October 17, 200618 yr comment_33604 Vad ska det vara för smörjmedel till styrsnäckan på en -65? Har nu plockat ner 2 stycken och ser ut som det varit fett i båda men enligt Haynes manualen ska det vara någon olja. Beteckningen som står där säger mig inte mycket.Själv trodde jag att det skulle vara någon typ av hypoidolja.Någon som vet? På fyllningshålet tyder ju på att det ska vara olja. /Terner
October 17, 200618 yr comment_33606 Hej.Ingen olja som det står i vissa böker, det skall vara fettdet finns ett specielt fett för styrväxlar.Molyfett kan användas, även andra typer av fett somkulagerfett används, fett som klarar högt tryck då detär en mängd kulor som roterar. Man fyller inte olja i hålet det är till för att inspecktera,eller kolla nivå, styrväxeln fylls med spackelspadeeller liknade. Finns en utförlig beskrivning i Mustang Monthly, jag harden skannad om du (ni) behöver fakta, OBS det jaghar är skannad ur tidningen januari 96. Skickas på privat mail om så önskas. FORD Steering gear grease.
October 17, 200618 yr comment_33613 Hej Terner.! Jag köpte fett speciellt för styrväxleln hos volvo, kostade typ 80 spänn för en rätt stor tub, så kolla där.Mvh Kalle
October 17, 200618 yr comment_33614 Glömde skriva med att även jag skulle vara tacksam för en scannad beskrivning om hur man smörjer rätt. Självklart var jag det lilla hålet å kladda.... Maila gärna till kallebaah@glocalnet.net
October 18, 200618 yr comment_33633 Kolla här för info om smörjningen: http://www.stangerssite.com/lubrication.htmlSjälv fyllde jag boxen som är beskriven in verkstadsmanualen (8 ounce eller något sådant, som var liten mer än en halv tub). När jag gjorde om det enligt stanger's instruktioner kunde jag pumpa in en hel del fett och styrningen blev mycket lättare, så den methoden kan jag rekommendera. Moly baserad fett funkar bra. Det säljs också som "chassisfett".
October 27, 200618 yr comment_33781 Jag borrade ett hål å satte smörjnippel, sedan fram med fettsprutan bara.... Min styrväxel är redan kass, men tryckte man i riktigt med fett så kändes inte glappet så tydligt och de på besiktningen vart gladare.
October 27, 200618 yr Author comment_33783 Lossade på locket petade ur det fett som jag kom åt tog fram värmepistolen och värmde den så det mesta rann ur och all eventuell fukt försvann. Efter det känner man lätt konditionen på lager etc. sen in med nytt molybdenfett stoppade det i en plastpåse och höll med handen kring öppningen på den borttagna luckan och matade fullt. Nu snurrar den lätt och fint Den här metoden passar ju bäst när den är ur bilen förstås! Då kan man hålla den i rätt läge ju. Kör man mellan fulla utslag medans man matar så går det att fylla alla tomrum fint. Det går i mer än man tror./Terner
October 27, 200618 yr comment_33784 Jag hade isär min in i minsta beståndsdel. Se bilderna här; www.saab4fun.com/styrning(De på sista bilden är svärfar och hans bror. De två kan meka med något ihop i timmar utan att säga ett ord till varandra. Inte så att de är ovänner, de är bara sådana...)
October 27, 200618 yr Author comment_33786 Jo den första hade jag också isär i alla beståndsdelar och det är den fortfarande hehe.Sen fick jag tag i en fräsch (tack Janne!) som jag bara bytte fettet i. Hur fin som helst. Om någon saknar några "beståndsdelar" så har jag en ask full /Terner
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.