Jump to content

Förgasaredilemma.....


Recommended Posts

När man tror att man gör rätt så blir det fel.... ;)

Ville byta ut min Holleyförgasare mot en mkt finare Edelbrock 600cfm förgasare. Det är en polare till mej som har tagit hem ett gäng såna både med elchoke och manuell.. Hade ingen choke på min holley så jag köpte en med elchoke av polaren...

Skulle byta idag när jag såg att de inte gick.. Den gamla var en 2port och edelbrocken är en 4portare... Den passar ju inte då...

Vad säger ni?? Ska jag köpa en ny holley istället eller behålla edelbrocken o skaffa ett nytt insug så den passar.... Finns kanske adapter?? :roll:

Förra ägaren säger att motorn är en 351W... Jag e så rudis att jag kan inte se skillnaden på dom så jag har utgått ifrån de...

Skickar en bild på hur motorn ser ut just nu som den står... Har gammal bild me om ni vill se de....

Tacksam för all hjälp jag kan få....

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar!!

Jo.... Jag är lite inne på att skaffa mej ett insug för pengarna finns o gör ingen nytta på banken... ;)

MEN!! Kan det stämma att det är en 351W motor?? För jag behöver väl veta vad det är för motor om jag ska skaffa mej ett insug... ??

En fråga till..... Med den gamla holleyförgasaren så drack bilen lite över 2liter/milen. Lite därför jag vill byta förgasare... Hur tror ni de blir med bränsleförbrukningen med Edelbrocken+insuget??

Link to comment
Share on other sites

SUCK!! :?

Snälla kamrater.... Säg inte att detta me går åt pipan!

Sitter här o tänkte på de remhjulen som jag har beställt hem till motorn... Nedre hjulen satte jag dit idag men jag fick göra tre nya hål för att den skulle passa. Nya 3hål och gamla 4hål. De gör inget tänkte jag... Men sen var de hjulet lite mindre i omkrets än de gamla... Kom på nu att de kanske påverkar ju fläktens flås, servopumpens tryck och generatorn laddning.... :roll: Påverkar detta ngt??? De här går ju verkligen inte som jag ville.... :cry:

En fråga till då! Snälla orka med mej nu.... ;)

Jag beställde de remhjulen efter 351W som jag fått reda på... Ser ut att inte vara en 351W... Eller???

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tror inte att det gör någon skillnad bara du får det att

centrera, om det är en 351W eller någon av det mindre

302 så är det lätt att kolla, blockhöjden är ungefär 1"

högre på 351W vilket b.l.a. gör att 351W blir något

bredare på ovansidan mellan topparna. :?

Kan vara svårt att beskriva med ord lättare på bild,

jag har försökt att se på dinna bilder, jag skulle

vilja att du tar en närbild på den sidan som du har

monterat tändspolen. :roll:

Ta bilden så att det går att se där toppen möter blocket

strax under tändspolen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju 351w med tvåportare så det är ju ingen konstigt. Räkna antalet bultar insuget sitter med annars.

Lite i smyg kan jag ju meddela att jag har två insug liggande, ett original 4ports insug till 351w men vill egentligen inte sälja det löst då det är matchportat med mina 351w -70 toppar. http://www.mustangpower.se/351/08/08/Bild004.jpg :roll: Möjligen att du kan få "hyra/låna" det över sommaren eller till du skaffat ett annat insug. Men har även ett flång nytt FMS insug. http://www.mustangpower.se/mustang15/02/02/Bild024.jpg (det du länkar till passar ej btw)

Vad tar "din polare" för en 600cfm förgasare då? Har själv klurat på en. :--

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju 351w med tvåportare så det är ju ingen konstigt. Räkna antalet bultar insuget sitter med annars.

Lite i smyg kan jag ju meddela att jag har två insug liggande, ett original 4ports insug till 351w men vill egentligen inte sälja det löst då det är matchportat med mina 351w -70 toppar. http://www.mustangpoer.se/351/08/08/Bild004.jpg :roll: Möjligen att du kan få hyra det över sommaren eller till du skaffat ett annat insug. Men har även ett flång nytt FMS insug. http://www.mustangpower.se/mustang15/02/02/Bild024.jpg (det du länkar till passar ej btw)

Vad tar "din polare" för en 600cfm förgasare då? Har själv klurat på en. :--

Jag fick det till 12bultar på bilderna jag tagit....

Jag fick pynta 3000kr för en 600cfm med elchoke.... Vet ej vad han tar för andra... Dom är snart slut iallafall... ;)

Om jag ger dej ett bra pris för insuget då?? :--

Link to comment
Share on other sites

Jaha.... Då har jag beställt ett nytt insug. De som jag länkade i början av inlägget. Man hade ju en 302 och inte en 351W. Tog av en ventilkåpa för att vara säker innan man gör några dumheter... Eller fler... ;)

Passade på att beställa nya kromade ventilkåpor. Kostade bara 500kr hos dom på den danska sidan. Beställde detta igårkväll och de har redan skickat grejorna enligt mejl... Frakt på knappt en 500ring... Allt kommer väga runt 11kg.. :roll:

Billigt tycker jag!! :)

Link to comment
Share on other sites

Se upp! vad jag förstått så passar 351W toppar på en 302 så du kan inte läsa på topparna vad du skall ha för insug. Du har tydligen en 351W, enligt Lars O, så då borde du köpa ett insug som passar på 351W, 302 insuget kommer att bli för smalt. Är inte det rätt uppfattat från en som har en cleveland?

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Oj.... Oki!

Tyckte jag kunde vara säker då jag kollade numret under ventilkåpan o sen på chassienumret vad som satt i som ny.... Båda stod det 302 motor...

Grejorna är beställda så de e på väg... Ska gå på motorn på fredag o plocka av insuget för de kan jag ju ändå inte ha.. Så vi ser då.. ;)

Återkommer o tack så länge!

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut insuget idag och körde ut till garaget för att montera... Såg direkt att de stämde inte. Nya insuget var mkt mindre så jag plockade av de gamla och under stod det 351 W--..... Det var två bokstäver till som jag inte kommer ihåg just nu. Så det måste ju bara vara en 351W motor som sitter i. Eller??? ;)

Om det finns ngn som letar ett nytt insug till en 302 kan få köpa mitt lite billigare än vad jag gav... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En vis man sa något om 351W förut, du har en 351a och

det är inte ovanligt att man skruvar på 302 toppar, det

kan i vissa fall ge ett upplyftade resultat. 8)

En annan variant som förr var vanligt var att montera

289 4V toppar på en 302 botten och på det viset få

lite extra knuff utan att det kostade en massa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En vis man sa något om 351W förut, du har en 351a och

det är inte ovanligt att man skruvar på 302 toppar, det

kan i vissa fall ge ett upplyftade resultat. 8)

En annan variant som förr var vanligt var att montera

289 4V toppar på en 302 botten och på det viset få

lite extra knuff utan att det kostade en massa. ;)

Man lär sig så länge man lever...... ;)

Nu blir det att montera ihopa de gamla grejorna så man får köra lite nästa vecka... Så beställer jag ett nytt insug ifrån Summit..

Ska väl vara denna då eller????

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Så att grejorna blir rätt denna gången... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...