Macke December 15, 2006 Report December 15, 2006 Tänkte byta ramlager o sätta in en hv-oljepump då oljetrycket börjar vara dåligt på tomgång när motorn blir genomvarm samt även byta bakre vevaxeltätningen för att slippa dom irriterande små oljedropparna!Är det någon som tagit lös tråget och bytt på plats som jag tänkt göra? Dela gärna med dig av dina erfarenheter och knep. Det är en 351a Cleveland i en 70as ht. Citera
Ingo December 15, 2006 Report December 15, 2006 Går bara tråget att få ner så går det ju bra att byta vevlager,men ramlager vete tusan om jag vill göra på plats.De i mitten går ju att komma åt,men risken är stor att det blir problem med någon tätning fram eller bak och oljeläckage. Du har kollat upp oljetrycket med justa givare eller en riktig oljetrycksmätare?Och oljefilteret är ok? Citera
Macke December 15, 2006 Author Report December 15, 2006 Har inte kollat det med annan mätare eller bytt givare men fenomenet fanns redan förra sommaren. Köpte bilen efter att den stått ett par år så jag bytte olja o filter innan jag började köra längre sträckor med den. Första långa svängen var bilprovningen och upptäckte att oljetrycket sjönk under skalan medan jag väntade på tomgång. Bytte då från 10/30 till 20/40 olja och har kört ca 200 mil sen dess, men sista svängen till stan i höstas så märktes det att det måste göras något åt det. Efter ca 15 sek på tomgång så var trycket noll och ett dovt "dunkande" hördes, hoppas bara att veven klarat sig.Hade tänkt lossa överfallen lite sen ta och byta ett åt gången, borde inte behöva ner med veven mer än ca en milimeter (har gjort lika på b20 motor förut). Citera
Ingo December 16, 2006 Report December 16, 2006 Att ligga under är kletigt och vidrigt,samt trångt.Undrar om du vinner någon tid på förfarandet?.Du måste ju ändå lyfta motorn något för att få ner tråget.vet dom som lossat framvagnen för att slippa lyfta ur motorn,men då är det principen,och inte vad som är enklast som styr.att lyfta ut motorn och hänga upp den i ett motorstöd tar inte speciellt lång tid,och då kan du kolla annat också samtidigt.Klappret du hörde var inte lyftarna då?.Ser motorn "tjärindränkt" ut under ventilkåporna?. det kan inte vara så att sugsilen lagt igen för att för "bra" olja löst upp flera decenniers avlagringar? Citera
Macke December 16, 2006 Author Report December 16, 2006 Har litet garage så motprlyft är tyvärr inte så enkelt... Går det inte så får jag lov att vänta till våren när bilen kan stå ute, så tänkte försöka med lite folkracemeka så länge. Citera
Ingo December 16, 2006 Report December 16, 2006 Det kan ju även vara oljepumpen som har en "trött" fjäder,eller en reducering som inte stänger hundraprocentigt,men du måste ju ner med tråget för att se pumpen på cleveland ändå.men trägen vinner... Citera
Macke December 17, 2006 Author Report December 17, 2006 Tog ner tråget idag, ramlagren var röda o fina dvs totalt slut, ska beställa nya i veckan. Gick bra att få ner tråget förutom att ena headersen var i vägen. Vart dock lite prickig i ansiktet men men Citera
Ingo December 18, 2006 Report December 18, 2006 Kul jobb Kolla ordentligt att veven ser ok ut,eljest är det väl tvksamt om lagerbyte är lönsamt.. Citera
Radioman December 18, 2006 Report December 18, 2006 En riktig raggarrenovering he he Visst,det kan gå. Du måste släppa på överfallen så du får i både övre och undre "halva" innan du kan dra överfallen. det gäller att du "fettat" fast de övre lagerhalvorna i rätt läge innan du dra fast överfallen. Hmmm ... vid närmare eftertanke så tror jag inte jag ens vill försöka med detta. Angående bottentråget. På min Cougar behöver man bara ta bort lite framvagnsdetaljer för att få bort tråget. Detta med att byta bakre packboxar vetefan om jag skulle klara av med någon garanti på bra jobb Du måste "ha dän" veven (för att citera en östgöte) för att kunna göra ett gott jobb med den tätningen. Det är två halvor som sitter förskjutet mot motorblocket och överfallet. Läppen skal ligga ot rätt håll innanj överfallet dras mm. nej ...... inte Du har heller ingen koll på hur mycket veven är sliten, eller skall du försöka mäta därunder och köra plastiguage osv?Men ändå är det väl så ... vill du skjuta på "det roliga" att renovera motorn ordentligt så nog tusan kan du kanske lyckas med detta. Från egen erfarenhet vet jag dock att även med seriösa ingrepp så blir det ofta problem. Kanske har jag haft otur bara Jag vet också gladlynta raggare utan teknisk kunskap som skuffar runt med sina amerikanare år efter år i glädje över sitt intresse där man bara behöver ståltråd och en kompis med svets. Jag tycker du skall fråga rtm här på forumet. Jag skulle gärna vilja se hans kommentarer till en sån här renovering. Jag har själv försökt att snåla. Men då handlade det om att spara in en balansering. Nu blev jag, som tur är, övertalad av rtm och någon mer auktoritet här på forumt, var det Lars J ?, att verkligen satsa på en balansering när det mesta andra var renoverat och OK på motorn.Långt inlägg på en måndag, men jag har druckit glögg I morgon skall jag vara "ledig" och byta topplockspackning på vår sketans bruksbil, en Renault scénic. 2:a gången på två år. Thats awsome just before christmas Citera
Macke December 20, 2006 Author Report December 20, 2006 Ligger sjuk nu så skruvningen får vänta, tror nog det kommer gå bra. Lager o pump är beställda så hoppas få det innan helgen. Kör typ 200 mil på en sommar så det borde hålla ett tag trots allt. Den gick ju med risiga lager och oljeläckage i sommar så det värsta som kan hända är ju bra lager ny hv-pump och läkande packning.... en förbättring hur som helst. Gick igenom överdelen förra vinter och bytte packningar, kamdrivning, mm. Har några avgasventiler som är lite glapp (lite blåryk på höga varv)men i övrigt såg allt fint ut. Motorn har gåttt som en klocka hela sommaren förutom oljetrycket på slutet som varit tveksamt.Man blir ju riktigt sugen på att köra en sväng nu när man tänker på det..... Citera
Macke December 24, 2006 Author Report December 24, 2006 Nu sitter lagren där i alla fall, lite bökigt med ramlagret närmast turbin men sen gick det bra, bara tillbaka med tråget och ena heedersen sen ska det gå att köra. Tog ca 5 timmar att byta alla lager varav det bakersta 2 så enklare än att lyfta snurran i alla fall.... Ska bli spännande och starta upp! Citera
Macke December 25, 2006 Author Report December 25, 2006 Jo, dom var helt slut oxå, tog ca 45 min att byta alla vevlager när tråget är borta. Ska tillbaka med tråget och ladda batteriet (bara12 volt) sen är det bara att hoppas, den går då runt nu med lite ström så alla lager bör ju sitta där dom ska.... Citera
Ingo December 25, 2006 Report December 25, 2006 var det mycket" gegga" i sugsilen och i botten på tråget?.Kul med "gilla läget" mek.I dag när bilarna bara används som hobbybilar blir allt så seriöst.Har du inga riktiga otrevligheter på vevaxeln bör det hät fungera ok.Tänk på att varmköra bilen rejält innan belastning,speciellt nu när du monterar högvolymoljepump. Citera
Terner December 27, 2006 Report December 27, 2006 Men åhh en Mussemotor e ju superlätt att plocka ur och göra vid i lugn och ro. Och så kan man ju passa på att snygga till lite runt om med /Terner Citera
Macke January 4, 2007 Author Report January 4, 2007 Jaha, då var den provstartad, startade direkt och inga missljud, oljatrycket verkade ok. Körde bara motorn ca 1 min men hade det blivit galet skulle det nog märkts. Då vet man ju att det går och tar ca 10-12 arbetstimmar. Mindre tid än att skruva ut den och göra det då men lite bökigare förstås. Har bara hållit till i mitt lilla garage med bilen på pallbockar. Bara att bytta diffklumpen sen är den klar för en sommar till...?Ha en bra skruvarvinter alla glada, snart vår! Citera
Radioman January 4, 2007 Report January 4, 2007 Klarar du packboxpisset bak och fram då ?Är det inom miljö, besiktnings och miljö toleransens varians så är det ju en bra raggarreonovering. tjeee Citera
Terner January 4, 2007 Report January 4, 2007 Klarar du packboxpisset bak och fram då ?Är det inom miljö, besiktnings och miljö toleransens varians så är det ju en bra raggarreonovering. tjeee Bakre packboxen får du inte ut utan att ta ner svänghjulet och därmed växellådan så några ramlager vart väl inte bytta? eller?Vevlager däremot kan man ju ta den vägen.Hoppas allt håller tätt !/Terner Citera
Macke January 5, 2007 Author Report January 5, 2007 Gick att byta ramlagren, veven rörde sig lite längst mot lådan så det blev lite besvärligt att byta det bakersta men efter några svordommar satt det där, det var en filtpackning där bak så det gick bara att byta undre halvan men den läker då inte när den står stilla längre i alla fall (förut droppade det hela tiden). Nu ska jag ta itu med min döda kupefläkt.... Blir säkert kul? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.