Gurra February 14, 2007 Report February 14, 2007 Vilken försäkring har ni?Först å främst behöver jag garage försäkring(låter som det är garaget som försäkras och inte bilen),något senare även nån typ av entusiastbils försäkring (d e jag som e entusiast inte bilen...) Gurra Citera
Fredrik fd 863 February 15, 2007 Report February 15, 2007 Bilsport låter väl klockrent för dig!http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=14/ Fredrik GBG Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 15, 2007 Report February 15, 2007 Hej Gurra.Har du haft eller har Mustang så är MHRF försäkring ettbra val, dock endast som original eller tidsenligt förändradMustang, ring Folksam och kolla det är Folksam somhjälper till i steget före en entusiast försäkring från MHRF. Läs mer om detta på hemsidans första sida eller takontackt med Anders Nilsson som är försäkrings ansvarig iClassic Mustang Club Sweden 013-85051 Citera
Fröberg September 16, 2008 Report September 16, 2008 Jag vet att det är en gammal tråd men tänkte att det kan vara intressant för andra som letar försäkring.Jag pratade med IF och helförsäkrade min Mustang -73 för 4556 kr per år, 1000 mil och lägsta självrisken.När bilen är avställd kostar det ca 100 kr per månad.Avställd, november-april = 600 krPåställd maj-oktober = ca 2300 krTot: 2900 kr för helförsäkring. Då kan du använda bilen precis som vilken bil som helst. Inga restriktioner och den är försäkrad till marknadsvärde... Men det behöver inte betyda något. Gäller att ta foton för att kunna påvisa skicket om bilen bli stulen.Vad jag har förstått så är MHRF försäkringen begränsad, får inte användas till arbetet, kompisar och affären osv.? Citera
Janne Holm CMC1740 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Här går att läsa om de krav som MHRF ställer bl.a. att du ska ha en bruksbil registrerad på dig så du kan ta den till och från ditt arbete Annars är detta en bra och väldigt billig försäkringLäs mer härhttp://www.mhrf.se/include/pages/pdf/Villkor2004.pdfMVH Janne Besiktningsman reg vätterbygden Citera
Fröberg September 16, 2008 Report September 16, 2008 Här går att läsa om de krav som MHRF ställer bl.a. att du ska ha en bruksbil registrerad på dig så du kan ta den till och från ditt arbete Annars är detta en bra och väldigt billig försäkringLäs mer härhttp://www.mhrf.se/include/pages/pdf/Villkor2004.pdfMVH Janne Besiktningsman reg vätterbygdenSida 10, pukt 6Fordonet ska ägas och brukas för personligt nöje i hobbysyfte och får således inte användas som bruksfordon. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hej.Det finstilta är en sak, men kom ihåg ersättningsrisken påannan försäkring är betydligt mer svårtolkad än det somMHRF ger vid skada eller förlust av fordonet. Jag anser och tycker att det är av större vikt att eventuelltfå ut vad som krävs vid skada eller förlust (Stöld) åverkan. Du är inte förbjuden med MHRF att åka till arbetet för attvisa upp din vackra vagn, eller åka på klubbens veckoträffar,eller andra träffvarianter, mycket sånt i veckorna på sommar-halvåret. Vad jag vet så kan inte det vara vicktigt att använda finbil som en bruksbil, då verkar det för mig som att entusiastenär borta och titta vad jag har personen kommer fram istället. Kan du få en MHRF kolla på hemsidan MHRF, det bästa äratt göra en försäkringbesiktning av någon besiktningsman iklubben, göra en ansökan och se vad som är rätt eller fel. Som CMC medlem ger jag dig rådet att ringa Folksam först ochförsäkra, varför, jo för om din MHRF ansökan går igenom, så är det betydligt enklare att flytta föräkring. Citera
Fröberg September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hej.Det finstilta är en sak, men kom ihåg ersättningsrisken påannan försäkring är betydligt mer svårtolkad än det somMHRF ger vid skada eller förlust av fordonet. Jag anser och tycker att det är av större vikt att eventuelltfå ut vad som krävs vid skada eller förlust (Stöld) åverkan. Du är inte förbjuden med MHRF att åka till arbetet för attvisa upp din vackra vagn, eller åka på klubbens veckoträffar,eller andra träffvarianter, mycket sånt i veckorna på sommar-halvåret. Vad jag vet så kan inte det vara vicktigt att använda finbil som en bruksbil, då verkar det för mig som att entusiastenär borta och titta vad jag har personen kommer fram istället. Kan du få en MHRF kolla på hemsidan MHRF, det bästa äratt göra en försäkringbesiktning av någon besiktningsman iklubben, göra en ansökan och se vad som är rätt eller fel. Som CMC medlem ger jag dig rådet att ringa Folksam först ochförsäkra, varför, jo för om din MHRF ansökan går igenom, så är det betydligt enklare att flytta föräkring. Hmm... Det är ju bara det att man inte vill få några problem om något skulle hända... Det är inte så att jag kommer att använda bilen till jobbet dagligen men till och från. Vill trots allt använda bilen så mycket som möjligt... Vill inte att det ska bli några problem om oturen är framme.Eftersom du tog upp det frågar jag fast svaret säkert redan fins i någon tråd. På vilket sätt är MHRF bättre vid förlust eller åverkan? Försäkringsbesiktningen görs väll genom att ta kort på bilen som man sedan skickar in. Hur säkerställer man att värdet på bilen blir det rätta, går det att ha en dialog med besiktningsmannen?Hur skulle du bedöma min bil av bilderna du har sett? Du kan skicka ett PM till mig eller svara här.Det är inget påhopp eller "negativt" med detta inlägg, är bara nyfiken hur det går till. Citera
Janne Holm CMC1740 September 16, 2008 Report September 16, 2008 jag kan svara på några av dina frågor vad det gäller värdet på bilen är det du själv som uppger det du troräven om en besiktningsman kan hjälpa till med någorlunda värdering som du får uppge i din ansökan. Vidare måste besiktningsmannen okulärt titta på bilen räcker inte bara med kort. sedan lämnas papper och kort till besmannen som i sin tur lämnar det till Klubbens huvudbesiktningsman Anders Nilsson. som sedan skickar in det till MHRFKan berätta om en nyligen inträffad fadäs En medlem var och hämta sin bil efter en reparation men var inte nöjd med vissa saker så han vände tillbaks och utav misstag så trampa han på gasen istället för bromsen framför en släpvagn. Inga problem sa de på MHRF vi ersätter Citera
Fröberg September 16, 2008 Report September 16, 2008 jag kan svara på några av dina frågor vad det gäller värdet på bilen är det du själv som uppger det du troräven om en besiktningsman kan hjälpa till med någorlunda värdering som du får uppge i din ansökan. Vidare måste besiktningsmannen okulärt titta på bilen räcker inte bara med kort. sedan lämnas papper och kort till besmannen som i sin tur lämnar det till Klubbens huvudbesiktningsman Anders Nilsson. som sedan skickar in det till MHRFKan berätta om en nyligen inträffad fadäs En medlem var och hämta sin bil efter en reparation men var inte nöjd med vissa saker så han vände tillbaks och utav misstag så trampa han på gasen istället för bromsen framför en släpvagn. Inga problem sa de på MHRF vi ersätter Låter bra.... Ska ta mig en lite funderare under eftermiddagen och läsa igenom villkoren. Fyller kanske i en ansökan i kväll... Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Hej igen.Jag är s.k. besikningsman, kolla först på MHRF hemsida,skriv ut ansökan om försäkring, ta de bilder som krävsoch skriv ut dessa på fotopapper gärna på en fotobutiksom har utrustning. Utrusta bilen med batterifrånskiljare på minuspol och skaffa en 2kg pulversläckare som skall monteras i bilen. Värdet på bilen är något som kan diskuteras medbesiktningsman, här diskuterar man fram individuelltvärdet och ansöker med det man kommit fram till. Är det oklarheter med något så kommer i alla lägen MHRF att kontackta mig eller försäkrings ansökande. Försäkringbesikning kan du t.e.x. göra på vår veckoträff,du måste i sådat fall höra av dig till mig i god tid innan. Citera
Tony.S CMC 2246 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Var brukar man sätta batterifrånskiljaren,eftersom det är lika bra att göra det närman ändå håller på att fixa. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Batterifrånskiljaren monteras på minuspol batteri, brytarenfinns b.l.a. på Mekonomen eller Biltema, ingen åverkan påoriginalet. Citera
Janne Holm CMC1740 September 16, 2008 Report September 16, 2008 Den är ganska lätt att montera men var noga med att smörja in den med vaselin eller motsvarande den har förmåga att ärga annars Citera
CMC 1061 Berra September 16, 2008 Report September 16, 2008 Fröberg Tänk dig för. När du ska ta försäkring. Det som Lasse pratar om är optimalt. Eller typ Bilsport försäkring. Allt annat är inte roligt om det händer något. då är det du ensam som står emot försäkringsbolaget. Alltså blir det list pris vad din bil är värd. Ca femtioörei deras ögon. Räkna med att du inte får något i ersättning. Sen spelar det ingen roll vad du säger och visar bilder. Och hur super matching numbers du har. Det är listan som gälleer. Alltså ingenting i deras ögon. Håll dig till dessa försäkringar så slipper du problem om olyckan skulle vara framme. Mig hände det i sommras. Så jag blev tvungen att ta bärgare. Det gick hur smidigt som helst. Hade jag kört vanlig försäkring. Så hade den stått där kvar ännu. Och dyrt är det med att ha sådanna försäkringar. Jag betalar trettonhundra per år fför hel försäkring. Istället för 540kr i mån för halv som dom ska ha. Och man får inte ett öre om det händer något.Berra Citera
Fröberg September 17, 2008 Report September 17, 2008 Fröberg Tänk dig för. När du ska ta försäkring. Det som Lasse pratar om är optimalt. Eller typ Bilsport försäkring. Allt annat är inte roligt om det händer något. då är det du ensam som står emot försäkringsbolaget. Alltså blir det list pris vad din bil är värd. Ca femtioörei deras ögon. Räkna med att du inte får något i ersättning. Sen spelar det ingen roll vad du säger och visar bilder. Och hur super matching numbers du har. Det är listan som gälleer. Alltså ingenting i deras ögon. Håll dig till dessa försäkringar så slipper du problem om olyckan skulle vara framme. Mig hände det i sommras. Så jag blev tvungen att ta bärgare. Det gick hur smidigt som helst. Hade jag kört vanlig försäkring. Så hade den stått där kvar ännu. Och dyrt är det med att ha sådanna försäkringar. Jag betalar trettonhundra per år fför hel försäkring. Istället för 540kr i mån för halv som dom ska ha. Och man får inte ett öre om det händer något.BerraMmmmm... Tar åt mig av det ni säger. Ser till att fylla i papprena för MHRF idag. Citera
Fröberg September 23, 2008 Report September 23, 2008 Sitter och fyller i en ansökan om MHRF-försäkring. Man ska ange chassi- och motornummer. Är inte det samma sak? Citera
pools September 23, 2008 Report September 23, 2008 Om jag inte misstar mej så finns det inget motornummer på Fordmotorerna.Det vet försäkringsbolaget om så du behöver inte fylla i det.Mvh. Citera
JohnB September 23, 2008 Report September 23, 2008 Om jag inte misstar mej så finns det inget motornummer på Fordmotorerna.Det vet försäkringsbolaget om så du behöver inte fylla i det.Mvh.Tja, om du tenker på VIN# så kom det på alla Ford motorene i 1968.Fanns på Shelby tidligare.Undantag finns.John Citera
pools September 24, 2008 Report September 24, 2008 Är du säker John? VIN numret sitter väl inte på motorn. Var sitter numreti så fall på en 390 från 68?Mvh. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 24, 2008 Report September 24, 2008 Hej.Inte på alla men en del 68 med 302 har stansatvin nummer bakom insuget mellan torped ochinsug. Man kan se det på blocket ytan bakominsuget, är det samma som bilens så kan mansäga att det är den originalmonterade motorn. Försäkringbolaget är mer intresserad av vad detär för motor i bilen typ 302-2V, annars finns ettnummer på blocket bakom startmotor. Citera
JohnB September 25, 2008 Report September 25, 2008 Är du säker John? VIN numret sitter väl inte på motorn. Var sitter numreti så fall på en 390 från 68?Mvh.Från http://www.428cobrajet.com/id-block.htmlStarting in 1967 for the 1968 model year, Ford began stamping partial VIN numbers on some production engine blocks, and this pad is where the numbers would often be stamped on a 428 CJ. The stamping is nearly impossible to see on this particular block, but knowing that those numbers are there gives new meaning to the term "matching numbers" when talking about Ford engines.Videre...I've also received reports from people who have found partial VIN stampings on the rear of the driver's side cylinder head. John Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.