Robband November 21, 2006 Report November 21, 2006 Tänkte bara höra om det är svårt/dyrt att byta bakhjulslager på en mustang -67.Tack för svar.. Citera
Per Berglund November 22, 2006 Report November 22, 2006 Svårt beror på hur duktig du är och hur bra verktyg du har? Kan bara säga att du byter inte lagren på drivaxlarna hur som helst på garage golvet.Det krävs en press och en bilmek gör det säkert för runt en 500spännDet är under förutsättning att du själv drar ur drivaxlarna och lämnar iväg dom lösa.Vilket är lätt! Citera
Tommyax November 22, 2006 Report November 22, 2006 Antar att det är en 8" bakaxel du har.Renoveringsats närmare 1500:- + olja. Allt är relativt med svårt/lätt.Plocka bort bromstrumma och backar lossa de 4 ½" bultarna som håller bromsskölden på banjon. Dra ut axlarna. Se till att bilen står ordentligt uppallad, kan ibland behövas lite våld att få ut drivaxlarna,,,Har du tillgång till en verkstadspress så är det rätt enkelt att byta lagren.Jag anlitade en lokal bilmek. som pressade i lager och bussning för nån hundralapp. Det kinkiga kan vara att få bort en låsring/hylsa som sitter på insidan av lagret på axeln, Rätt grym krymppassning på den. Ett par rejäla slag med huggmejsel och slägga på den kan få den att brista (härdad) eller att kapa bort både den och lagret. Akta axeln bara! Sedan är det bara att pressa dit lager och krympring glöm ej hur det satt ihop från början. Du får inte värma dit lager och ring, då finns det risk för att bussning släpper från axeln efter en tid när du kör och då kryper axeln ut ur banjon. (Bussningen är i princip det enda som håller drivaxeln på plats i bakaxeln)Överfallet /täckplåten på utsidan av lager och innanför navet är lätt att glömma.*L*. Packboxarna kan vara lite kinkiga att få bort men det går att lirka ut dem med mejsel och hammare. Knacka i med hammare eller pressa i de nya försiktigt i banjon innan du monterar axlarna. Tänk på att axlarna är olika långa för resp. sida. Är axeln aldrig renoverad kan det vara ide att plocka ur klumpen med och se hur glapp den är. Passa på och tvätta ur hela bakaxelhuset (banjon) Jag använde en hemmakonstruerad läskstång med trasor avfettning /diesel och gjorde den kliniskt ren innan ihopsättning. Det behövdes kan jag säga. Montera ihop hela axeln fyll på med olja upp till underkant plugg.Tror jag fick med allt.Lycka till. mvh Tommy Citera
Tony.S CMC 2246 April 19, 2009 Report April 19, 2009 Tog upp den här gamla tråden igen eftersom jag har rivit ner axlarna. hade stora vibrationer över 90 km/tim när jag körde igår,och pallade upp bilen och körde. Såg då att däcken vibrerade mycket när man närmade sig 80-90km. Troligen behövs balansering,men fälgarna har större centrum än passningen på trumman,så centrumringar kanske också behövs. Men höger hjullager är också slut. Jag väntade att det skulle komma olja när jag plockade ut axeln,men det kom inget låg bara på botten i röret. Det måste väl vara för lite var sitter påfyllningspluggen exakt. Citera
CMC 1061 Berra April 19, 2009 Report April 19, 2009 Påfyllning är den samma som nivåpluggen på klumpen nästan jäms med kardan axelns läge. Följ från yoken inåt på klumpen så ser du en plugg som sitter där.Berra Citera
Tony.S CMC 2246 April 19, 2009 Report April 19, 2009 Kanon Berra Skall ta axeln till en mek verkstad och pressa av hjullagret,bussningen gick enkelt att knacka loss. Citera
Tommyax April 19, 2009 Report April 19, 2009 Jag svarvade till egna centrumringar i aluminium.Funkar perfekt, kör du med aluminiumfälgar och de inte sittter centrerade kan det gå som för mig. Vibrationerna pga ej centrerad gjorde att bultarna lossnade och fälgen slog av hjulbultarna, fick smyga hem på 2 hjulbultar./Tommy. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.