Jump to content

Min 89'a.


Calle

Recommended Posts

Jo dom skall köras!

Min målsättning är att kunna köra till jobbet, på bana och strippen.

Jag har ett NOS Big Shot, 150hk på denna repa, testade också med 200 - missad växel och varvtalskyddet gick på långt före mållinjenmen ändå 11,2 nånting.

Motorn är ganska standard faktiskt, hela blocket och kammen är orginal, topparna är portade E7, orginal spridare, Granatelli, BBK, Holley insug (portat orginal insug ger lägre ET när jag kör utan gas), Tremec och 4.10. MT Radialer 275x15

Återkommer om ET utan gas och 60 fotare med och utan gas.

Funderar på årets uppgraderingar. Listan är lång så jag måste prioritera.

Har nån erfarenhet av:

- PMS från Anderson MS

- Manuel Flaming River kuggstång

- Cobra R broms kittet

-

Link to comment
Share on other sites

Utan gas:

60 ft - 1,75

1/8 - 8,25@135

1/4 - 12,95@170

Med 150hk gas:

60ft - 1,55

1/8 - 7,25@154

1/4 - 11,40@179

Med 200hk gas: :? (Toppackningarna gav med sig! - som tur var?)

60ft - 1,61

1/8 - 7,21@157

1/4 - 11,23@195

mvh/ Calle

Link to comment
Share on other sites

Gula Koni, de hårdare fjädrarna från FMS, Maximum Motorsports sub-frame connectors, MM torque arm och P-stag.

Väghållnings chassi alltså. orginalfjädrarna bak ger faktiskt något sämre 60ft tid!

Plast huv, ingen AC, ingen luft pump, inga kattar.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Meget bra tider, med orginalkam og portede orginaltopper !

Gass er sikkert skøy, og med gode topp pakninger og ignition retard, går det som F.

Har manuellt Flaming river kit på min bil. Fungerer helt fint. Litt tung på rattet ved bykjøring og 225 framdekk. Men, god trening..

Utrolig god veifølelse ved hastigheter over 50kmt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Utan gas:

60 ft - 1,75

1/8 - 8,25@135

1/4 - 12,95@170

Med 150hk gas:

60ft - 1,55

1/8 - 7,25@154

1/4 - 11,40@179

Med 200hk gas: :? (Toppackningarna gav med sig! - som tur var?)

60ft - 1,61

1/8 - 7,21@157

1/4 - 11,23@195

mvh/ Calle

Hatten av. Hyfsat chassi, verkar funka bra med Koni. "Hoppar" bakaxeln alls, eller greppar den direkt?

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att den biter i rätt så omedelbart, baserat på 60-fotstiderna. Jag har bara maginellt bättre 60fotstid med min, jfr med hans runda utan gas, med mitt chassi helt anpassat för Dragracing...

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag noterade också 60 ft tiderna, dom sitter där dom skall, trots chassit. Det är en intressant uppsättning och verkar vara bra balans mellan grepp raktfram och kurvegenskaper.

Har själv alltid undrat över bakaxelhoppet på Fox- modellerna, speciellt manualväxlade, men det kan tydligen avhjälpas genom att byta ut originalbitarna i bakvagnen.

Bilen tycks kränga ganska häftigt över framhörnet, så det är kanske inte så megastyv fjädring framtill ändå, vilket hjälper till vid viktförskjutningen.

Link to comment
Share on other sites

Den greppar bra, men det krävs lågt tryck i drag radialerna - under 1,0 kg.

Krängningen är nu delvis åtgärdad med ny K-balk (Granatelli faktiskt), länkarmar (MM) och koilovers (MM) i alla fyra hörnen. dessutom manuell kuggstång (FR).

Jag skall försöka få fram bilder så småningom.

Den gick ganska bra på Gotland Ring trots panik mek sista dagarna och med standard hjulvinklar.

Givetvis Toyo R-däck från KR Motor - så klart.

Link to comment
Share on other sites

1 kg i dragradialerna är nog inte optimalt. Radialer för dragracing åker folk generellt med högre tryck, då de beter sig annorlunda än de klassiska wrinkle wall däcken. Personligen åker jag med 17psi (1,2 kg) i mina slicks, utan slangar. Du kanske skulle prova klassiska ET streets eller slicks om du vill åka med lägre tryck?

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Du är hjärtligt välkommen, körningarna startar nästa onsdag. Kolla www.srif.se för tävlingsschema. Tror det kommer att köras 4 st 3 dagarstävlingar, 1 2-dags (street extreme blabla) och en 4 dagars (winternationals). Detta förutom alla onsdagar med start nästa vecka och in i slutet av september. Vill du passa på att sladda lite på runtrunt bana med så finns både Knutstorp och Sturup inom ca 45 min körtid från Malmö. Är dock inte så insatt i deras schema och aktiviteter.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Kör du med krängningshämmare ikopplad på strippen?

Min e åsså väck, den väger hur mycket som helst och, hindrar utfjädringen. Kapade förresten ett varv på mina Moroso Trick springs i helgen, ska bli intressant att se vad det gör för stancen på bilen... har haft lite 4x4 look framtill innan...

Link to comment
Share on other sites

Kör du med krängningshämmare ikopplad på strippen?

Nix, den åker av åssa har jag SAAB-fälgar med 175/65/15 Koreadäck fram.

Gissade väl det. Ställer du om hjulvinklarna också, eller blir det för jobbigt? :--

Det finns ju dessa lättare hollow-tube hämmare för den late, så att man bara behöver lösa på ändarna istället för att ta bort hela hämmaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Inget inlägg på snart en månad så jag slänger in en bild på min.

Vänster fram har nu blivit uträtad efter incident i somras, passar samtidigt på att modda nederdelen på skärmen.

Tittartävling. Fin felet i bilden!

mvh

Calle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...