Jump to content

Automatchoke - hur fungerar den?


Lars Brisman

Recommended Posts

På min 289-2V med aut.choke går ett värmeisolerat kopparrör från choke-enheten till grenröret. Ett annat kopparrör går från grenröret till förgasarens "friskluftsida". Det förstnämnda röret har lossnat från grenröret. Hur har det suttit fast vid grenröret? Röret är utkragat i änden. I grenröret verkar det sitta en utkragad rörstump (se bild).

Hur är anordningen tänkt att fungera?

/Lasse

lars.brisman@glocalnet.net

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars.

Ditt rör har troligen gått av som det nästan alltid gör, du

får kanske borra ur den avbrutna delen, nya förvärmnings

rör för choke finns att köpa. :)

Röret transporterar varm luft från grenröret till

bimetallen i den svarta plastdelen, bimetallen

påverkar chokespjällen mekaniskt genom att vrida

axeln så att de öppnar för full genomströmning av

luft i förgasaren när motorn är varm. :?

När bimetallen avsvalnar så återgår spjället till

stängt läge d.v.s. full choke. ;)

Link to comment
Share on other sites

På min 289-2V med aut.choke går ett värmeisolerat kopparrör från choke-enheten till grenröret. Ett annat kopparrör går från grenröret till förgasarens "friskluftsida". Det förstnämnda röret har lossnat från grenröret. Hur har det suttit fast vid grenröret? Röret är utkragat i änden. I grenröret verkar det sitta en utkragad rörstump (se bild).

Hur är anordningen tänkt att fungera?

/Lasse

lars.brisman@glocalnet.net

Den här filen beskriver hur man byter filtret i grenröret och kan väl duga som en liten allmän beskrivning av chokesystemet.

http://www.428cobrajet.org/files/choke- ... ebuild.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att man kan ta bort röret upp till förgasaren utan att det läcker nere i grenröret - eller har jag helt missförstått funktionen? Har nämligen tagit bort rören mellan grenrör och förgasare då jag har tänkt att köra utan choken. Pumpar lite extra så brukar den starta ändå... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I många fall är det inte så svårt att leva utan choke funktionen,

det är många som spärrat spjällen i öppet läge, det brukar då

vara nödvändigt att tjuvhålla gas en stund innan avresa. :?

Det är alltså inte så nödvändigt att använda chokens funktion,

jag har haft Mustanger med och utan funktionen, vill påsstå

att man klarar sig utan. :roll:

Varför man klarar sig utan är för att vi oftast använder våra

gammelmustanger på sommaren och då är det inte så nödvändigt

med choke. 8)

Men det är givetvis ett plus att ha funktionen anntingen manuellt

eller elautomatisk. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mer på om jag får några problem med att det läcker nere vid grenröret när jag tagit bort rören upp till förgasaren. Men om det är som jag tror så är hålet för rören inte direkt förbundna med avgaserna.

Lars B - jag kan fota mina bortagna rör om det är någon hjälp för dig. Säg bara till om vad du vill se!

Link to comment
Share on other sites

Som har sagts i tidigare inlägg så fungerar automatchocken sällan, ej heller på min bil så jag har spärrat chokespjället i hel-öppet läge.

Men om man skulle vilja bygga om till manuell choke, vet någon om det finns färdiga ombyggnadssatser att köpa ?

Fanns det överhuvudtagen manuell choke på en 65-a eller var det bara automatchoke som gällde ?

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...