Jump to content

Mustangförsäkring


Gurra
 Share

Recommended Posts

Hej Gurra.

Har du haft eller har Mustang så är MHRF försäkring ett

bra val, dock endast som original eller tidsenligt förändrad

Mustang, ring Folksam och kolla det är Folksam som

hjälper till i steget före en entusiast försäkring från MHRF. :)

Läs mer om detta på hemsidans första sida eller ta

kontackt med Anders Nilsson som är försäkrings ansvarig i

Classic Mustang Club Sweden 013-85051 ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag vet att det är en gammal tråd men tänkte att det kan vara intressant för andra som letar försäkring.

Jag pratade med IF och helförsäkrade min Mustang -73 för 4556 kr per år, 1000 mil och lägsta självrisken.

När bilen är avställd kostar det ca 100 kr per månad.

Avställd, november-april = 600 kr

Påställd maj-oktober = ca 2300 kr

Tot: 2900 kr för helförsäkring. Då kan du använda bilen precis som vilken bil som helst. Inga restriktioner och den är försäkrad till marknadsvärde... Men det behöver inte betyda något. Gäller att ta foton för att kunna påvisa skicket om bilen bli stulen.

Vad jag har förstått så är MHRF försäkringen begränsad, får inte användas till arbetet, kompisar och affären osv.?

Link to comment
Share on other sites

Här går att läsa om de krav som MHRF ställer bl.a. att du ska ha en bruksbil registrerad på dig så du kan ta den till och från ditt arbete ;)

Annars är detta en bra och väldigt billig försäkring

Läs mer här

http://www.mhrf.se/include/pages/pdf/Villkor2004.pdf

MVH Janne Besiktningsman reg vätterbygden

Sida 10, pukt 6

Fordonet ska ägas och brukas för personligt nöje i hobbysyfte och får således inte användas som bruksfordon.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finstilta är en sak, men kom ihåg ersättningsrisken på

annan försäkring är betydligt mer svårtolkad än det som

MHRF ger vid skada eller förlust av fordonet. :?

Jag anser och tycker att det är av större vikt att eventuellt

få ut vad som krävs vid skada eller förlust (Stöld) åverkan. :?

Du är inte förbjuden med MHRF att åka till arbetet för att

visa upp din vackra vagn, eller åka på klubbens veckoträffar,

eller andra träffvarianter, mycket sånt i veckorna på sommar-

halvåret. 8)8)8)

Vad jag vet så kan inte det vara vicktigt att använda finbil

som en bruksbil, då verkar det för mig som att entusiasten

är borta och titta vad jag har personen kommer fram istället. :roll:

Kan du få en MHRF :?: kolla på hemsidan MHRF, det bästa är

att göra en försäkringbesiktning av någon besiktningsman i

klubben, göra en ansökan och se vad som är rätt eller fel. ;)

Som CMC medlem ger jag dig rådet att ringa Folksam först och

försäkra, varför, jo för om din MHRF ansökan går igenom, så

är det betydligt enklare att flytta föräkring. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finstilta är en sak, men kom ihåg ersättningsrisken på

annan försäkring är betydligt mer svårtolkad än det som

MHRF ger vid skada eller förlust av fordonet. :?

Jag anser och tycker att det är av större vikt att eventuellt

få ut vad som krävs vid skada eller förlust (Stöld) åverkan. :?

Du är inte förbjuden med MHRF att åka till arbetet för att

visa upp din vackra vagn, eller åka på klubbens veckoträffar,

eller andra träffvarianter, mycket sånt i veckorna på sommar-

halvåret. 8)8)8)

Vad jag vet så kan inte det vara vicktigt att använda finbil

som en bruksbil, då verkar det för mig som att entusiasten

är borta och titta vad jag har personen kommer fram istället. :roll:

Kan du få en MHRF :?: kolla på hemsidan MHRF, det bästa är

att göra en försäkringbesiktning av någon besiktningsman i

klubben, göra en ansökan och se vad som är rätt eller fel. ;)

Som CMC medlem ger jag dig rådet att ringa Folksam först och

försäkra, varför, jo för om din MHRF ansökan går igenom, så

är det betydligt enklare att flytta föräkring. ;)

Hmm... Det är ju bara det att man inte vill få några problem om något skulle hända... Det är inte så att jag kommer att använda bilen till jobbet dagligen men till och från. Vill trots allt använda bilen så mycket som möjligt... Vill inte att det ska bli några problem om oturen är framme.

Eftersom du tog upp det frågar jag fast svaret säkert redan fins i någon tråd. På vilket sätt är MHRF bättre vid förlust eller åverkan?

Försäkringsbesiktningen görs väll genom att ta kort på bilen som man sedan skickar in. Hur säkerställer man att värdet på bilen blir det rätta, går det att ha en dialog med besiktningsmannen?

Hur skulle du bedöma min bil av bilderna du har sett? Du kan skicka ett PM till mig eller svara här.

Det är inget påhopp eller "negativt" med detta inlägg, är bara nyfiken hur det går till.

Link to comment
Share on other sites

jag kan svara på några av dina frågor

vad det gäller värdet på bilen är det du själv som uppger det du tror

även om en besiktningsman kan hjälpa till med någorlunda värdering som du får uppge i din ansökan. Vidare måste besiktningsmannen okulärt titta på bilen räcker inte bara med kort. sedan lämnas papper och kort till besmannen som i sin tur lämnar det till Klubbens huvudbesiktningsman Anders Nilsson. som sedan skickar in det till MHRF

Kan berätta om en nyligen inträffad fadäs En medlem var och hämta sin bil efter en reparation men var inte nöjd med vissa saker så han vände tillbaks och utav misstag så trampa han på gasen istället för bromsen framför en släpvagn. Inga problem sa de på MHRF vi ersätter :D

Link to comment
Share on other sites

jag kan svara på några av dina frågor

vad det gäller värdet på bilen är det du själv som uppger det du tror

även om en besiktningsman kan hjälpa till med någorlunda värdering som du får uppge i din ansökan. Vidare måste besiktningsmannen okulärt titta på bilen räcker inte bara med kort. sedan lämnas papper och kort till besmannen som i sin tur lämnar det till Klubbens huvudbesiktningsman Anders Nilsson. som sedan skickar in det till MHRF

Kan berätta om en nyligen inträffad fadäs En medlem var och hämta sin bil efter en reparation men var inte nöjd med vissa saker så han vände tillbaks och utav misstag så trampa han på gasen istället för bromsen framför en släpvagn. Inga problem sa de på MHRF vi ersätter :D

Låter bra.... Ska ta mig en lite funderare under eftermiddagen och läsa igenom villkoren. Fyller kanske i en ansökan i kväll... :D

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag är s.k. besikningsman, kolla först på MHRF hemsida,

skriv ut ansökan om försäkring, ta de bilder som krävs

och skriv ut dessa på fotopapper gärna på en fotobutik

som har utrustning. 8)

Utrusta bilen med batterifrånskiljare på minuspol och

skaffa en 2kg pulversläckare som skall monteras i bilen. 8)

Värdet på bilen är något som kan diskuteras med

besiktningsman, här diskuterar man fram individuellt

värdet och ansöker med det man kommit fram till. :roll::?8)

Är det oklarheter med något så kommer i alla lägen MHRF

att kontackta mig eller försäkrings ansökande. ;)

Försäkringbesikning kan du t.e.x. göra på vår veckoträff,

du måste i sådat fall höra av dig till mig i god tid innan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fröberg Tänk dig för. När du ska ta försäkring. Det som Lasse pratar om är optimalt. Eller typ Bilsport försäkring. Allt annat är inte roligt om det händer något. då är det du ensam som står emot försäkringsbolaget. Alltså blir det list pris vad din bil är värd. Ca femtioörei deras ögon. Räkna med att du inte får något i ersättning. Sen spelar det ingen roll vad du säger och visar bilder. Och hur super matching numbers du har. Det är listan som gälleer. Alltså ingenting i deras ögon. Håll dig till dessa försäkringar så slipper du problem om olyckan skulle vara framme. Mig hände det i sommras. Så jag blev tvungen att ta bärgare. Det gick hur smidigt som helst. Hade jag kört vanlig försäkring. Så hade den stått där kvar ännu. Och dyrt är det med att ha sådanna försäkringar. Jag betalar trettonhundra per år fför hel försäkring. Istället för 540kr i mån för halv som dom ska ha. Och man får inte ett öre om det händer något.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Fröberg Tänk dig för. När du ska ta försäkring. Det som Lasse pratar om är optimalt. Eller typ Bilsport försäkring. Allt annat är inte roligt om det händer något. då är det du ensam som står emot försäkringsbolaget. Alltså blir det list pris vad din bil är värd. Ca femtioörei deras ögon. Räkna med att du inte får något i ersättning. Sen spelar det ingen roll vad du säger och visar bilder. Och hur super matching numbers du har. Det är listan som gälleer. Alltså ingenting i deras ögon. Håll dig till dessa försäkringar så slipper du problem om olyckan skulle vara framme. Mig hände det i sommras. Så jag blev tvungen att ta bärgare. Det gick hur smidigt som helst. Hade jag kört vanlig försäkring. Så hade den stått där kvar ännu. Och dyrt är det med att ha sådanna försäkringar. Jag betalar trettonhundra per år fför hel försäkring. Istället för 540kr i mån för halv som dom ska ha. Och man får inte ett öre om det händer något.

Berra

Mmmmm... Tar åt mig av det ni säger. Ser till att fylla i papprena för MHRF idag.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Inte på alla men en del 68 med 302 har stansat

vin nummer bakom insuget mellan torped och

insug. :?

Man kan se det på blocket ytan bakom

insuget, är det samma som bilens så kan man

säga att det är den originalmonterade motorn. :roll:

Försäkringbolaget är mer intresserad av vad det

är för motor i bilen typ 302-2V, annars finns ett

nummer på blocket bakom startmotor. ;)

Link to comment
Share on other sites

Är du säker John? VIN numret sitter väl inte på motorn. Var sitter numret

i så fall på en 390 från 68?

Mvh.

Från http://www.428cobrajet.com/id-block.html

Starting in 1967 for the 1968 model year, Ford began stamping partial VIN numbers on some production engine blocks, and this pad is where the numbers would often be stamped on a 428 CJ. The stamping is nearly impossible to see on this particular block, but knowing that those numbers are there gives new meaning to the term "matching numbers" when talking about Ford engines.

Videre...

I've also received reports from people who have found partial VIN stampings on the rear of the driver's side cylinder head.

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...