Jump to content

Recommended Posts

Hej har en -69 mach 1:a som jag håller på att renovera. Jag tänkte jag skulle byta ut all el på den då den gamla kabel härvan både är sönder klippt och har brunnit på diverse ställen.

Min fråga till er bättre vetande är ju : Vart köper man billigt/billigast komplett elsystem?

Jag har hört med www.mustangdelar.se , och dom skulle ha nästan 7000 för ett komplett elsystem, är det ett bra pris??

Mvh

Magnus

Jag har köpt en hel del nytt till min Mach1:a, mestadels för att jag vill byta ut instumentet i den till ett instrument med varväknare. Det är flera bitar som då måste bytas, huvudkablaget under instrumentbrädan, kabelhärvan från torpedväggen och framåt, kablaget till generatorn sprang nog till 1000 dollar totalt.

Se'n köpte jag lite annat smått och gott under huven men de kostade nog mindre än 100 dollar tillsammans. Begagnade dörrkablage eftersom de ändå ska modifieras kostade mig 50 dollar tillsammans (samma pris som för ett repop kablage till en dörr). Konsolkablaget har jag inte sett nytillverkat och de brukar springa iväg ganska rejält på eBay, 80-100 dollar är inte helt ovanligt men jag tror jag kom undan med 40 eller 50.

Bakre härvan har jag ingen 100 procentig koll på eftersom jag inte tänkt byta den (kanske jag kommer på andra tankar senare), men om jag int eminns allt för fel så kan man nog räkna med en 200-250 dollar för den.

Se'n alla småstumpar mellan stereon och ut till dörrarna, till tankarmaturen, trunkbelysningen och en och annan jag inte kommer på just nu drar väl iväg lite eftersom de kan vara svåra att hitta som reproduktioner.

Om man se'n har luftkonditionering eller mer exotiska tillbehör som farthållare och intervalltorkare så får man också vara beredd att leta länge eller betala bra.

Nu har jag ju naturligtvis inte kollat alla firmor som tillverkar/säljer kabelhärvor utan egentligen bara de mer välsorterade som NPD, Mustangs Unlimited, och ett par till.

Jag har svårt att tro att 7000 kronor räcker till ett "komplett" kablage, särskilt som antagligen de importerar sina kablage från USA och deras priser ut ska täcka frakt, tull, och skatter. Jag ser t.ex. inte kablaget under instrumentbrädan i MustangParts listor, och det är den i särklass dyraste kablagebiten. Den billigaste jag hittade kostade 700 dollar (5100 kr) hos Mansfield Mustang (inklusive säkringsdosa) och där finns bara kablage för bilar med varvräknare.

Jag tror i och för sig inte att man ska förvänta sig ett mycket lägre pris för ett nytt kablage för bilar utan varvräknare, men det säljs en hel del kablage för instrument utan varvräknare på eBay och de kan man få för hyggliga pengar och om man frågar säljaren så talar han/hon i regel om allt man behöver/vill veta i fråga om kondition och annat.

Som med så mycket annat på eBay måste man vara beredd på att den som säljer inte alltid vet vad han/hon säljer och då ska man vara försiktiga och be om ännu mera information och detaljerade bilder och framför allt fråga om märkningar som t.ex. om märktaggen sitter kvar på kabelhärvan och vilken beteckning som står på den, så att man kanske kan identifiera den med hjälp av t.ex. Fords Master Parts & Accessories Catalog.

Jag skulle kunna tänka mig att ett "komplett" originalliknande kablage kostar från 1400-1600 dollar plus lite extra för ovanliga tillbehör. Idag var kursen 7,29 så priset i svenska lire blir kanske 10000-12000. Plus frakt, tull och moms på hela klabbet.

Jag skulle kunna tänka mig att ett "komplett" originalliknande kablage kostar nå'nting i grannskapet 1400-1600 dollar, plus lite extra för ovanliga tillbehör. Idag var kursen 7,29 så priset i svenska lire skulle bli 10000-12000. Plus frakt, tull och moms på hela klabbet förståss.

Köpte "rubbet" nytt till min -68 för en vecka sedan. Det blev en blandning av Virginia mustang och Unlimited, skiljde rätt mycket pâ vissa kablar.

2xtips:

Kolla sâ att alla "kontaktdon" är med och monterade i vissa härvor mâste du âteranvända dina gammla.

Kolla sâ att alla härvorna kommer frân samma tillverkare om du köper pâ olika ställen, bara en utseende grej.... men ändâ. (tror iofs. att 9o% av alla eftermarknads hävor är frân "alloymetal products" vilka gör bra grejer).

Det blev $ 2400 :shock: till slut med ALLT! Jag kanske överdrev lite men när jag var igâng tog jag även alla smâ jordkablar, nya "pigtails" till extraljus, nya kablar till blinkers, innerbelysning etc etc.

Har ocksâ svârt att tro att 7000 sek skulle räcka det är nog bra i underkant eller sunk-grejer. Som sagt bara kabeln under instrumentbrädan till en bil med extraljus och varvräknare är $ 650 och upp till 800 för "concours".

Lycka till! Och en 100% "sockerbits-fri" bil ÄR värd var dollar.....

Martin

//Jag tycker det låter som ett rån.// Det ÄR ett rân, men tyvärr sant :( !

Jag hâller pâ och kanske "über-orginal" renoverar lite... har gâtt ned mig lite i gjutnummersträsket 8)

Har man en "hot-rod" eller inte bryr sig om orginal-look kommer man nog lätt undan med 6-7 tusen via ett "painless" system, vilket antagligen ocksâ är ett bättre system.

Jag har även gjort en del enklare system själv, bara att lägga det sunkiga pâ en spânskiva i garaget spika upp en jigg och kopiera, tror att du kommer undan med 1/10 del av kostnaden.

Och för att vara helt ärlig sâ kan jag kanske sälja en del av de kablar jag byter ut, tror inte att jag behöver byta allt pâ en gâng egentligen men det är rätt gött att slippa fundera pâ elen i 20 âr framöver.

/Martin

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...