Jump to content

Recommended Posts

Håller på med renovering av min Mustang FastBack Sportroof -72.

Det var inga problem att hitta färgkoden till lacken, men motorn?

Vet nån hur man får fram det?

Mvh/ Jonas

Hej.

Ring US Car Parts o beställ Artnr B1075 Motorfärg Bill Hirch

Mustang BLÅ 460.- 1lit, plus frakt 620.-, räcker till minst

tre motorer. ;)

www.uscarparts.nu 0522-120 70

Visst gäller detta för alla Mustangmotorer från 67?

Mvh.

Det är till och med så att Ford bytte till blå motorfärg någon gång mitten / slutet av Juni -65, alltså alldeles innan bytet till modellåret 66.

Jag köpte en Falcon Ranchero tillverkad 15/6 -65 som alldeles uppenbart hade original motorfärg kvar, därav min undersökning och det svaret jag fick enligt ovan.

Färgbytet kan naturligtvis ha varit olika datum i olika fabriker men denna info kommer från Ford själva.

Jag fick tag på ett 4V insug som suttit på en 65a märkt C5xxxx

den har en nästan blågrön färg medans 302 blocket på min

70ia är ljusare blå. Fanns det två blå färger till motorn :!:

Sedan en fråga till det här insugen ser bra ut på utsidan

men legat lite fuktigt så det är lite rostrött innuti

Är det bästa att göra att försöka blästra det på insidan eller

är det någon som har något annat knep

Insuget behandlar du bäst med fosforsyra. Köpte 2 dunkar i somras av en som sålde på träffarna.

Låter man det ligga ett dygn i soppan så blir det helt rostfritt och det bästa är att det aldrig rostar igen det får en liten beläggning som man lätt kan måla på om man vill med . Har med framgång använt det på gjutjärnsgrenrör diverse bultar mm mm.

/Terner

Insuget behandlar du bäst med fosforsyra. Köpte 2 dunkar i somras av en som sålde på träffarna.

Låter man det ligga ett dygn i soppan så blir det helt rostfritt och det bästa är att det aldrig rostar igen det får en liten beläggning som man lätt kan måla på om man vill med . Har med framgång använt det på gjutjärnsgrenrör diverse bultar mm mm.

/Terner

Tackar så mycket :D Det ska jag prova

Kanske man kan hitta fosforsyra hos färghandlaren

Insuget behandlar du bäst med fosforsyra. Köpte 2 dunkar i somras av en som sålde på träffarna.

Låter man det ligga ett dygn i soppan så blir det helt rostfritt och det bästa är att det aldrig rostar igen det får en liten beläggning som man lätt kan måla på om man vill med . Har med framgång använt det på gjutjärnsgrenrör diverse bultar mm mm.

/Terner

Hej Terner!

Vilken färg får gjutjärnet efteråt? Blir det missfärgat eller får det tillbaka sin

naturliga färg?

Mvh.

Det blir ju inte som när man blästrar utan mer svartaktigt så ska det bli snyggt får man måla efteråt med metalfinish. Men å andra sidan blir det rent från rost där du inte kommer åt att blästra.

/Terner

Fosforsyra är en hyfsat farlig medelstark syra. Kemiska formeln H3PO4..Används bland annat vid vattenrening. Inom livsmedelsindustrin betecknas det med E-nummer E 338 och används som ett antioxidationsmedel. Smaklig måltid!

Teknisk fosforsyra är 60–70-procentig. Fosforsyra reagerar häftigt med starka oxidations- och reduktionsmedel.

Fosforsyra fräter långsamt på gjutjärn och många andra metaller, men reagerar snabbt bl.a. med aluminium, varvid lättantändliga gaser utvecklas.

Så grenrör etc. är väl ok. men man får ta det varligt med andra prylar

/ :--

Lagom koncentration torde vara 5% eller något. Om inte annat för att inte förgifta sig själv när man håller på och slabbar.

Ett medel som Kalkosan innehåller fosforsyra (samt citronsyra så det gäller att skölja av grejerna ordentligt så det inte rostar igen) och kan vara en enklare produkt att hitta eftersom det är ett rengöringsmedel för badrum och säljs på många varuhus.

Kalcinex innehåller 10-20% fosforsyra men ingen citronsyra men finns inte på lika många ställen.

Hej.

Vi flyter bort från ämnet motorfärg, det här med motorfärg

blå har det massor av gånger ordats om, jag var själv

väldigt fundersam till varför den blå färgen är så ibland

väldigt olika. :?::roll:

Enkelt förklaring kan vara att motorerna gjordes i stor mängd

och i väldigt många omgångar, att färgnyansen blev lite olika

beror nog kanske mer på den mänskliga faktorn. :?

Det blandades till en stor mängd färg och vid olika tillfällen

blev det lite mycket av en viss del av någon brytnyans i

receptet vilken egentligen aldrig någon kontrollerade. :?:

Det finns också upplysning om motorfärg på Mustang Monthly

hemsidan, jag har dock vid två tillfällen själv varit med om en

ljusblåare färg på motorn som också var orörda, men jag får

se mig besegrad av fackliteratur, om det nu är rätt skrivet

vem har kontrollerat det. :cry:

Jag letade fram en bild på en av de motorer som jag sett

den ljusblå färgen på, det är en 351W 71 som senare fick

den mörkare, kanske den rätta färgen efter min genomgång

och renovering. :(

Kolla på bilden så ser ni att det är en mycket ljusare blå

där motorn inte blev målad innan den blev urtagen. ;)

How to Paint Your Engine and Choose the Correct Color

http://www.mustangmonthly.com/howto/173 ... index.html

Sen är det väl så med bilder, speciellt digitaliserade, att dom inte jämt (aldrig) ger rättvisa till färger.

Det är väl bara färgprover i verkligeheten som man kan lita på, om ens då :-)

Man ser klart och tydligt på min bild att det är två helt olika

färgnyanser (färger). ;)

Jo, det där är nästan mer två helt olika färger. :--:--

Personligen föredrar jag den lite mörkare, en himmelsblå motor känns inte så manligt. 8)

Å andra sidan såg jag en vitlackad motor i en MII vid nåt tillfälle.. Undrar om det är så smart..

Hej!

Jag har just lyft ur min motor dels för att lacka om den dels för att göra en annan reparation.

Därför är denna diskussion väldigt intressant. Jag tänkte köpa färgen från en lokal leverantör

(återförsäljare för Hansen Racing) men blev lite konfunderad när jag såg nyanserna på färgen.

Dom hade två olika Ford-blå, en ljus och en mörk. Ingen av dom stämde tycker jag. (jag fick

killen att provspruta lite för att kolla). Artikelnumren är: PLK 205 Ford mellanblå, och PLK 224

Ford mörkblå. Är det någon som provat dessa färger och tycker att de stämmer? Den ljusare

skulle då vara för motorer före -65 (enl. Göran Forsbergs efterforskning.)

Det finns ju andra ställen att köpa färg på, men om dessa färger inte stämmer så borde dom

ju få veta att dom säljer fel färger. Fägerna kommer från Plasti-kote.

Mvh.

Jag har som många vet skruvat Mustang i flera år

och som det står i tidigare inlägg har jag stött på

ett par olika färgnyanser blå, jag har numera fått ta

till mig att den färgen som heter "Corporate blue" är

den rätta mörkare färgen. 8)

Färgerna som Hansen säljer har inte rätt blå nyanser,

för 60tal Ford om man skall originalrenovera däremot

så är den färgen som US CAR Parts säljer som #B1075

Mustang blå rätt . :shock:

www.uscarparts.nu

Bill Hirch som är mycket känd för det färger han har att erbjuda

renoveringskretsar, hans produkter används flitigt i renoveringar

i hela världen även när det gäller s.k. super renoveringar med en

del kalenderbitare som kunder. ;)

Lars O!

Då är saken helt klar.

Färgerna som Hansen säljer har inte rätt blå nyanser,

för 60tal Ford om man skall originalrenovera däremot

så är den färgen som US CAR Parts säljer som #B1075

Mustang blå rätt .

Jag beställer färgen där.

Tack för all hjälp!

Mvh.

Förresten,

min kompis som har en Cougar från 71, ska också lacka om sin motor.

Han ska väl lacka den i samma färg? Alla Fordmotorer från de åren hade väl

samma färg? Han har nu den ljusare blå som fanns på -65 års Mustang.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...