Jump to content

Headers mach1 -73 429


Adde

Recommended Posts

Hej, jag ska bygga egna headers till min mustang mach1 -73 eftersom det är svårt ellet dyrt att få tag i några till den karossen.

På summitracing har jag hittat bilder på hur dom ser ut, men jag skulle vilja se bilder på hur dom ser ut monterade, hur rördragningen är löst.

Jag har köpt en svetssats till CBB med 57mm grova rör, har även köpt 8st 90graders böjar. Jag vet att det inte finns ett rör jag inte måste modifiera, men det blev billigare att köpa satsen än lösa rör..

avgasplattorna kommer om ca 1mån. Kollektorer har jag köpt.

Är det nån som har några tips eller bilder för ni jättegärna höra av er.

Mvh Adrian Lindström

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om bilen står på pallbockar under monteringen kommer du att få bra magmuskler!, upp och ner från skruvstycket och ner under bilen. Det är ett tuft jobb. Jag var på väg att göra det jobb du planerar på en Impala 63 med bigblockmotor. Det fanns bara ett par headers att köpa och Hooker headers var väldigt stolta över dem. 500 dollar + moms tull och frakt. Jag frågade då en kompis som byggt ett par till sin bil om han ville åta sig jobbet. Han svarade" om jag så får tjugo tusen så gör jag det inte!" "jag tog ledigt från jobbet i två veckor för att bygga dem"Jag bet i hop och köpte Hookersen. Men alla uppgifter går att lösa med tålamod och mycket arbete.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

tack för ditt svar!

ja i mitt fall är det så att snålheten bedrar visheten=) jag har kollat på headers men det är ca 450dollar + tull moms och frakt, men jag har länge varit intresserad av att bygga eget, jag jobbar som svetsare så jag har bra utrustning på jobbet.

Dom jag har pratat med som har byggt egna har sagt att det tar ca 1kväll/rör, och då har dom byggt ett par headers förut. Så jag som inte byggt förut ska vara glad om dom blir klar innan våren=)

Vad blev slutsumman för dina headers innan du fick hem dom?

Vilket grymt stuk du har på bilen föresten! den ser hel rätt ut.

jag gillar prostreet stuket.

Mvh Adrian Lindström

Link to comment
Share on other sites

Jag kom inte ihåg exakt men 8000:- var nog ungefär vad det landade på. Det var 21/8 tumsrör så det var rejäla grejor som skickades, kartongen var stor och relativt tung. Anledningen till det oprecisa priset var att ett gäng kompisar gick ihop med en leverans och då är det svårt att veta vad fraktkostnaden blev för mina rör.

Tackar för komplimangen på bilen, Jag är helsåld på den själv trots att jag är en cheva kille.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

ja det är 2"1/8 som jag har åxå, så det blev så dyrt, men det är säkert värt det om man inte vill bygga själv.

Jag tänkte fästa kollektorerna med stag i karossen där jag vill ha dom och sen bygga rören fram till dom. Funderar på att ta 4st 2" slangar som mall bara för att se hur man kan dra rören innan jag börjar kapa i dom rätta. Var det bra passform på dom du köpte? Märkte du nån skillnad i effekt om man jämför med orginalgrenrör?

Ser att du skriver Boss 351 längst ned, går det inte en 71a boss 351 i ö-vik? Jag har nån biltidning med ett repotage med den nånstans. Den är grymt fin! Karossen 71-73 är ända som jag inte sett nått prostreet bygge av.

Mvh Adrian

Link to comment
Share on other sites

Hooker competition Headers har enligt min uppfattning bra passform. Dom Headers jag köpte passade perfekt. De hade ett rör som var delbart från de andra det underlättar monteringen betydligt. Jag har inte sett någon original Boss 71 i den här stan men det är möjligt att en av tusentalet har letat sig hit.

Jag har enligt uppgift från säljaren en Boss 71 motor i min bil. Jag har inte öppnat den så jag vet inte det säkert. Topparna verkar stämma i alla fall så jag kanske har haft tur.

Verkar vara en bra ide det där med den böjliga mallen. Glöm inte att svetsa tätt mellan rören innan du monterar collectorn.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag har tidningen på jobbet där det står om 71a bossen, ska kolla om det verkligen var ö-vik den var i, blå metalic var den.

Det där med ett rör löst har jag sett på summit åxå, verkar vara en bra idé, har även fått rekomendation att göra alla rör lösa?

Ja det är en kollektor som behöver svetsas mellan rören, fast då går det inte att ha några lösa. Det man kan göra då är att svetsa fast aningen större rör i kollektorn som man sen trär in rätta rören i. Jag får se hur jag gör beroende på hur det ser ut när jag börjar bygga.

Har du några fler bilder på din musse får du gärna maila dom! Tycker den ser riktigt bra ut!

Adrian.lindstrom@hotmail.com

Tack för dina svar!

Mvh Adrian

Link to comment
Share on other sites

halloj Adde!!

kul att se att du äntligen är igång igen ;-)

men nu är det jag som lägger Mustangen på hyllan ett tag... :-(

barn tar upp mer tid än vad jag trodde!!! ;-)

har mkt kvar innan min 429a sitter i bilen

Link to comment
Share on other sites

Min brorsa gjorde mina grenrör, det tog ca 20 tim + polering har jag för mig, han har gjort två st innan, så han hade sina knep. dom blev bra, men det är TRÅNGT!! Jag har en 73-a med 400 motor i, så det finns inga som passar mig att köpa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna. dom där var grymt snygga!! Har du fler bilder? ja det syns att han har byggt headers förut.

Jag har nog inte hört om nån som har haft en 400motor i en sån här musse förut. vad har den suttit i original?

MVH Adrian Lindström

Link to comment
Share on other sites

tack för bilderna, nu vet jag ju i alla på ett ungefär hur jag ska dra dom, vad är det för tum på rören? kul att se att det är några i alla fall som bygger eget!

Mvh Adrian

Link to comment
Share on other sites

ok, kör du utan styrsnäcka då eller? det skulle vara kul att bänka bilen med orginalgrenrör och sen bänka med headers bara för att se hur många hästar det ger, men framför allt så är det ju ett måste med headers när man ska trimma vidare..

Mvh Adrian

Link to comment
Share on other sites

nej, jag måste bara lossa snäckan när jag ska ha dit dom, sen får ja sätta dit den när grenröret är på plats. ja, de vore kul, tror inte det gör så mycke om man inte har mycket trimmad motor, men det ser ju ut och låter grymmare =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...