October 27, 200618 yr comment_33780 Kan någon vänlig själ hjälpa mig?Tänkte bygga om min -67 styrning till -68. Jag har den där udda styrsnäckan med hel stång som 65 & 66 men 1 1/8" utgående som 68 > . Har värsta glappet och tänkte konvertera till -68 modell. Så kan någon vänlig själ plåta sin -68 så jag ser hur det ser ut där styrsnäckan sitter och rattstången går igenom torpeden...
October 28, 200618 yr comment_33796 Det är svårt att få till några bra bilder, motorn är i vägen. Hoppas dock dessa två kan vara till någon hjälp.
October 28, 200618 yr Author comment_33800 TACK! Det var perfekt! Ser inte ut att skilja så mycket mot den jag har. Behöver snäckan, och rattstången då. Eller jag tänkte ev göra en fuling, kan man kapa den rattstången jag har och använda den kanske? *klurar* SÅ mycket lättare det var att vet vad som behövs när man ser hur det ska se ut.
December 17, 200618 yr Author comment_34873 Den där "skivan", som skarvar ihop stången och snäckan, vad heter hela den delen och vart får man tag på den? Går det att hitta beg eller säljs de nya?
December 17, 200618 yr comment_34874 Den finns med i Mustangs Unlimiteds katalog, både som "rag joint" och som urethane.
December 17, 200618 yr comment_34876 Själva skivan heter "Steering shaft coupler (eller coupling)" om du letar i katalogerna...
December 17, 200618 yr Author comment_34877 Det är alltihop jag söker.Får väl typ bli en sådan här annars? Edit; jag har asså hel rattstång nu men skall bygga om till delad...
December 17, 200618 yr comment_34878 Ja, ska du bygga om så får det nog bli nån egen variant... Jag har bara hittat själva skivan i mina kataloger.
December 17, 200618 yr Author comment_34881 Nån som vet diameter och antal splines på anslutningen till styrsnäckan? Finns ju massvis av alternativ där. FlamingRiver snäcka till -68 jag har. Anslutningen som syns i nederkant på denna bild;http://www.saab4fun.com/mustang14/01/01/007.jpg(min ligger i garaget 35km bort)
December 18, 200618 yr Author comment_34921 Fick kvar från FlamingRiver nu ikväll. Axeln mot styraxeln är 3/4X36 spline. De har en "knut" de rekomenderar mig att använda. (ser typ ut som den ovan)Då kapar jag min axel (som nu går rakt in i gamla snäckan) och borrar ett hål igenom den i änden. Då har de en knut som passar rakt på styrsnäckan å sedan trär över gamla axeln och låser med genomgående bult. Låter väl rätt stabilt. $60 kostar den. Polaren har tillgång till en fin mekanisk verkstad så han kommer fixa uträkningen så det blir rätt längd samt fixar hålet som behövs.Låter det som ett gångbart alternativ?
December 27, 200618 yr comment_35127 Det där är ett vanskligt projekt som kan sluta hur som helst...Är det kris så har ja lite delar liggande till originalsnäckan dom är bara över så inget dyrt./Terner
December 27, 200618 yr Author comment_35128 Det där är ett vanskligt projekt som kan sluta hur som helst...Är det kris så har ja lite delar liggande till originalsnäckan dom är bara över så inget dyrt./TernerBlir ju samma funktion som original men kraftigare med stålknut. Har kikat på en rattstång från en -68 annars, då blir det bult on. Men det var detta FlamingRiver ansåg vara bäst. Köpt en ny snäcka med snabbare respons å tänker använda den. Såååå less på den gamla skiten som sitter i nu, landar i närmaste container, allt i den är slitet / slut. Så jag vet precis vart det slutar, efter jag vart i polarens mekaniskaverkstad och passat ihop grejerna så landar de i min Mustang.
December 27, 200618 yr comment_35129 Har du en helt ny snäcka så blir det säkert toppen. Jag trodde du skulle få ihop nåt av snäckan på bilderna....och erfarenhetsmässigt är det rättt ruggigt heheLycka till /Terner
December 28, 200618 yr Author comment_35142 Har du en helt ny snäcka så blir det säkert toppen. Jag trodde du skulle få ihop nåt av snäckan på bilderna....och erfarenhetsmässigt är det rättt ruggigt heheLycka till /Ternerhttp://www.saab4fun.com/mustang14/01/01/007.jpg
February 28, 200718 yr Author comment_36768 Efter en del kontakt med FlamingRiver har vi nu kommit fram till att det e två modeller som är aktuella i mitt fall:Billet-Joint Box / ColumnFrom Flaming River IndustriesThe Billet-Joint® Universal joint are CNC machined from aircraft steel to precision tolerances. The sealed needle bearing design will last ten times longer than a standard pin and block universal joint. The unique nickel plating prevents rust without the hassle of painting. Polishing available for a "stainless look" at a nominal charge. Quality at an affordable price. * Sealed Needle bearing design * CNC Machined from aircraft billet steel * Electroless Nickel Plated for corrosion resistance ellerLow Profile Chromemoly Racing U-JointsFrom Flaming River IndustriesFlaming River has designed and manufactured a new chromemoly low profile, needle bearing universal joint. This universal joint has a reduced diameter for applications where clearance and weight are primary concerns.These needle bearing universal joints will outlast pin and block universal joints in racing applications and do not require lubrication. The strength rating is 300+ foot lbs.Priset skiljer bara några dollar ($65 vs $62), verkar vara minimal skillnad egentligen, bara att en är snyggare och en sportigare?
March 24, 200718 yr Author comment_37312 Min knut är här. =) http://www.saab4fun.com/mustang14/03/02/010.jpgVart riktigt bra! Nu har jag en glappfri styrning och den nyare modellen av styrsnäcka. Gott gott.
June 22, 200915 yr Author comment_75783 Kostade $399.95 då och dollarkursen var på 7,13. Beställde grejer för 15k svenska då så har inte räknat ut exakt vad just den kostade.Edit; Handlade från Mustangsunlimited 061122. Enligt kontoutdraget kostade den 2854:-. Till det kommer frakt, moms och tull så kanske 3600:- totalt typ.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.