Arreflod. April 19, 2007 Report Share April 19, 2007 Hej på er!Jag har upptäck att det kommer lite kylvatten från skvalleröret/slangen under eller efter körning.Kan se ett par droppar när man parkerat. Nivån är bra, ligger strax över cellerna och det kommer inte mycket, någon matsked eller så. Tempen är också bra, något under mitten så den verkar gå svalt.Kör med originalfläkt (inte el, än så länge)Slangen på min är bara strippsad på sidan och jag anväder inte något kärl, det sitter ett men jag har valt att använda det till spolvätska fram tills påsen som jag skickat efter kommer. Någon som har samma fenomen och eller använder ett expansionskärl?Mv. Matte Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis April 19, 2007 Report Share April 19, 2007 HejGå in under "sök" och skriv "kylarlock", så får du en intressant kvällsläsning i ämnet.//Svedis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arreflod. April 20, 2007 Author Report Share April 20, 2007 Jag har läst allt om det efter jag gjorde inlägget men tack ändå!Eftersom det kommer så pass lite så har jag valt att återansluta expansionsbehållaren och använda anslutningen i botten. Som tur är har tidigare ägaren skaffat en riktig behållare med markering för nivån på varm/kall motor. Kanske är det så att jag får byta lock men det som sitter ser i allafall nytt ut, hur det sedan är med fuktionen...Mv. Matte Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 Hej.Låt bilen tappa ur så mycket som den vill, när den slutatatt trycka ut vatten är det den mängden som är kvarsom automatiskt blir rätt, forsätter den att spottaut vatten så är det med all säkerhet något annat som är fel. Expansionsbehållare till originalkylaren är fel, det skall finnas så mycket utrymme i kylaren så att expansionenfrån kylsystemet när motorn är varm skall få plats i kylaren, det är b.l.a.därför vattnet i kylaren inte skall vara högre i kylaren än strax ovanför element i kylaren. Kom också ihåg att ha i glykol i kylsystemet, dels för atttet skyddar från b.l.a. rostangrepp i systemet och för att kylningen skall bli så bra som det är möjligt, medbara vatten i systemet så har du skapat mer problemi kylsystemet, varmare motor är ett av problemen. Har du kollat att termostatet är av rätt sort. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arreflod. April 20, 2007 Author Report Share April 20, 2007 Det är ingen fara, visst är det övertryck men kylvattnet är skimmrande grönt, har luktat lite med Co² mätaren som inte ger ngt utslag och det är inte så förvånade då motorn är nyrenoverad. Verkar komma mindre och mindre så den har nog hittat sin nivå snart och fortfarande står det vatten över cellerna, ska i allafall använda min burk, fel eller inte så används den på många andra bilar med god funktion. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 Hej.Jag har inte förbjudit dig att använda expansionskärl, detär mycket vanligt att man har det men då uteslutande påbilar med slutet kylsystem. Ditt expansionskärl kommer i förta hand att spara de droppar som du skulle förlorat på marken, men det är rätt miljötänkande från dig, (återvinning). Skall du ha nytta av expansionskärlet som det är tänk såskall du tillsluta där du har kylarlocket, kylarlocket somdå inte behöver vara trycktåligt skall då i tället sitta påexpansionskärlet som sammlar upp vättskan och somockså släpper ut övertrycket. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arreflod. April 20, 2007 Author Report Share April 20, 2007 Men kolla på Corvette som ex eller nästan vilket gammal japanare som helst, de har kylarlockför trycket naturligtvis men även ett kärl som samlar upp överflödig vätska där det endast sitter ett täckande plastlock som inte är trycktåligt. Vätska åker ut när det är varm och in igen när motorn kallnar. Mv. Matte Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 Exakt så har jag det. Kylarlocket är t.o.m tillverkat för att kunna suga tillbaka vätskan från det trycklösa kärlet när motorn kallnar. Vet inte om man vinner så mycket men man vet ju att man alltid har fullt med vätska och att man slipper grisa ner med spill."coolant recovery tank" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laslo April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 Glykol är ju en rätt effektiv metod att ha ihjäl husdjur på också, så det är ju rätt trevligt om det inte ligger små pölar med glykol nånstans på asfalten. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 20, 2007 Report Share April 20, 2007 Jag har en spann med glykolvatten i garaget just för detta ändamål .. att ha ihjäl möss De har i vinter byggt bo i mitt baksäte. Det kommer aldrig mer att hända.Vippomatic heter lösningen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arreflod. April 21, 2007 Author Report Share April 21, 2007 *Haha* stencoolt, själv kör jag med en klassiker "ostbit på en fälla" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 April 21, 2007 Report Share April 21, 2007 Om man inte vill lägga ned en massa jobb så kan man göra så här. Detta är på frugans Falcon. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 21, 2007 Report Share April 21, 2007 Tufft och raggaraktigt Jag, som då tydligen är lite fin i kanten, har en flaska Kemetyl T-blå stående rakt och fint Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arreflod. April 21, 2007 Author Report Share April 21, 2007 Jag hade redan ett kärl men har nu satt lock på det och anslutit slangen till pipen som mynnar ut på sidan av botten. (så här såg det ut innan d.v.s)Mv. Matte Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 April 21, 2007 Report Share April 21, 2007 Intressant läsning angående locken och kärl eller inte.Jag har på min 67a ett liknande lock som bilden över visar med flärp och en bit slang rätt ut. Och den släpper inte en droppe så länge nivån är rätt i kylarn. Däremot på min 93a är det trycklock utan flärp på kylarn och slang vidare till expansionskärlet vid sidan om som är graderat med Cold vs. Hot och här är ett enkelt lock som inte är tätat. Dessutom en ingjuten liten böj rätt ut i det fria i toppen på expansionen. Och det funkar skitfint det med. Fördelen med kärl är väl att man kan ha lite för mycket i och slipper hålla koll lika ofta.Bara en tanke - Ha det gott alla! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.