Micke66HT January 8, 2007 Report January 8, 2007 Vibrationer , kraftiga vibrationer när man ska iväg från stillastående, va kan det bero på? har bytt båda motorfästen för de var av , men det blev inte bättre.. går bättre om man startar på tomgång.. bilen är en 66a ht 289 4v 4speed man. Citera
Hakan rocker January 8, 2007 Report January 8, 2007 Hej!Är växellåds fästet ok? knutkors? om lamell/koppling är helt slut så kan man få konstiga ryck/vibrationerspånar lite bara lycka tillHåkan Linder Citera
Nenne January 8, 2007 Report January 8, 2007 Kopplingslamellens ryckutjämnare kan ha tappat spänsten eller så kan Du ha fått olja på beläggen.Är det någon skillnad om motorn är varm eller kall? Citera
Micke66HT January 9, 2007 Author Report January 9, 2007 Kopplingslamellens ryckutjämnare kan ha tappat spänsten eller så kan Du ha fått olja på beläggen.Är det någon skillnad om motorn är varm eller kall?Nej, ingen skillnad, brukar starta på tvåan, utan gaspådrag för då märks inget, så man får ju planera parkering bort från uppförsbackar.. Har för mig att lamellen är bytt, men inte tryckplattan.. kanske är den? Citera
NiklasW January 9, 2007 Report January 9, 2007 Det låter som min var förut. Släpper man kopplingen med för mycket gas och för snabbt så rycker det och sliter något fruktansvärt.Felet var att svänghjulet hade "hotspots", dvs härdade blå fläckar på ytan.Dessa kan gå att slipa ner, men det är stor risk att det kommer tillbaks. Bättre att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt svänghjul. Citera
Nenne January 9, 2007 Report January 9, 2007 Ryckutjämnarna som brukar nog visa sig först när motorn blivit varm så det kan Du nog utesluta. Och om jag minns rätt så gäller samma sak för olja på lamellen (Viktigt att alltid kolla/byta tätningen vid ingående axeln i växellådan när man byter koppling, det är så trist att behöva riva ut allt igen för att byta en detalj som inte kostar många kronor)."Hot Spots"? ja, varför inte. Jag har inte råkat ut för det personligen men det betyder ju ingenting. Om man måste byta svänghjulet eller om det räcker med att slipa det beror ju på hur djupa sprickorna är, men var jäkligt noggrann med att kontrollera svänghjulet om Du låter slipa det. En snurrande massa med stora sprickor i är inget kul, särskilt om man tänkt sig varva motorn det allra minsta. Citera
Terner January 13, 2007 Report January 13, 2007 Har precis lämnat mitt svänghjul för att få värmesprickorna bortslipade. Problemet är ju inte egentligen själva sprickan utan att sprickkanterna sticker upp ovanför ytan och blir små förhöjningar. Får se hur det blir är jag inte nöjd får det bli ett nytt./Terner Citera
Toni CMC1361 January 14, 2007 Report January 14, 2007 MickeHade precis samma problem i fjol och föregående ägare hade bytt allt i kopplingen.Bytte växellådsfästet och livet leker igen!Det gamla såg och kändes helt okej ut, men var tydligen kass.Lycka till. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.