Svedis December 10, 2006 Report December 10, 2006 I USA hörde jag en musseägare säga .." I had the engine blueprinted" ..Vad innebär det?? Genomgåengen eller målad eller renoverad eller ...? Citera
Nenne December 10, 2006 Report December 10, 2006 Hopsatt enligt ritningarna (blue prints på engelska eftersom de var blå, någon form av tidigt kopieringsteknik antar jag), dvs alla spel inom snäva toleranser, balanserat, etc, etc, för att motorn ska tåla lite mer varv och ge lite mer effekt. Inget mystisk alls med andra ord, bara noggranhet. Citera
Svedis December 10, 2006 Author Report December 10, 2006 Det var en -65 som han haft de senaste 15 åren och för 3 år sedan blev den "blueprintad" ! Menar du då helrenoverad eller?? Citera
Nenne December 10, 2006 Report December 10, 2006 Det beror på vad man menar med helrenoverad, det är ett luddigt begrepp som används redan efter ett kolvringsbyte av vissa individer men i min bok så är det snäppet under blueprinting. Motorn blir i ungefär samma skick som när den lämnade fabriken.Blueprinting betyder att man sätter samman motorn helt enligt specifikation (t.ex. en ritning), vilket är en stor förbättring på en Amerikansk motor som satts ihop på tid av ett gäng ointresserade montörer som antagligen inte kunde skilja på en fördelare och en baklykta.Allt (nytt som gammalt) som inte möter specifikationen byts ut eller bearbetas tills det gör det. Citera
freddan302 December 11, 2006 Report December 11, 2006 Man kan väl säga att man gör komplett isärtagning och ihopsättning av motorn och förfinar alla detaljer, t.ex slipar av grader, gjutskägg, väger in kolvar, stakar, balanserar etc. etc. så det blir "som det var tänkt från början" Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 11, 2006 Report December 11, 2006 Hej.En motor som är Blueprintad, alltså bygg som den gjordes originalföre montering på fabrik, inga krusiduller, nya s.k. NOS delar, alltefter originalmotorn sammansättning på fabrik. Blueprint är helt enkelt en kopia på originalet. Citera
ThomasFB December 11, 2006 Report December 11, 2006 Om blueprintning är att bygga som man gjorde i fabriken, vad heter det då man toppdeckar, linjehenar, cc:ar, filar in kolvgapet, riktar cylinderloppena, viktmatchar, mäter in kolvarna skilt i varje lopp, slipar in lagertoleranserna, ändrar sätesvinklar mm.''En som undrar' Citera
Radioman December 12, 2006 Report December 12, 2006 Jag har uppfattat det som att man sätter ihop motorn med fullständig koll, och dokumentation, på alla spel mm. I detta kan ju de extraordinära åtgärderna, som du nämner, rtm, ingå. Skulle nog vilja tillägga att det du nämner, rtm, med tillhörande dokumentation är blueprinting. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 12, 2006 Report December 12, 2006 Hej.Det är möjligt att jag har fel, men jag tvivlar, att göra ens.k. blueprint är att göra en exakt kopia av original. Men det är klar att om vi har samma inställning till en Blueprintsom vi har till Clone så förstår jag missuppfattningen. Jag vet att redan som liten gjorde jag en blueprint aven teckning, då la man ett skallat kalkeringspapper mellan originalet och sitt eget vita papper, sedan följer manlinjerna på originalet; vips så har man en kopia, blueprint eller clone av originalet. Det är också helt rätt att det blir en Blueprint, Clone, Kopia om du kopierar och bygger en likadan trimad motor, det är ju det samma. Citera
-86GTStang December 12, 2006 Report December 12, 2006 Blueprinting :In engine blueprinting, all the specifications are double-checked. Usually this indicates closer-than-factory tolerances, with custom specifications appropropriate for a street car or a race car. The goals usually are to:Ensure the engine puts out the rated horsepower (because not all mass-production engines put out the rated horsepower) for its manufacturer's design orEke more horsepower out of a given engine design, by extra careful measurement and assembly balancing of reprocating parts and rotating assemblies, to reduce engine vibrations thus achieving more horsepower due to recover of horsepower "lost" to vibrations Ideally, blueprinting is performed on components removed from the production line before normal balancing and finishing. If finished components are blueprinted, there is the risk that the further removal of material will weaken the component. However, lightening components is generally an advantage in itself provided balance and adequate strength are both maintained, and more precise machining will in general strengthen a part by removing stress points, so in many cases performance tuners are able to work with finished components.For example, an engine manufacturer may list a piston ring end-gap specification of 0.003 to 0.005 inches for general use in a consumer automobile application. But or an endurance racing engine which runs hot, a "blueprinted" specification of 0.00045 to 0.00050 may be desired. For a drag-racing engine which runs only in short burts, a tight 0.00035 to .00040 inch tolerance may be used instead. Citera
Nenne December 12, 2006 Report December 12, 2006 Hej.En motor som är Blueprintad, alltså bygg som den gjordes originalföre montering på fabrik, inga krusiduller, nya s.k. NOS delar, alltefter originalmotorn sammansättning på fabrik. Blueprint är helt enkelt en kopia på originalet. Långt därifrån, originalet är ofta ett skämt jämfört med en blueprintad motor. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 13, 2006 Report December 13, 2006 Hej. Jag kliver av tåget på den här stationen, och tar nästa tåghem, måste kolla min blueprintade clone kopia. Citera
ThomasFB December 13, 2006 Report December 13, 2006 Jag har uppfattat det som att man sätter ihop motorn med fullständig koll, och dokumentation, på alla spel mm. I detta kan ju de extraordinära åtgärderna, som du nämner, rtm, ingå. Skulle nog vilja tillägga att det du nämner, rtm, med tillhörande dokumentation är blueprinting.Hihii, försökte vara lustig.... Har några bilar där det sitter 'blueprintade' motorer i, vissa mer, andra mindre. Åtgärderna kan i vissa fall vara omfattande, men dom ger märkbar nytta. Om kolvarna väger över 800 gram styck och man önskar varva 7500+, vill man gärna ha allt i balans Citera
Radioman December 15, 2006 Report December 15, 2006 Hihii, försökte vara lustig.... Har några bilar där det sitter 'blueprintade' motorer i, vissa mer, andra mindre. Åtgärderna kan i vissa fall vara omfattande, men dom ger märkbar nytta. Om kolvarna väger över 800 gram styck och man önskar varva 7500+, vill man gärna ha allt i balansVisst, du tog i lite men du har ju ändå, i princip, rätt . En detaljerad dokumentation är det som är blueprinting enligt min uppfattning. Det är det som är värt något när man säljer bilen och talar om att t.ex. "motorn är renoverad".Ritningarna som de gjorde förr var ju blåa "spritutskrifter" (?) och blueprinting, eller hur?Även om Fords orginalmotorer kanske inte har de bästa toleranserna i världen så hade de väl i alla fall dokumenterade spel? Fast förstås, inte för varje individ för sig Själv varvar jag aldrig mer än 5500 med min gatracer. Det räcker riktigt långt ändå Citera
ThomasFB December 17, 2006 Report December 17, 2006 Tja, egentligen inte. Ultimat blueprinting är egentligen då man strävar till att ha alla toleranser och mått på idealvärden. Dessa värden må då vara fabrikens uppgivna, eller värden som tagits fram genom tester.Sen finns det givetvis olika nivåer av blueprinting. Vill man hålla sej inom fabrikens angivna "idealvärden", (som ofta är ganska vida +/-), eller driver man detaljerna till sin spets och jobbar inom betydligt snävare toleranser.T.ex. cylinderloppena och deckhöjden på en amerikaåtta kan variera ordentligt, p.g.a fabrikstoleranser i serieproduktionen. Detta kan ge betydligt olika mått och värden i varje cylinder. Grunden för en bra blueprintning görs i blocket. Citera
Husse December 17, 2006 Report December 17, 2006 Ang. blue printing kolla in denna länk: http://www.hastingsmfg.com/ServiceTips/ ... inting.htmHittade detta i en annan tråd där Radioman skall ha äran för länken.Där gällde det planing, men jag hittade detta när jag var in och tittade i länken som Radioman hänvisade till. Citera
Recommended Posts