Jump to content

351cl 2v tips?


Ahlebrand

Recommended Posts

läste i en ford motor bok. Ett så kallat "dirty bolt on"

montera ett 4v insug och en 4port holley 6-700. Sas ge 30-35hk trots dålig portmatchning mot 2v toppar.

snabbt och enkelt att testa.

Link to comment
Share on other sites

läste i en ford motor bok. Ett så kallat "dirty bolt on"

montera ett 4v insug och en 4port holley 6-700. Sas ge 30-35hk trots dålig portmatchning mot 2v toppar.

snabbt och enkelt att testa.

Visste de överhuvud taget vad "portmatchning" var på den tiden? :shock: Jag vart kallsvettig när jag insåg hur dåligt 351W -70 toppar passade ihop med ett 4V-insug från -69.

Gällande frågan så är det inte mycket att göra utan att byta hårdvara. Finjustering av förgasare, tändning och ett nice luftfilter kan göra lite gott möjligen. Byter man utväxling i bakaxeln så kan man ju få känslan av bättre ös under huven. =) Det finns egentligen inga genvägar till en potent motor så byte av insug / förgasare är nog det som verkligen gör skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Har ni några tips på hur jag kan få min maskin att bli lite piggare utan att ev. byta toppar och förgasare till 4v?

Alla tipps är bra :D

Mvh!

Alex

Cleveland 2V toppar sjunger perfekt. Gör dig inte av med dem !

Skaffa ett insug som tar en 4portsförgasare och dito fugge så bör det ge lite mer effekt än tvåports orginalförgasaren med orginal "2v gjutjärnsinsuget". Tyvärr så finns det inte så mycket eftermarknasinsug till Cleveland att välja på som är bra för milt gattrim.

Själv kör jag med Edelbrock Performance för 2V topplock. De tar 4 portsförgasare såsom min Holley 600 vac. Fungerar mycket, mycket bra :twisted:. Det är ett djävla drag hela vägen från 1800-5500rpm. Se min sig. ang. kamaxel mm.

Jag hade tidigare samma sorts insug fast för Clevelands 4V toppar. Det passade dåligt mot 2V topparna. Det var knappt det tätade men det funkade bra det också, faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en 73as cleveland. Bytte kam, insug och gasare i vintras, portade även topparna lite, motorn blev riktigt rapp jämfört med orginal. Snikade och handlade insug (edelbrock performer) o gasare (carter 625) begat = 3000kr. Ny kam (lunati bracket II) 2000kr. Går som sagt bra nu motormässigt men 2.80 utv. ska bytas till 3,55 + diff för att få den ännu piggare!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...