Jump to content

Recommended Posts

Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Tänkte bygga om min -67 styrning till -68. Jag har den där udda styrsnäckan med hel stång som 65 & 66 men 1 1/8" utgående som 68 > . Har värsta glappet och tänkte konvertera till -68 modell. Så kan någon vänlig själ plåta sin -68 så jag ser hur det ser ut där styrsnäckan sitter och rattstången går igenom torpeden...

TACK! Det var perfekt!

Ser inte ut att skilja så mycket mot den jag har. Behöver snäckan, och rattstången då. Eller jag tänkte ev göra en fuling, kan man kapa den rattstången jag har och använda den kanske? *klurar* :idea:

SÅ mycket lättare det var att vet vad som behövs när man ser hur det ska se ut. :P

• 1 month later...

Fick kvar från FlamingRiver nu ikväll. Axeln mot styraxeln är 3/4X36 spline. De har en "knut" de rekomenderar mig att använda. (ser typ ut som den ovan)

Då kapar jag min axel (som nu går rakt in i gamla snäckan) och borrar ett hål igenom den i änden. Då har de en knut som passar rakt på styrsnäckan å sedan trär över gamla axeln och låser med genomgående bult. Låter väl rätt stabilt. $60 kostar den.

kapa.JPG

Polaren har tillgång till en fin mekanisk verkstad så han kommer fixa uträkningen så det blir rätt längd samt fixar hålet som behövs.

Låter det som ett gångbart alternativ?

• 2 weeks later...

Det där är ett vanskligt projekt som kan sluta hur som helst...Är det kris så har ja lite delar liggande till originalsnäckan dom är bara över så inget dyrt.

/Terner

Det där är ett vanskligt projekt som kan sluta hur som helst...Är det kris så har ja lite delar liggande till originalsnäckan dom är bara över så inget dyrt.

/Terner

Blir ju samma funktion som original men kraftigare med stålknut. Har kikat på en rattstång från en -68 annars, då blir det bult on. Men det var detta FlamingRiver ansåg vara bäst. Köpt en ny snäcka med snabbare respons å tänker använda den. Såååå less på den gamla skiten som sitter i nu, landar i närmaste container, allt i den är slitet / slut.

Så jag vet precis vart det slutar, efter jag vart i polarens mekaniskaverkstad och passat ihop grejerna så landar de i min Mustang. :--

Har du en helt ny snäcka så blir det säkert toppen. Jag trodde du skulle få ihop nåt av snäckan på bilderna....och erfarenhetsmässigt är det rättt ruggigt hehe

Lycka till

/Terner

• 2 months later...

Efter en del kontakt med FlamingRiver har vi nu kommit fram till att det e två modeller som är aktuella i mitt fall:

Billet-Joint Box / Column

From Flaming River Industries

The Billet-Joint® Universal joint are CNC machined from aircraft steel to precision tolerances. The sealed needle bearing design will last ten times longer than a standard pin and block universal joint. The unique nickel plating prevents rust without the hassle of painting. Polishing available for a "stainless look" at a nominal charge. Quality at an affordable price.

* Sealed Needle bearing design

* CNC Machined from aircraft billet steel

* Electroless Nickel Plated for corrosion resistance

fla-fr1702_w.jpg

eller

Low Profile Chromemoly Racing U-Joints

From Flaming River Industries

Flaming River has designed and manufactured a new chromemoly low profile, needle bearing universal joint. This universal joint has a reduced diameter for applications where clearance and weight are primary concerns.

These needle bearing universal joints will outlast pin and block universal joints in racing applications and do not require lubrication. The strength rating is 300+ foot lbs.

fla-fr1911_w.jpg

Priset skiljer bara några dollar ($65 vs $62), verkar vara minimal skillnad egentligen, bara att en är snyggare och en sportigare? :)

• 4 weeks later...
  • 2 years later...

Kostade $399.95 då och dollarkursen var på 7,13. Beställde grejer för 15k svenska då så har inte räknat ut exakt vad just den kostade.

Edit; Handlade från Mustangsunlimited 061122. Enligt kontoutdraget kostade den 2854:-. Till det kommer frakt, moms och tull så kanske 3600:- totalt typ.