTR Z. Finns tyvärr inte på summit men på www.tirerack.com.Priset på det däcket är 107$ stycket.

Jag kan inte profilen på däcken i huvudet men fälgarna jag har är Aspen Sprint (tror jag de heter) och det är 15"x7 både fram och bak. När bilen är färdigrenoverad kommer den troligen att ha 17"x8 fram och 17"x11->12 bak. Är det någon som har så brett bak på sin 71-73:a?

• 3 months later...

Hejsan Freddan302 ....

Har du et bild på hur det ser ut med dina 285 däck .... Jag skal kanske köre med samma storlek ....

Firman tyckar jag skal köre med 285/40/18 på bakhjulen ... men jag tror det blir for stort i diameter ...

Mvh Jan - 95 GT Cab

Hejsan Freddan302 ....

Har du et bild på hur det ser ut med dina 285 däck .... Jag skal kanske köre med samma storlek ....

Firman tyckar jag skal köre med 285/40/18 på bakhjulen ... men jag tror det blir for stort i diameter ...

Mvh Jan - 95 GT Cab

Tjenare!

Nja, jag har ingen bild på däcken när dom sitter på bilen...

Men det är relativt lite gummi på fälgen.

Dom flesta i t.ex usa kör med 35 i profil.

Här är iaf en bild på fälgarna + däcken, så kanske du får en uppfattning hur det kommer bli... (dom 2 längst bort är bakdäcken)

13576-66769.jpg